Tænker du over, hvilket betalingskort du bruger?

Danskerne ved for lidt om deres betalingskort og de forsikringer, priser og rettigheder, der knytter sig til de forskellige kort. Det viser en ny undersøgelse. Og det skal Sydbank sammen med en række andre danske banker hjælpe med at rette op på i en ny kampagne.

Mange danskere har mere end ét betalingskort - men alt for få ved, at der er forskel på de forskellige kort, og hvordan det giver bedst mening at anvende dem. Det viser en ny undersøgelse udført af YouGov for en kampagne skabt af Mastercard i samarbejde med Sydbank, Spar Nord, Arbejdernes Landsbank, Nykredit og Handelsbanken.

- Helt enkelt så kan Sydbanks kunder – og danskerne generelt – få mere for pengene og bedre vilkår ved at vælge det betalingskort, som passer bedst til det køb, de står overfor. Derfor synes vi, kampagnens budskab er vigtig at bakke op om og udbrede, forklarer Nicolai Schmit, der er afdelingsdirektør i TBI og Cash Management.

Det er vigtigt at vælge det rette kort til formålet

Undersøgelsen af danskernes kortvaner viser bl.a., at næsten halvdelen af danske forbrugere ikke tænker over hvilket betalingskort, der stiller dem bedst som forbruger, når de handler i en butik eller online. Og det kan give problemer i forhold til sikkerhed og beskyttelse.

Derudover tror knap to ud af tre danskere, at det koster ekstra, når de bruger bestemte betalingskort i udlandet eller i Danmark, selvom reglerne faktisk sikrer, at danske forbrugere ikke må pålægges ekstra gebyrer for selve betalingen i en butik eller webshop, når blot de bruger et dansk udstedt betalingskort både i Danmark og i resten af EU.

- Vi oplever jo, at folk bliver frustrerede, når banken ikke kan hjælpe dem med at få pengene tilbage fra eksempelvis et onlinekøb, når de har brugt det forkerte kort. Så det giver god mening at forsøge at gøre dem klogere på, hvilket kort, der er bedst til hvilket formål, siger Nicolai Schmit.

Sydbank har sammen med bankerne og Mastercard samlet informationsmaterialer om betalingsløsninger på websitet www.godekortpåhånden.dk, så forbrugerne kan øge deres viden på området.

Kampagnen gik i luften i uge 16 og løber foreløbigt indtil efteråret 2021.

 Det viser undersøgelsen:

  • 47 pct. af undersøgelsens deltagere, der har handlet online, har haft en uheldig købsoplevelse i det seneste år. For en tredjedel er situationen ikke efterfølgende løst tilfredsstillende – hvilket ofte skyldes, at et de har brugt kort uden den ønskede beskyttelse.
  • 65 pct. tror fejlagtigt, at der er prisforskel på betalingen med forskellige privatkort i EU.
  • 81 pct. af danske forbrugere tænker ikke over hvilket kort, de bruger, når de køber en koncert- eller teaterbillet, selv om der er stor forskel på, hvordan de forskellige kort stiller forbrugeren ved fx aflysning.
  • Kun halvdelen af danske forbrugere ved, at det kan betale sig at tænke over, hvilket kort de bruger, når de køber en rejse.

Næste artikel