Vi fastholder Købs-anbefalingen på Vestas-aktien efter at Senatets finanskomite har offentliggjort første tekst-udspil til ændringer i ’One Big Beautiful Bill’. Udkastet fjerner et alvorligt benspænd, men er stadig en massiv forringelse i tilskudsvilkårene for det amerikanske landvindmarked. Udspillet er endnu ikke et decideret lovforslag.
Senatets finanskomites første tekst til skattedelen af ’One Big Beautiful Bill’ (OBBB) kan efter vores vurdering i absolut bedste fald efterlade vindindustrien i USA mellemfornøjet. Vi har tidligere beskrevet, hvordan det første OBBB lovudspil fra Repræsentanternes Hus ramte direkte ned i hjertet af den amerikanske landvindindustri (læs mere her) og truede med at afspore industrien – stort set fra dag et. Finanskomiteens tekst fjerne ikke risikoen for en delvis afsporing.
Senatets finanskomites første tekst (der er endnu ikke tale om et endeligt lovforslag) til ændringer til udspillet fra Repræsentanternes Hus fjerner det værste benspænd, men efterlader alligevel en landvindindustri i USA, hvor støtten forringes betydeligt, og hvor der skal fart på både ordrer og påbegyndelse af projekter. Der kan komme ændringer i teksten, inden det bliver et endeligt lovforslag, der skal stemmes om i Senatet.
Senatets finanskomites første tekst (der er endnu ikke tale om et endeligt lovforslag) til ændringer til udspillet fra Repræsentanternes Hus fjerner det værste benspænd, men efterlader alligevel en landvindindustri i USA, hvor støtten forringes betydeligt, og hvor der skal fart på både ordrer og påbegyndelse af projekter. Der kan komme ændringer i teksten, inden det bliver et endeligt lovforslag, der skal stemmes om i Senatet.
En vigtig ændring er helt sikkert, at ”60-dages giftpillen” er fjernet i Senatets tekst. Kravet om at projekter skal være påbegyndt opførelse inden for 60 dage efter lovforslaget er vedtaget, er erstattet af, at de skal påbegynde opførelse ”i år”, for at få den fulde skatterabat. Det kan føre til en betydelig ordreindgang inden udgangen af i år, men det kræver også, at kunderne har vished for, hvornår skattemyndighederne betragter et projekt som påbegyndt. Det blæser i vinden, hvornår de specifikationer reelt foreligger. Derfor er forbedringen ikke nødvendigvis super-brugbar – men industrien har tidligere vist sig at være dygtig til at navigere i politiske omvæltninger.
Teksten i forslaget lægger op til, at projekter, der påbegynder opførelse i 2026 kan få 60% af PTCskatterabatten, og at projekter, der er påbegyndt i 2027 kan få 20% af skatterabatten. Projekter opført fra 2028 får således ingen skatterabat i Senatets komites tekstudspil. Det sidste er faktisk en forringelse fra forslaget i fra Repræsentanternes Hus, der også tillod PTC-tilskud i 2028. Til sammenligning gælder i dag, at projekter opført frem til 2031 kan få skatterabat.
Vestas har ca. 7.500 MW i ordrebeholdningen til opførelse i USA i 2025-2027, så selskabet står ikke i en akut aktivitets- eller indtjeningskrise i USA. Faktisk kan Vestas leve med, at ordreindgangen fra USA først rigtig kommer i gang igen ind i 2026. Men det ser mindst halvbesværligt ud for vindindustrien i USA at navigere i et regime, som Senatets tekst lægger op til.
Vi ser et scenario med mulig høj ordreindgang fra USA i 2025 og 2026, hvor kunderne kan sikre sig enten fuld skatterabat eller 60% skatterabat via indkøb af vindmøller under ’Safe Harbour-påbegyndt konstruktionsreglerne’. Projekterne kan så opføres i 2027/2028 – hvem ved – måske helt ind i 2029 – altså ind i en tidsalder, hvor der kan komme andre boller på suppen, hvad angår støtte til den grønne omstilling i USA.
Vestas-aktien handler lige nu på et prisniveau, der stort set afspejler, at selskabet ikke får flere ordrer fra USA, og at der ikke skal opføres vindmøller i USA efter 2027. Selv med de forringelser, der er lagt op til i Senatets lovtekst forekommer det alt for pessimistisk. Vi fastholder købsanbefalingen på Vestas.