Danske virksomheder har et stort potentiale for at eksportere til Tyskland. Gælder det også dig?

Tyskland er Danmarks største eksportmarked, men danske virksomheder har fortsat et stort uudnyttet potentiale for at eksportere endnu mere til Tyskland. 

Specielt i de nordligste tyske stater har erhvervsledere en positiv indstilling til danskere og danske virksomheder, som anses som uformelle, men pålidelige. Og danske virksomheder har ofte gode kompetencer indenfor digitalisering, design, videnstunge produkter og miljøvenlighed, der kan give et forspring i konkurrencen, når det gælder handel med Tyskland. Samtidig gør den geografiske nærhed til Tyskland mange ting enklere for danske virksomheder, der har Tyskland som eksportmarked. 

Alt i alt er Tyskland et oplagt mål for danske virksomheder med vækst på ønskelisten. 

At komme i gang med eksport til Tyskland kræver benarbejde

Men selvom det er en nærliggende mulighed at eksportere til Tyskland, betyder det ikke, at døren står på vid gab, og den røde løber er rullet ud for dig som dansker. Det kræver benarbejde og vedholdenhed af de danske virksomheder, der vil i gang med handel med Tyskland.

Hvis du først knækker nødden og får succes, er mulighederne for at skalere og vækste på det tyske marked til gengæld meget store – alene på grund af landets størrelse. 

Sydbank har hjulpet til med distributionen af verdens 3. største skomærke i bl.a. nordtyskland

Sports Connection har rettighederne til det amerikanske skomærke Skechers, som de sælger i deres egne 51 butikker og gennem forhandlernetværk i hele Skandinavien og Nordtyskland

Læs om flere af vores virksomhedskunder

7 gode råd, hvis du vil i gang med at eksportere til Tyskland

Hvordan kommer du i gang med eksport til Tyskland? Her er syv punkter, du bør tage med i dine overvejelser. 

1. I Tyskland taler man tysk, så du skal have adgang til eller ansætte nogen, der kan tale tysk. 

Ja, tyskerne kan ofte forstå engelsk, men de føler sig bedst tilpas med at tale tysk, og de har en forventning om, at hvis man vil sælge dem noget, bør man også kunne tale deres sprog på et fagligt niveau. Hvis du ansætter en tysk sælger, så husk, at ansættelseskontrakter og HR-lovgivning er anderledes i Tyskland. Det er sværere at fyre folk – betydeligt sværere end i Danmark. 

2. Research dine mulige kunder og dine mulige konkurrenter, så du kender markedet. 

Handelsafdelingen på den danske ambassade i Tyskland, som findes i Hamborg, München og Berlin, kan hjælpe dig videre med markedsresearch. Husk i den forbindelse, at Tyskland er et forbundsland med delstater. Både branchestandarder, regler og kultur kan være vidt forskellige fra delstat til delstat – det, der fungerer i Schleswig-Holstein, fungerer ikke nødvendigvis i Bayern.

3. Du skal kende de tyske branchestandarder.

Mange danske erhvervsdrivende har slået sig på, at branchestandarder er anderledes i Tyskland end i Danmark og derudover forskellige fra delstat til delstat – lige fra stikkontakter til brændeovne. Der findes flere private tyske firmaer, som hjælper med denne form for research, og ellers kan det ofte findes på hjemmesiderne hos brancheorganisationerne med mere – naturligvis på tysk.  

4. Du skal have et færdigt produkt, også hvis det skal tilpasses til det tyske marked.

Tyskerne er som hovedregel ikke interesserede i at købe noget, der er 90 procent færdigt, hvor du efterfølgende retter det sidste til. Det svarer for dem til en bil, der ikke kan køre. Ingen regel uden undtagelser – det kan være anderledes på den tyske startup-scene.

5. Respekter tyske normer og regler.

Hav respekt for, at man er mere formel, og at man er mere hierarkisk. At være afslappet og fleksibel, som danskerne er kendt for, kan dog være tiltrækkende for en tysker, hvis du til gengæld respekterer det tyske behov for grundighed, og at du skal have styr på tingene og kunne dokumentere dine påstande. Forberedelse, dokumentation og grundighed er nøgleord i handel med Tyskland.

6. Overvej, hvor stort dit setup i Tyskland skal være.

Skal du have et GmBH, dvs. et tysk datterselskab, eller hvordan skal din tilstedeværelse i Tyskland se ud? Du kan enten sælge direkte fra Danmark til en tysk samarbejdspartner eller kunde eller etablere dit eget datterselskab i Tyskland. Mange tyske kunder foretrækker at handle med et tysk selskab. Det giver dem en tryghed mht. service og vedligeholdelse af produktet – noget, der især gælder service og handel.
Flere danske virksomheder vælger også den digitale vej til at eksportere deres varer. Det kan medføre fordele i form af større uafhængighed af geografisk placering og en mindre investering på den korte bane, men stiller store krav til skarp markedsføring, hjemmeside, certificering og logistik. Eksempelvis er tyskerne blevet vant til hurtig levering og vælger derudover deres webshops ud fra en række certificeringer.
B2B-virksomheder er også begyndt at handle digitalt. Her drejer det sig ofte om højt specialiserede digitale netværksplatforme, som man som leverandør skal sætte sig godt ind i.

7. Alliér dig med eksperter og vær forberedt på, at ting tager tid i Tyskland,

specielt hvis det involverer offentlige myndigheder. De kan være tunge at arbejde med, og i forhold til Danmark er offentlige myndigheder meget lidt digitaliserede. At stifte et selskab i Tyskland kræver fx fysisk fremmøde hos en notar, og at få et skattenummer kan tage flere uger. Sydbank kan hjælpe dig med kontakt til advokater og revisorer, som guider dig gennem systemet. 

Hjælp af en rådgiver

Derfor skal du tale med Sydbanks Tysklands-eksperter

Sydbank er Danmarks erhvervsbank -- også i Tyskland, og den bank, der bedst kan hjælpe dig med eksport til Tyskland. 

Vi har tre bankfilialer i Tyskland og driver dansk bank i det tyske banksystem og på tyske vilkår. Det giver mange fordele til virksomheder, som vil i gang med at eksportere til Tyskland.

Nogle af de vigtigste fordele:

  • Du kan få rådgivning af bankrådgivere, som taler både dansk og tysk og kender banksystemerne og de gældende markedsvilkår i både Danmark og Tyskland. 
  • Du bliver guidet gennem systemet: Vi har stor erfaring med særlige tyske bankprodukter og -services samt regler og formkrav knyttet til dem.
  • Du får adgang til Sydbanks store netværk i Tyskland, som vi gerne deler til gavn for eksisterende og nye kunder. Vi har kontakt til en lang række faglige eksperter, som både taler tysk og dansk – for eksempel advokater og revisorer.

Derudover får din virksomhed en lang række praktiske fordele: For eksempel adgang til tyske bankprodukter, betalingssystemer, tysk bankkonto, som du kan administrere via Online Banking; du kan bruge kreditrammer på begge sider af grænsen med den valuta, du har behov for, og Mastercard, som afregnes i euro. Med meget mere!