Visa/Dankort Private Banking

Visa/Dankort Private Banking

  • Eksklusivt Private Banking-design på kortet
  • Kan bruges både i Danmark og udlandet
  • Kan bruges i pengeautomater, i butikker og på internettet
  • Kontaktløs funktion

Med et Visa/Dankort har du to kort samlet i et. I Danmark bruger du kortet som et almindeligt Dankort. Og i udlandet har du et internationalt betalingskort, du kan bruge i pengeautomater og alle de steder, hvor der skiltes med Visa-mærket.

Når du opholder dig i et EU-land, der har euro som valuta, kan du gratis hæve euro i pengeautomaterne med dit Visa/Dankort. Den udenlandske bank kan dog opkræve et gebyr ved brug af automaten.

Rejser du til udlandet, skal du overveje at supplere kortet med et af de andre internationale kort, fordi du maks. kan hæve 25.000 kr. på dit Visa/Dankort pr. løbende 30 dage.

I detaljer…

Hæve- og forbrugsgrænser
Hævning/forbrug Maksimumbeløb
Kontante hævninger pr. dag i Sydbanks pengeautomater inden for bankens åbningstid (kl. 9-18) 10.000 kr.
Kontante hævninger pr. dag i Sydbanks pengeautomater uden for bankens åbningstid (kl. 18-9) 6.000 kr.
Kontante hævninger pr. dag i andre pengeautomater i Danmark og udland 2.000 kr.
Udlandet: Samlet forbrug og inkl. kontante hævninger pr. løbende 30 dage 25.000 kr.
Regler
Priser

Bestilling m.m.

Udstedelse/årligt kortgebyr: Gratis

Brug i Danmark

Kontanthævninger i Sydbanks pengeautomater: Gratis
Kontanthævninger i andre pengeinstitutters automater: Gratis
Som betalingskort: Typisk 0 kr.

Brug i udlandet

Kontanthævninger: 1,5 % pr. hævning, min. 40 kr.
Som betalingskort: Typisk 0 kr.

Brug af kontaktløs funktion

De kontaktløse Dankort og Visa/Dankort har en chip, der gør det muligt at betale med kortet, uden at det skal i betalingsterminalen. Det gør betalingen hurtigere og mere smidig – og ved beløb under 200 kr. behøver du ikke engang at taste koden.

Sådan virker den kontaktløse teknologi

Dit Dankort og Visa/Dankort har en indbygget chip med en antenne, der kan sende transaktionen tråd-løst på en kort afstand, så du kan betale med kortet uden at røre ved terminalen. Når du hører en bip-tone og ser en lampe lyse, er betalingen gennemført. Kortet kan selvfølgelig også bruges på almindelig vis i betalingsterminaler, som ikke har mulighed for kontaktløs betaling.

Husk at aktivere den kontaktløse chip

Du aktiverer den kontaktløse chip ved at sætte kortet i en betalingsterminal som et almindeligt betalingskort. Herefter kan kortet også bruges til en kontaktløs betaling.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb under 200 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Dankort og Visa/Dankort op foran symbolet på terminalen.
3) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb over 200 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Dankort og Visa/Dankort op foran symbolet på terminalen.
3) Tast din pinkode og tryk ”Godkend”.
4) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Læs mere om kontaktløse kort

 

Mastercard Private Banking

Mastercard Private Banking

  • Inkl. omfattende rejseforsikring, prissikringsdækning, 3 års ekstra reklamationsret på elektronik og op til 90 dages købsforsikring, hvis din købte vare går i stykker eller bliver stjålet
  • Adgang til VIP-lounges i lufthavne*** med din Priority app på mobilen
  • Concierge Service, der kan hjælpe dig med at opfylde dine ønsker og gøre dit liv nemmere

Sydbank Mastercard Private Banking er et eksklusivt kort, der – udover en rentefri kredit på et aftalt beløb i op til 45 dage – giver dig adgang til en lang række fordele og en omfattende rejseforsikring.

Du har mulighed for at få et ekstra kort af samme type – et familiekort – til din ægtefælle eller samlever.

Nye kort udstedes med kontaktløs funktion, så du kan betale med kortet, uden at det skal i betalingsterminalen.

Se brochure om kortet her 

I detaljer…

Rejseforsikring

OBS: På kort bestilt efter den 24. august 2020*, dækker rejseforsikringen ikke i disse situationer – uanset vilkårene på rejseforsikringen:

  • Dine udgifter til afbestilling af rejser til et land eller område, som på købs- eller bestillingstidspunktet var på listen over lande, som det danske udenrigsministerium, Statens Seruminstitut eller lignende offentlig dansk myndighed fraråder alle rejser eller alle ikke-nødvendige rejser til. Det gælder, uanset årsagen til at rejsen afbestilles.

  • Dine udgifter til afbestilling af rejser, som du har købt eller bestilt, inden du bestilte kortet, hvis rejsen går til et land eller område, som på købs- eller bestillingstidspunktet var på listen over lande, som det danske udenrigsministerium, Statens Seruminstitut eller lignende offentlig dansk myndighed fraråder alle rejser til eller alle ikke-nødvendige rejser til. Det gælder, uanset årsagen til at rejsen afbestilles.

*gælder ikke ved fornyelser af eksisterende kort.

Kortet er inkl. en udvidet rejseforsikring, der bl.a. dækker for sygdom, hjemtransport, sygeledsagelse, hjemkaldelse, afbestilling, bagageforsinkelse, flyforsinkelse, ulykker på rejsen og selvrisiko ved leje af bil på rejser i hele verden i op til 90 dage. Og din rejseforsikring dækker, uanset om rejsen er betalt med kortet eller ej. Forsikringen dækker også ved rejser i Danmark ved bl.a. afbestilling, erstatningsrejse, krisehjælp, ekstra rejseomkostninger samt koncert- og kulturevents 

På fælles rejser er din samlever også dækket af forsikringen. Hjemmeboende børn op til 24 år er også dækket af forsikringen, både på rejser med eller uden kortholder, og børnebørn under 24 år er dækket på rejser med kortholder.

På rejser uden dig som kortholder skal din samlever have et familiekort, og udeboende børn over 13 skal have deres eget Mastercard Ung Debit med forsikring for at være dækket. 

Se dækningsoversigten for rejseforsikringen

Forsikringsbetingelser for Sydbank Mastercard Private Banking

Test, om du har brug for en medicinsk forhåndsgodkendelse 

Blanket til bestilling af forsikringscertifikat

Anmeld en skade 

Dækning ifm. Covid-19 - læs mere her

Øvrige forsikringer

Udvidet reklamationsret

Sammen med dit kort får du en forsikring, der giver dig 3 års ekstra reklamationsret (ud over den sædvanlige reklamationsret på to år i henhold til købeloven) på fx computere, hårde hvidevarer og fjernsyn. Det gælder dog kun varer, som koster over 1.000 kr., er købt i Danmark og er betalt med dit Sydbank Mastercard Private Banking.

Skadesblanket, Udvidet reklamationsret

Købsforsikring

Du er også dækket mod hændelige uheld samt tyveri af din netop købte vare i op til 90 dage fra købsdatoen. Hvis fx hanken på en taske går i stykker, og tasken falder på jorden, så den nye vase i tasken går i stykker, eller hvis den nyindkøbte fladskærm falder ned fra væggen, så dækker forsikringen på dit Sydbank Mastercard Private Banking.

Skadesblanket, købsforsikring

Prissikring

Med prissikringsdækningen undgår du ærgrelsen ved at opdage, at du kunne have fået en vare identisk til den netop købte til en billigere pris et andet sted. Med dit Sydbank Mastercard Private Banking får du nemlig udbetalt den difference, der overstiger 250 kr.

Skadesblanket, prissikring

Forsikring, der hjælper ved identitetstyveri

Bliver du udsat for identitetstyveri, dækker forsikringen advokathjælp og tabt arbejdsfortjeneste i følgende tilfælde:

      • Hvis den stjålne ID anvendes til online betalingstransaktioner eller til betaling med forfalskede hæve- eller betalingskort
      • Hvis den stjålne ID anvendes til betaling med check eller betalingskort
      • Hvis den stjålne ID anvendes til optagelse af lån, opnåelse af lån og kredit mv.

Anmeld skade

Skadesblanket, identitetstyveri

Forsikringsbetingelser for Købsforsikring/Prisgaranti/Udvidet reklamationsret

Fordelsprogram

Priority Pass

Sammen med dit Mastercard Private Banking får du et Priority Pass, der giver ubegrænset adgang* til mere end 1.200 lounges i lufthavne verden over for dig som kortholder samt èn gæst. 

Læs mere om Priority Pass her - indtast kortnummer fra dit Priority Pass-kort som password

Find VIP-loungen på mobilen. Hent en gratis app i henholdsvis App Store og Google Play.

Rabat på billeje hos Hertz

Hos Hertz kan du i det meste af verden få rabat, hvis du lejer din bil med dit Mastercard Private Banking.

Læs mere om billeje hos Hertz

Rabat på billeje hos Avis

Hos Avis kan du få 10 % rabat på billeje i Danmark og Europa, og udenfor Europa er der også mulighed for at få specialpriser. For at opnå rabat skal du være tilmeldt hos Avis, hvorefter du modtager dit personlige Avis Wizard Card med dit Avis Wizard nummer. Dermed er dine personlige informationer registreret hos Avis én gang for alle, så du kun skal oplyse dit Avis Wizard nummer, når du reserverer en bil.

Når du følger linket nedenfor skal du i boksen, ”Join Avis Preferred”, logge ind ved at taste dine oplysninger + dit password, som er Mastercard.

Bestil Avis Wizard Card til Sydbank Mastercard

Læs mere om billeje hos Avis

Parkeringsordning med mobilbetaling

Med dit Sydbank Mastercard kan du betale parkering via din mobiltelefon på alle udendørs P-pladser på Sjælland og Fyn, i Århus, Randers, Silkeborg og Skagen og hos de private P-selskaber Europark, ParkZone A/S og Q-park over hele landet. Kan du ikke nå tilbage til bilen, før p-billetten udløber, kan du nemt forlænge tiden via mobilen, så du undgår bøder. Du har også mulighed for at få en sms, når tiden snart udløber. Du vil altid kun betale for den tid, hvor du har parkeret. Så skulle du komme tilbage til bilen før forventet, kan du standse parkeringsbetalingen.

Læs mere og tilmeld dig ordningen her  

24-timers Concierge Service

Dit Mastercard Private Banking giver adgang til Concierge Service, som døgnet rundt er klar til at hjælpe dig med at booke teater- eller koncertbilletter, bestille bord på restauranter eller sende blomster på bryllupsdagen. Du kan også få særlige tilbud, hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev med kodeordet, som du har modtaget med posten.

Kontakt Concierge Service på +45 70 70 25 52 eller sydbank@conciergeservice.net

24-timers Kortservice

Har du spørgsmål til spærring, kortregler eller brug af kortet, kan du kontakte Kortservice på
+45 70 70 25 52.

Tillægsforsikring

Skal du væk i mere end de dækkede dage, eller er der tale om en meget dyr rejse, kan det være en fordel at købe en tillægsforsikring. 

Læs mere om tillægsforsikring

Har du brug for højere forsikringssum på afbestillingsrejse?

Har du brug for at forhøje din forsikringssum på din afbestillingsforsikring, kan du købe en højere forsikringssum her.

Læs mere om tillægsforsikring

Har du brug for højere forsikringssum på erstatningsrejse?

Har du brug for at forhøje din forsikringssum på din afbestillingsforsikring, kan du købe en højere forsikringssum her.

Læs mere om tillægsforsikring

Følg og stop forbruget

I NetBanken kan du løbende følge med i, hvor meget der er brugt på dit Sydbank Mastercard Private Banking. Du kan også selv sætte en stopper for yderligere forbrug, så kortet ikke kan anvendes, indtil du genåbner det.

Hver gang du bruger kortet i udlandet eller på udenlandske webshops, vil du få en sms fra banken med oplysninger om dit køb. På den måde vil du hurtigt opdage, hvis dit kort eller dine kortoplysninger bliver misbrugt af kriminelle i udlandet. Servicen er gratis, men kræver, at vi kender dit mobilnummer. Du kan enten selv notere dit mobilnummer i NetBanken under ”Administration” eller oplyse det til vores Kundeservice på tlf. 70 10 78 79.

Brug af kontaktløs funktion

Sådan virker den kontaktløse teknologi

Dit Mastercard har en indbygget chip med en antenne, der kan sende transaktionen trådløst på en kort afstand, så du kan betale med kortet uden at røre ved terminalen. Når du hører en bip-tone og ser en lampe lyse, er betalingen gennemført. Kortet kan selvfølgelig også bruges på almindelig vis i betalingsterminaler, som ikke har mulighed for kontaktløs betaling.

Husk at aktivere den kontaktløse chip

Du aktiverer den kontaktløse chip ved at sætte kortet i en betalingsterminal som et almindeligt betalingskort. Herefter kan kortet også bruges til en kontaktløs betaling.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb under 350 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Mastercard op foran symbolet på terminalen.
3) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb over 350 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Mastercard op foran symbolet på terminalen.
3) Tast din pinkode og tryk ”Godkend”.
4) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Læs mere om kontaktløse kort 

Familiekort

Hvis I ikke ønsker at være afhængige af hinanden, når I er på ferie, kan du få et ekstra Mastercard af samme type til din ægtefælle eller samlever. Familiekortet udstedes til samme kortkonto som det primære kort, og du hæfter for enhver forpligtelse, der måtte opstå som følge heraf. Brugeren af familiekortet hæfter dog samtidig personligt for brug af kortet.

Regler
Forsikringskort

Udfyld og print kortet.

Så har du altid kontaktoplysningerne lige ved hånden, hvis uheldet skulle være ude.

Forsikringskort

Mastercard Private Banking Business

Mastercard Private Banking Business

  • Inkl. omfattende rejseforsikring
  • Gratis adgang til VIP-lounges i lufthavne med din Priority app på mobilen
  • Concierge Service, der kan hjælpe dig med at opfylde dine ønsker og gøre dit liv nemmere

Sydbank Mastercard Private Banking Business er et hæve- og betalingskort, der har en rentefri kredit på et aftalt beløb i op til 45 dage, og som kan bruges verden over. Dermed slipper du for at veksle valuta, og du behøver ikke at bekymre dig om refusionsregnskab.

Udover fuld integration og overblik over forbruget i Online Banking, giver kortet adgang til en lang række fordele og en omfattende rejseforsikring.

Nye kort udstedes med kontaktløs funktion, så du kan betale med kortet, uden at det skal i betalingsterminalen.

Se brochure om kortet her 

I detaljer…

Rejseforsikring

OBS: På kort bestilt efter den 24. august 2020*, dækker rejseforsikringen ikke i disse situationer – uanset vilkårene på rejseforsikringen:

  • Dine udgifter til afbestilling af rejser til et land eller område, som på købs- eller bestillingstidspunktet var på listen over lande, som det danske udenrigsministerium, Statens Seruminstitut eller lignende offentlig dansk myndighed fraråder alle rejser eller alle ikke-nødvendige rejser til. Det gælder, uanset årsagen til at rejsen afbestilles.

  • Dine udgifter til afbestilling af rejser, som du har købt eller bestilt, inden du bestilte kortet, hvis rejsen går til et land eller område, som på købs- eller bestillingstidspunktet var på listen over lande, som det danske udenrigsministerium, Statens Seruminstitut eller lignende offentlig dansk myndighed fraråder alle rejser til eller alle ikke-nødvendige rejser til. Det gælder, uanset årsagen til at rejsen afbestilles.

*gælder ikke ved fornyelser af eksisterende kort.

Kortet er inkl. en udvidet rejseforsikring, der bl.a. dækker for sygdom, hjemtransport, sygeledsagelse, hjemkaldelse, afbestilling, bagageforsinkelse, flyforsinkelse, ulykker på rejsen og selvrisiko ved leje af bil på rejser i hele verden i op til 90 dage. Og din rejseforsikring dækker, uanset om rejsen er betalt med kortet eller ej. Forsikringen dækker også ved rejser i Danmark ved bl.a. afbestilling, erstatningsrejse, krisehjælp, ekstra rejseomkostninger samt koncert- og kulturevents 

På fælles rejser er din samlever også dækket af forsikringen. Hjemmeboende børn op til 24 år er også dækket af forsikringen, både på rejser med eller uden kortholder, og børnebørn under 24 år er dækket på rejser med kortholder.

På rejser uden dig som kortholder skal din samlever have et familiekort, og udeboende børn over 13 skal have deres eget Mastercard Ung Debit med forsikring for at være dækket. 

Se dækningsoversigten for rejseforsikringen

Forsikringsbetingelser for Sydbank Mastercard Private Banking

Test, om du har brug for en forhåndsgodkendelse 

Blanketter til bestilling af bl.a. forsikringscertifikat og medicinsk forhåndsvurdering

Anmeld en skade 

Ofte stillede spørgsmål

Fordelsprogram

Priority Pass

Sammen med dit Mastercard Private Banking får du et Priority Pass, der giver ubegrænset adgang til mere end 1.200 lounges i lufthavne verden over for dig som kortholder samt èn gæst. 

Læs mere om Priority Pass her - indtast kortnummer fra dit Priority Pass-kort som password 

Find VIP-loungen på mobilen. Hent en gratis app i henholdsvis App Store og Google Play.

Rabat på billeje hos Hertz

Hos Hertz kan du i det meste af verden få rabat, hvis du lejer din bil med dit Mastercard Private Banking.

Læs mere om billeje hos Hertz

Rabat på billeje hos Avis

Hos Avis kan du få 10 % rabat på billeje i Danmark og Europa, og udenfor Europa er der også mulighed for at få specialpriser. For at opnå rabat skal du være tilmeldt hos Avis, hvorefter du modtager dit personlige Avis Wizard Card med dit Avis Wizard nummer. Dermed er dine personlige informationer registreret hos Avis én gang for alle, så du kun skal oplyse dit Avis Wizard nummer, når du reserverer en bil.

Når du følger linket nedenfor skal du i boksen, ”Join Avis Preferred”, logge ind ved at taste dine oplysninger + dit password, som er Mastercard.

Bestil Avis Wizard Card til Sydbank Mastercard

Læs mere om billeje hos Avis

Parkeringsordning med mobilbetaling

Med dit Sydbank Mastercard kan du betale parkering via din mobiltelefon på alle udendørs P-pladser på Sjælland og Fyn, i Århus, Randers, Silkeborg og Skagen og hos de private P-selskaber Europark, ParkZone A/S og Q-park over hele landet. Kan du ikke nå tilbage til bilen, før p-billetten udløber, kan du nemt forlænge tiden via mobilen, så du undgår bøder. Du har også mulighed for at få en sms, når tiden snart udløber. Du vil altid kun betale for den tid, hvor du har parkeret. Så skulle du komme tilbage til bilen før forventet, kan du standse parkeringsbetalingen.

Læs mere og tilmeld dig ordningen her 

24-timers Concierge Service

Dit Mastercard Private Banking giver adgang til Concierge Service, som døgnet rundt er klar til at hjælpe dig med at booke teater- eller koncertbilletter, bestille bord på restauranter eller sende blomster på bryllupsdagen. Du kan også få særlige tilbud, hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev med kodeordet, som du har modtaget med posten.
Kontakt Concierge Service på +45 70 70 25 52 eller sydbank@conciergeservice.net

24-timers Kortservice

Har du spørgsmål til spærring, kortregler eller brug af kortet, kan du kontakte Kortservice på
+45 70 70 25 52.

Følg og stop forbruget

Med Sydbanks Online Banking får du og din virksomhed overblik over forbruget for det enkelte Mastercard Private Banking. Skærmbilledet opdateres, sekundet efter kortet har været benyttet et sted i verden. Du kan desuden lukke og genåbne for kortet med få tryk på tastaturet.

Brug af kontaktløs funktion

De kontaktløse Mastercard har en chip, der gør det muligt at betale med kortet, uden at det skal i betalingsterminalen. Det gør betalingen hurtigere og mere smidig – og ved beløb under 350 kr. behøver du ikke engang at taste koden.

Sådan virker den kontaktløse teknologi

Dit Mastercard har en indbygget chip med en antenne, der kan sende transaktionen trådløst på en kort afstand, så du kan betale med kortet uden at røre ved terminalen. Når du hører en bip-tone og ser en lampe lyse, er betalingen gennemført. Kortet kan selvfølgelig også bruges på almindelig vis i betalingsterminaler, som ikke har mulighed for kontaktløs betaling.

Husk at aktivere den kontaktløse chip

Du aktiverer den kontaktløse chip ved at sætte kortet i en betalingsterminal som et al-mindeligt betalingskort. Herefter kan kortet også bruges til en kontaktløs betaling.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb under 350 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Mastercard op foran symbolet på terminalen.
3) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Sådan betaler du kontaktløst ved beløb over 350 kr.:

1) Kontroller beløbet på betalingsterminalens display.
2) Hold dit Mastercard op foran symbolet på terminalen.
3) Tast din pinkode og tryk ”Godkend”.
4) Når du hører en bip-tone og ser lampen lyse, er betalingen gennemført.

Læs mere om kontaktløse kort 

Sydbank Mastercard Rejsekonto

Med en Sydbank Mastercard RejseKonto, som vi tilbyder i samarbejde med danske erhvervsrejsebureauer, kan du spare på din virksomheds interne rejseadministration.

Læs mere om rejsekonto

Regler
Forsikringskort

Udfyld og print kortet.

Så har du altid kontaktoplysningerne lige ved hånden, hvis uheldet skulle være ude.

Forsikringskort

Tillægsforsikring

Skal du væk i mere end de dækkede dage, eller er der tale om en meget dyr rejse, kan det være en fordel at købe en tillægsforsikring. 

Læs mere om tillægsforsikring

Har du brug for højere forsikringssum på afbestillingsrejse?

Har du brug for at forhøje din forsikringssum på din afbestillingsforsikring, kan du købe en højere forsikringssum her.

Læs mere om tillægsforsikring

Har du brug for højere forsikringssum på erstatningsrejse?

Har du brug for at forhøje din forsikringssum på din afbestillingsforsikring, kan du købe en højere forsikringssum her.

Læs mere om tillægsforsikring

Ny sikkerhedsløsning til nethandel

Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at oprette et personligt kodeord hos Nets, før løsningen træder i kraft – vi forventer, at den træder i kraft den 13. oktober. 

Både Dankort, Visa/Dankort og Mastercard har en online sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for kortholdere og forretninger. For Visa hedder løsningen "Visa Secure”, for Mastercard hedder løsningen ”Mastercard Identity Check” og for Dankort hedder løsningen ”Dankort Secured by Nets”. Den fælles betegnelse for sikkerhedsløsningerne er 3D Secure.

I løbet af oktober forbedres sikkerhedsløsningerne. Det gøres ved at tilføje en personlig kode, der skal anvendes sammen med koden fra en SMS. Du kan fortsat bruge NemID som alternativ.

1. Bekræft din betaling med NemID nøgleapp

Du kan som nu bekræfte en betaling med NemID.

Fra midten af november kan du kun bruge NemID nøgleapp eller nøgleviser til at bekræfte betalingen.

Sådan godkender du en betaling via NemID nøgleapp

Når du har indtastet dine kortoplysninger, får du vist et skærmbillede, hvor du skal indtaste bruger-id og adgangskode til NemID for at godkende betalingen

Tryk på boksen til nederst højre, hvis du hellere vil godkende via SMS+kode

Hent en NemID nøgleapp

Vær opmærksom på, at du fra midten af november KUN kan bruge NemID nøgleapp til godkendelse. Nøgleappen er et nemt og sikkert alternativ til nøglekortet, og du behøver ikke at bekymre dig for at løbe tør for nøgler.

Hent NemID nøgleapp til Android Hent NemID nøgleapp til Apple

2. Bekræft din betaling med sms plus personligt kodeord

Du skal godkende betalingen med to koder:

  1. En engangskode, som du får på sms
  2. Et personligt kodeord, som du selv skal oprette og bruge ved alle køb 
Opret personligt kodeord

Hvis du har et mobilnummer tilknyttet kortet, vil du blive anmodet om at oprette et kodeord på 6 karakterer til brug for handel på nettet. Det sker automatisk, når løsningen er taget i brug, via link til skærmbilleder fra Nets. Du skal bruge NemID, når kodeordet vælges.

Når du har oprettet dit kodeord, vil den nye sikkerhedsløsning fungere som den nuværende. Når du har indtastet den 6-cifrede kode, der kommer på SMS, skal du bagefter indtaste det kodeord, du har valgt. Indtastningen af begge koder sker i samme skærmbillede.

Tilknyt dit mobilnummer
Hvis banken har dit mobilnummer registreret, er dit kort automatisk tilmeldt.
Hvis ikke, vil du blive bedt om at gøre det i forbindelse med dit køb.

Du kan ikke tilmelde et mobilnummer til et betalingskort, der ikke er udstedt til dig.

Sådan godkender du en betaling:

Når du har indtastet dine kortoplysninger, får du vist et skærmbillede, hvor du skal indtaste dit personlige kodeord sammen med engangskoden, som du modtager på SMS. Hvis du ikke modtager en SMS, så klik på ‘NemID’. Herefter kan du godkende betalingen med NemID.

Spørgsmål og svar

Det er vigtigt, at sikkerheden er på plads, når du bruger dit betalingskort. Derfor indføres der i hele EU skærpede sikkerhedskrav til kortbetalinger.

Hvad er baggrunden for det kommende krav til sikkerhedsløsningerne ved netkøb?

De skærpede krav til sikkerhedsløsningerne skal dæmme op for den kraftigt stigende svindel med online-betalinger, som vi har været vidner til de senere år. 

Hvad er en ”stærk sikkerhedsløsning”?

Man opererer normalt med tre sikkerhedsfaktorer, som kan anvendes i forbindelse med godkendelse af en betaling:

  1. ”Noget, man ved”: Det kan typisk være et brugernavn og et password
  2. ”Noget, man har”: Det kan fx være et fysisk betalingskort, en personlig app på telefonen (fx din mobilbank) eller telefonens SIM-kort (hvor besiddelse bekræftes via en engangskode, som sendes via SMS)
  3. ”Noget, man er”: Det kan fx være fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse.

For at opfylde sikkerhedskravene skal to ud af de tre sikkerhedsfaktorer være anvendt – det kalder man ”to-faktor-sikkerhed”.

Hvad betyder kravene for handel i fysiske forretninger, for walletbetalinger og nethandel?

Fysisk handel

Ved en almindelig kortbetaling i en fysisk butik i Danmark opfylder PIN-koden kravet til ”viden”, og det fysiske betalingskort kravet til ”besiddelse”. Derfor lever en kortbetaling med chip og PIN op til sikkerhedskravene1.

Walletbetalinger

Ved betalinger med fx ApplePay eller GooglePay anvendes der kode (eller fx fingeraftryk/ansigtsgenkendelse) for at gennemføre betalingen. Og ved MobilePay-betalinger anvendes der kode til at åbne app’en. Derfor lever betalingerne op til sikkerhedskravene.

Digitale betalinger og internethandel

Mange webshops benytter ikke en stærk sikkerhedsløsning ved betalinger. Betalingen gennemføres udelukkende ved, at kortholder indtaster kortnummer, udløbsdato og CVC (de tre kontrolcifre). Det har ført til et uacceptabelt niveau af svindel i online-handel over hele Europa.

For at minimere svindel skal alle digitale betalinger fremover gennemføres med en stærk sikkerhedsløsning.

Webshops skal derfor implementere og aktivere en godkendt teknisk løsning, der sikrer, at deres kunder altid bliver bedt om at godkende betalingen med mindst to af de tre sikkerhedsfaktorer (se ovenfor).

3D Secure sikkerhedsløsninger (Mastercard ID Check, Visa Secure, Dankort Secured by Nets)

Kortudstedere vil allerede i de kommende måneder opfylde deres forpligtelse til at sikre, at betalinger ikke kan gennemføres uden en stærk sikkerhedsløsning.

Betalinger, der forsøges gennemført uden sikkerhedsløsning, kan derfor blive afvist af pengeinstituttet, og forretningen kan ikke modtage betaling for sine varer.

MobilePay som alternativ

Webshops, der ønsker at modtage betalingskort, er nødt til at implementere en løsning til to-faktor-sikkerhed (se ovenfor). MobilePays app lever op til kravet om to-faktor-sikkerhed, og derfor kan de webshops, som i dag både tilbyder betaling via kort og MobilePay, allerede nu leve op til sikkerhedskravet ved at tage imod betaling via MobilePay.

1. Kontaktløse kort er undtaget.

Dine fordele med Sydbank Private Banking

Du får som Private Banking-kunde i Sydbank en lang række attraktive fordele.

Læs mere

Mindst to kort til rejsen

Hav altid mindst to betalingskort med, når du rejser, hvis dit kort skulle blive beskadiget, spærret eller stjålet. Og herudover kan du også hæve mere.

Kontakt din rådgiver