Guide til virksomhedens bankskifte
Overvejer du at skifte bank? Det er lettere, end du tror! Her kan du se, hvad der skal til for at skifte bank fra start til slut.
Overvejer du at skifte bank? Det er lettere, end du tror! Her kan du se, hvad der skal til for at skifte bank fra start til slut.
I mødes med jeres fremtidige erhvervsrådgiver og evt. relevante specialister. Sammen drøfter vi virksomhedens økonomiske situation, jeres mål for fremtiden og jeres ønsker og forventninger til Sydbank som finansiel sparringspartner.
Handler I med udlandet, drøfter vi jeres handelsomfang og måderne, I handler på. Vi forholder os til, hvilke lande I handler med, hvilke valutaer betalinger foretages i, og hvilke værktøjer I kan benytte for at mindske eventuelle handels- og valutarisici.
Vi opretter et midlertidigt ’Kunderum’ til jer, som er en sikker kanal til udveksling af digitale dokumenter imellem jer og Sydbank.
Vi udarbejder et tilbud til jer ud fra drøftelserne på det indledende møde.
Vi præsenterer vores tilbud for jer.
For at vi kan oprette jeres virksomhed som kunde i Sydbank, har vi brug for en række oplysninger fra jer.
Oplysningerne skal sendes via Sydbanks ’Kunderum’ (tilgås her), hvor I også kan se, hvilke oplysninger vi skal bruge
Sammen drøfter vi jeres behov for konti i DKK og evt. udenlandsk valuta
– herunder om I har brug for konti i udlandet
I skal afgøre, hvem der skal have fuldmagter til jeres konti/depoter i Sydbank (udenom Online Banking), og hvordan de fuldmægtige skal kunne disponere (alene, flere i forening, andet).
I får herefter fuldmagterne, der skal underskrives af virksomhedens tegningsberettigede.
Vi fastlægger sammen jeres behov i forhold til:
• Opkrævninger og fakturering
• Leverandørservice og Indbetalingskort
• Kortindløsningsaftale og MobilePay
• Betalinger til og fra udlandet
• Lønsystem og lønudbetalinger
I skal forholde jer til:
Har administratorer og brugere adgang til konti i Sydbank Tyskland, skal de legitimeres i form af pas og sundhedskort. Legitimation sendes via Kunderum.
Har I behov for adgang til Sydbank Mobilbank Erhverv, kan I tilmelde jer via Online Banking/Administration/Mobilbank, når jeres Online Banking er oprettet.
I skal beslutte, hvem i virksomheden der skal have hvilke korttyper. Vi hjælper naturligvis med vejledning i forhold til korttyper og evt. rejseforsikringer - se mere om korttyper her
Samtidig skal I overveje, om I kunne have gavn af et system til digital bilagshåndtering i forbindelse med kortholdernes brug af Mastercard.
Der skal udfyldes en formular, som vi sender til jer, og indleveres legitimation på alle kortholdere i form af kopi af kørekort/pas og sundhedskort.
Vi udarbejder kredit- og lånedokumenter og dokumenter til brug for oprettelse af Online Banking, fuldmagter, overførselsanmodning m.v.
Dokumenterne sendes til underskrift i et ’Underskriftsrum’.
I ’Underskriftsrum’ (tilgås her) underskrives dokumenterne. De fleste kan underskrives elektronisk med det private MitID.
Når dokumenterne er underskrevet, etablerer vi de aftalte konti og faciliter, så I kan komme i gang
Vi opretter de aftalte administratorer. Samtidig opretter vi adgang til eventuelle konti i udlandet.
Virksomhedens Online Banking-administratorer opretter nødvendige brugere og fuldmagter i Online Banking.
Vi sørger for bestilling af de aftalte Mastercard. Leveringstiden er ca. 10-14 dage.
Når jeres Sydbank-konti er oprettet, er der flere steder, I skal huske at ændre afregningskontonummer, herunder
Samtidig skal I oprette en ny aftale om Overførselsservice via overfoerselsservice.mastercard.com.
Benytter I Betalingsservice og Leverandørservice som kreditor, skal I også ændre jeres afregningskonto her:
Vi sørger for at flytte jeres aftaler hos Betalingsservice og Leverandørservice fra jeres tidligere pengeinstitut.
Bemærk, at jeres nuværende pengeinstitut(ter) får besked herom.
Hvis I benytter et kreditornummer til Det Fælles Indbetalingssystem, opretter vi et nyt til jer eller flytter jeres eksisterende kreditornummer, hvis I allerede har et.
Bemærk, at jeres nuværende pengeinstitut(ter) får besked herom.
Vi kontrollerer oplysningerne, vi modtager fra Overførselsservice, når I har oprettet en ny aftale. Vi signerer aftalen, hvorefter I modtager en bekræftelse.
Herefter er I klar til at anvende Overførselsservice.
Vi fastlægger sammen en tidsplan for flytning af konti og faciliteter fra jeres nuværende bank til Sydbank – herunder hvornår overførselsanmodningen sendes, og hvornår jeres NemKonto flyttes til Sydbank.
I er nu kunder i Sydbank.