Sydbank vil tilbyde et sundt og attraktivt arbejdsmiljø til vores medarbejdere, der giver plads til faglig udvikling og dygtiggørelse. Sydbank ser dygtige og engagerede medarbejdere som bankens vigtigste aktiv.
Målsætning: Top-in-class medarbejderengagement i forhold til den finansielle sektor
Sydbank ser dygtige og engagerede medarbejdere som bankens vigtigste aktiv, fordi vi tror på, at dygtige og engagerede medarbejdere skaber værdi for både vores kunder og for banken. Sydbank har derfor som mål, at vi vil være blandt de bedste arbejdsgivere i finanssektoren i Danmark hvad angår engagerede medarbejdere - vores medarbejderengagement skal være top-in-class. Et top-in-class medarbejderengagement betyder, at medarbejdernes arbejdsglæde og loyalitet er blandt de bedste 25 pct. sammenlignet med andre finansielle virksomheder i Danmark.
Vi måler vores medarbejderengagement gennem en stor engagementsundersøgelse hvert andet år. Undersøgelsen tilbydes alle medarbejdere og gør banken klogere på, hvilke parametre der påvirker medarbejdernes engagement. Den seneste undersøgelse blev foretaget i 2022, og undersøgelsen viste med en meget høj svarprocent, at Sydbanks medarbejdere allerede ligger top-in-class på medarbejderengagement.
Engagementsundersøgelsen bidrager til, at vi kan blive ved med udvikle os som arbejdsplads. Vi er allerede blevet klogere på nogle af de vigtigste parametre for et højt medarbejderengagement, hvor tre elementer som jobindhold, muligheden for læring og udvikling samt bankens omdømme bliver vægtet højt.
Bankens årlige udviklingssamtaler har netop både fokus på drøftelse af medarbejderens jobindhold og udviklingsmuligheder, og samtalerne skal medvirke til, at medarbejderne udfører deres daglige arbejde kompetent og engageret. Uddannelse er højt på dagsordenen i Sydbank - både som følge af lovgivningsmæssige uddannelseskrav, kundernes forventninger og medarbejdernes ønske om faglig udvikling. Sydbank har samlet en række uddannelser i bankens interne læringssystem. Derudover tilbyder banken akademifag inden for forskellige fagområder, og vi siger sjældent nej til en medarbejder, der ønsker videre- eller efteruddannelse. Et godt omdømme er væsentligt for Sydbank, og derfor prioriterer banken at have en kultur omkring ordentlighed, som er beskrevet i Sydbanks politik for sund virksomhedskultur.
Medarbejderengagementsundersøgelsen er udviklet i samarbejde med firmaet Ennova. Samarbejdet med Ennova gør det muligt at sammenligne os med cirka 40.000 medarbejdere hos arbejdsgivere i den finansielle sektor, da de samme spørgsmål bliver stillet til alle Ennovas samarbejdspartnere i finanssektoren. Sammenligningsgrundlaget gør det derfor muligt for Sydbank at vurdere, om vi er top-in-class i den finansielle sektor.