Sæt din portefølje i gear med en klassisk bil

For de fleste er bilen en dyr fornøjelse. For ejere af sjældne klassiske køretøjer er garagen derimod et aktiv; en del af en diversificeret investeringsportefølje. Det skyldes ikke mindst en voksende efterspørgsel, der over tid har fået priserne til at stige.

Man behøver ikke at være ekspert for at se forskel på en håndbygget italiensk Ferrari og en serieproduceret Volvo, både i design, håndværk, materialevalg og pris. Især i pris.

Men prisforskellen udelukker jo ikke, at bilerne hver for sig kan være en god investering, og i de senere år har markedet for klassiske biler været i hopla.

Over en tiårig periode fra 2008-2018* steg priserne med ca. 350 % ifølge det såkaldte HAGI Top Index, der følger prisudviklingen blandt udvalgte klassiske biler. Det svarer til et årligt afkast på 13,6 %. Det betyder dog ikke, at priserne er steget lige meget på tværs af alle bilmærker. Særligt de mest eksklusive modeller jages af et voksende antal superrige købere.

Den stigende interesse mærkes hos forhandlere af klassiske biler, heriblandt Stelvio Automobili fra Måløv nær København.

- Over tid har interessen altid været stor. I årene op til 2017 var der særligt gode vilkår og stor efterspørgsel, hvilket fik modeller som de tidlige Porsche 911 og Jaguar E-type til at stige voldsomt i værdi, forklarer Daniele Dezzi, der er medejer af Stelvio Automobili.

Ved investering i klassiske biler skelnes der generelt mellem to formål, nemlig biler til brug og biler til investering.

Den sidste kategori er køretøjer, man ikke skal regne med nogensinde at se på vejene. Når det gælder potentialet for en værdistigning, er reglen, at jo mere sjælden bilen er, desto bedre. Er der fx tale om en ’limited edition’, så stiger værdien hurtigere.

- At investere i klassisk bil er en aktiv måde at pleje sin formue på. Det gode råd er at købe det bedste i den prisklasse, man har råd til, siger Daniele Dezzi. Hvis investeringen skal føre til et mærkbart afkast, bør man kigge i prisklassen fra 500.000 kroner og opefter, men mindre kan også gøre det, forklarer Daniele Dezzi.

- Start med en MGB eller Volvo Amazon, og nyd at køre i bilen. Hvis du plejer og vedligeholder den, er den mindst det samme værd i morgen, som du gav i dag og sandsynligvis lidt mere. Men som vi plejer at sige, bør du ikke investere i en klassisk bil alene for investeringens skyld. Du skal også have lyst til den, tilføjer han.

Som investor bør man holde sig fra biler, der ikke er komplette, eller som kræver store reparationer. Derudover skal teknik og mekanik være i orden, og der bør være styr på både forsikring og et egnet sted til opbevaring for at beskytte investeringen på fire hjul.

*Historiske afkast fra 31. december 2008 til 31. december 2018.

Kilde: Historic Automobile Group International


Næste artikel