Sydbanks Mobilbank – en del af din hverdag

Med mobilbanken ved hånden kan du nemt og hurtigt klare din økonomi i hverdagen, og dit økonomiske overblik er aldrig mere end et enkelt klik væk – uanset om du er på farten eller slapper af derhjemme på sofaen. 

Nyhed: Vi er klar med en splinterny mobilbank til dig

Den nye mobilbank indeholder alle de populære funktioner, som du kender, men den ser anderledes og mere moderne ud. Vi har også skruet op for brugervenligheden, men det vigtigste er, at den er bygget på et nyt teknisk fundament. Det betyder nemlig, at du kan se til frem til flere funktioner og muligheder, så det bliver nemmere at klare din økonomi i hverdagen - fra din telefon eller tablet.

Hent den inden september 2021
Den nye mobilbank er en helt ny app, der erstatter den mobilbank, du har på din telefon eller tablet i dag. Derfor skal du hente den nye app inden september 2021, hvor den gamle mobilbank lukker ned.

Brug fx mobilbanken til at:

  • Overføre penge og betale regninger
  • Få overblik over dit forbrug
  • Sende sikker post og skrive med din rådgiver
  • Købe og sælge aktier og obligationer
  • Følge dine investeringer og aktiemarkedet
  • Få overblik over dine pensionsopsparinger
  • Se dine boliglån, lånedetaljer og kommende betalinger
  • Se pinkoden og spærre dine betalingskort

Sådan henter du Sydbanks Mobilbank

Download Sydbanks Mobilbank til din smartphone, der hvor du normalt henter dine apps, og følg vejledningen i appen. Appen hedder Sydbanks Mobilbank – Privat. For at bruge Sydbanks Mobilbank skal du være kunde i Sydbank og have Sydbanks Netbank.

Download mobilbanken til iPhone/iPad 

Download mobilbanken til Android

Spørgsmål og svar

Skal jeg være kunde i Sydbank for at bruge mobilbanken?

Ja, det skal du – og du skal også have Sydbanks Netbank for at bruge mobilbanken.

Tilmeld dig Sydbanks Netbank.

Hvilken version af iOS og Android kan bruges til mobilbanken?

Appen virker på iOS 13 eller nyere og Android 7 eller nyere.
Du kan se, hvilken version af styresystemet din telefon har under ”Indstillinger”/”Generelt”/”Om” (iPhone) eller ”Indstillinger”/”Om telefon”/”Softwareoplysninger” (Android).

Kan jeg bruge mobilbanken på min iPad eller iPod touch?

Ja, du kan godt bruge mobilbanken på din iPad eller iPod touch. Styresystemet på din iPad eller iPod touch skal minimum være iOS 13.

Kan man være flere om at bruge den samme app? 

I kan godt være flere brugere, der anvender appen på den samme telefon eller tablet. Start på forsiden, hvor koden til mobilbanken normalt skal indtastes. Tryk i stedet på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne og log på med NemID/MitID. Vær opmærksom på, at hver gang du skal logge på med NemID/MitID, skal du skrive din kode to gange.

Hvor finder jeg vilkårene for at bruge mobilbanken?

I netbanken under "Administration" / "Aftaler" finder du vilkårene for at bruge Sydbanks Mobilbank. Her finder du bl.a. informationer om det beløb, du maksimalt kan foretage betalinger for om dagen.

Du kan også finde dem på sydbank.dk her. 

Hvor meget kan jeg overføre/betale om dagen?

Du kan maksimalt betale/overføre 500.000 kr. om dagen i alt. Du har dog mulighed for selv at vælge en lavere grænse – også kaldet dagsmaks.

Beløbet er ubegrænset ved overførsel mellem egne konti, fælleskonti og konti, du har fuldmagt til.

Kontakt din rådgiver eller Sydbank Direkte, hvis du gerne vil ændre beløbet på dit dagsmaks.

Hvornår skal jeg godkende en betaling?

Du skal altid godkende betalinger, når du betaler en regning, overfører penge til andre eller til fælleskonti og fuldmagtskonti. Når beløbet er over 10.000 kr. eller til udlandet, skal du – som ekstra sikkerhed – godkende med både NemID/MitID og din sekscifrede kode til mobilbanken.

Hvad koster mobilbanken?

Net- og mobilbanken er gratis i Sydbank. Der kan dog – alt efter dit forretningsomfang i Sydbank – være gebyr på overførsler og betaling af regninger i din net- eller mobilbank. Læs mere i prislisten.  

Hvad koster det at overføre penge?

Det er gratis at betale regninger via Betalingsservice og lave en overførsel til din egen konto eller anden konti i Sydbank, som du har fuldmagt til i din netbank/mobilbank. Der kan dog – alt efter dit forretningsomfang i Sydbank – være gebyr på overførsler og betaling af regninger i din net- eller mobilbank. Læs mere i prislisten.  

Er mobilbanken sikker?

Ja, mobilbanken er sikker at bruge. Men der er nogle forholdsregler, som er gode at følge:

·        Vis aldrig din kode til andre – og læg aldrig din mobiltelefon fra dig, når du er logget på.

·        Har du mistanke om, at din kode er blevet afluret eller opsnappet, så skift din kode med det samme, og ring hurtigst muligt til Sydbanks Hotline på 74 37 25 98, så I sammen kan vurdere, om din mobilbank skal spærres.

·        Vær opmærksom på, at hvis der er flere, der har adgang til telefonen med touchID, vil de alle kunne åbne mobilbanken.

Hvorfor kan jeg ikke se kortnummeret på mit betalingskort?

Dit kortnummer er fortroligt og vigtigt data, og derfor bliver dele af det ikke vist.

Hvad er åbningstiden i mobilbanken?

Mobilbanken er åben hele døgnet, undtagen mellem kl. 3–5 om natten (natten til søndag er der lukket kl. 2–6).

Hvorfor kan jeg ikke bruge appen på en jailbroken eller rooted telefon?

Det er af sikkerhedsmæssige årsager. Dine oplysninger på en jailbroken eller rooted telefon er ikke beskyttet helt så godt som på en telefon, der ikke er jailbroken eller rooted. Du skal være opmærksom på, at en Android-telefon i nogle tilfælde kan være rooted, uden at du selv har gjort det. Det kan fx ske, hvis du installerer bestemte apps. På nettet kan du finde guides til, hvordan du selv kan tjekke, om din mobil er rooted. Du kan evt. i stedet bruge Sydbanks Netbank via en browser på din telefon eller tablet.

Hvor kan jeg få hjælp til mobilbanken?

Har du spørgsmål eller problemer vedrørende mobilbanken, er du velkommen til at kontakte Sydbanks Hotline på 74 37 25 98 eller hotline@sydbank.dk. Hotline har åbent alle hverdage kl. 8-18.

Sådan gør du: Hjælp til Sydbanks Mobilbank

Log af og på

Sådan logger du på mobilbanken

Du logger på med den sekscifret adgangskode, du selv har defineret, eller du kan vælge at bruge touchID eller faceID.

Sådan logger du af mobilbanken

Appen er sat til, at du automatisk bliver logget af efter 5 min., hvis du ikke er aktiv i mobilbanken. Du kan også vælge selv at logge dig af. Det gør du ved at vælge ”Menu” og herefter ”Log af” nederst i højre hjørne.

Kontakt Sydbank

Sådan skriver du til din rådgiver eller Sydbank Direkte fra mobilbanken

Find kontaktoplysningerne på din rådgiver eller Sydbank Direkte på ”Til-dig”-siden. Tryk på brevikonet og skriv og send din besked.  

Sådan ser du dine meddelelser og dokumenter fra Sydbank i din Netboks

Tryk på indbakke-ikonet i bunden af appen. Vælg ”Beskeder” eller ”Dokumenter”, og læs dine beskeder og dokumenter fra Sydbank.

Konti og forbrug

Sådan får du overblik over dine konti

Tryk på ikonet ”Konto” i bunden af forsiden.

Sådan får du overblik over dit forbrug

Tryk på ikonet ”Konto” i bunden af appen. Tryk på den konto, du ønsker at se dit forbrug af. Tryk på ”Kategorier” og få et forbrugsoverblik. 

Overfør penge og betal regninger

Sådan overfører du penge og betaler regninger

Du kan overføre penge og betale regninger direkte fra ”Til dig”-siden. Vælg ”Overfør og betal” og skriv det beløb, du ønsker at overføre. Du kan vælge en anden Fra-konto, ved at trykke på den Fra-konto der vises. Når du trykker på ”Vælg modtager”, får du mulighed for at vælge, om du vil overføre til en af dine egne konti, til en anden konto eller betale en regning.

Du kan også starte en overførsel fra listen over kontobevægelser. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ”Overfør og betal”.

Sådan scanner du en regning

Når du scanner en regning, slipper du for at taste oplysningerne selv. Skriv det beløb, du skal betale under ”Overfør og betal”. Når du trykker på ”Vælg modtager” og herefter ”Betal regning”, kan du i midten trykke på ”Scan regning”. Dit kamera er nu aktivt. Når du holder kamerafeltet hen over den nederste linje på indbetalingskortet, bliver den automatisk scannet.

NemID og godkendelse af betalinger

Sådan bruger du NemID, når du laver overførsler i mobilbanken

Du skal downloade NemID nøgleapp i App Store eller Google Play og aktivere den.

1.     Når du laver en transaktion, får du en meddelelse fra appen om, at du har en afventende godkendelse.

2.     Åbn appen ved at trykke på meddelelsen og godkend transaktionen.

3.     Når du har godkendt transaktionen, går du tilbage i mobilbanken ved at vælge Sydbank i øverste venstre hjørne.

Faste betalinger og Betalingsservice

Sådan finder du oversigten over dine faste betalinger

Du kan se en liste over dine faste betalinger enten direkte fra ”Til dig”-siden eller under ”Menu” og ”Faste betalinger”.

Sådan opretter du en fast betaling

Vælg ’Faste betalinger’ på ”Til dig”-siden eller under ”Menu”. Tryk på plustegnet i nedre højre hjørne. Nu kan du oprette en fast overførsel.

Sådan opretter du en ny betaling til Betalingsservice

Vælg ”Faste betalinger” på ”Til dig”-siden eller under ”Menu”. Tryk på plustegnet i nedre højre hjørne. Nu kan du oprette en fast overførsel til Betalingsservice.

Sådan afmelder du en betaling til Betalingsservice

Vælg ”Faste betalinger” direkte på ”Til dig”-siden eller under ”Menu”. Vælg herefter den Betalingsserviceaftale, du vil afmelde, og tryk på ”Afmeld”.

Betalingskort og pinkoder

Sådan spærrer du dine betalingskort

Vælg ”Konto” i nederste menulinje og ”Kort” i øverste højre hjørne. Vælg det kort, du vil spærre og tryk på ”Spær kort” under kortet. Du kan selv ophæve spærringen igen inden for 14 dage. Herefter bliver kortet lukket permanent.

Sådan finder du pinkoden til dine betalingskort

Vælg ”Konto” i nederste menulinje og ”Kort” i øverste højre hjørne. Vælg det kort, du vil se pinkoden for og tryk på ”Vis pinkode” under kortet. Din pinkode bliver nu vist et kort øjeblik. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at der ikke er andre, der kigger med, når du får vist din pinkode.

Personlige indstillinger

Sådan vælger du en anden forside

Vælg ”Rediger” på bunden af ”Til dig”-siden. Herefter kan du sortere din forside og skjule det indhold, du ikke har behov for at blive vist.  

Sådan får du en anden konto som foretrukken på ”Til dig”-siden

På ”Til dig”-siden (mobilbankens forside) kan du ændre, hvilken konto der skal vises. Det gør du ved at trykke på de tre prikker ved kontoen, og derefter vælger du den konto, du vil have vist.

Sådan indstiller og sorterer du din kontooversigt

Gå ind på ”Konto” og tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og tryk ”Sorter og Skjul”. Du kan sortere i dine konti ved at vælge en konto, trække den op og ned ved at holde de to streger til højre nede og flytte rundt. Du kan også vælge, om du ønsker at få en konto skjult fra visningen ved at rykke knappen i det grønne til højre eller venstre.

Sådan omdøber du navnene på dine konti

Gå ind på den konto, du vil omdøbe, og vælg de tre prikker i øverste højre hjørne. Her får du mulighed for at omdøbe kontoen. Vær opmærksom på, at nogle kontotyper ikke kan omdøbes. Det gælder fx pensionskonti.

Sådan slår du forbrugskategorisering af dine kontobevægelser fra

Vælg ”Menu” og herefter ”Indstillinger” nederst. Under ”Samtykke til kategorisering” kan du se, hvornår du har afgivet samtykke, og nederst kan du vælge ”Slet samtykke”.

Sådan sorterer du dine depoter og puljer

Vælg ”Investering” under ”Menu”. Scroll til bunden af siden og tryk på ”Rediger” og vælg ”Sortering”. Du kan nu vælge, hvordan dine investeringer skal sorteres, og i hvilken rækkefølge de skal vises på forsiden. Du kan flytte rundt på rækkefølgen ved at trykke på de to streger ud for investeringen og trække op eller ned.

Kode, hjælp og sikkerhed

Sådan spærrer du mobilbanken

Hvis du får stjålet din telefon, eller hvis du har mistanke om, at nogen kender din kode, bør du spærre din mobilbank. Gå ind på ”Aftaler og mobil”. Tryk på ”Mobilbank” og afslut ved at trykke ”Spær”.

Du er også velkommen til at kontakte Sydbanks Hotline på 74 37 25 98, så hjælper vi med at spærre mobilbanken for dig.

Sådan ændrer du din kode til mobilbanken

Hvis du ønsker at ændre din kode, skal du først logge på mobilbanken med NemID/MitID. Det gør du fra forsiden, hvor du normalt skriver din kode i mobilbanken. Her trykker du på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne. Du kan herefter logge på med NemID/MitID og oprette en ny kode.

Sådan gør du, hvis du har glemt din kode til mobilbanken

Hvis du har glemt din kode, skal du først logge på med NemID/MitID. Det gør du fra forsiden, hvor du normalt skriver din kode i mobilbanken. Her trykker du på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne. Du kan herefter logge på med NemID/MitID og oprette en ny kode.

Sådan gør du, hvis du oplever tekniske fejl i mobilbanken

Oplever du tekniske fejl, kan du ringe til Sydbanks Hotline på 74 37 25 98 eller starte en chat.

Investering

Sådan får du et overblik over dine investeringer

Tryk på ”Menu” og vælg ”Investering”.

Sådan sælger du værdipapirer

Tryk på ”Menu” og vælg ”Investering”. Vælg herefter det værdipapir, du ønsker at sælge i oversigten. Du kommer nu ind på en papirdetaljeside. Scroll ned og vælg valgmuligheden ”Sælg”.

Sådan køber du værdipapirer

Vælg ”Menu” og ”Investering”. Tryk på ”Søg papir” i øverste højre hjørne. Du får nu mulighed for at fremsøge det papir, du ønsker at købe. Vælg det pågældende papir og gå ned til valgmuligheden ”Køb”. Hvis du har værdipapiret i forvejen, kan du blot trykke på det. Herefter kommer du ind på papirdetaljesiden, hvor du kan vælge at købe.

Bolig

Sådan ser du dit boliglån

Vælg ”Menu” og derefter ”Bolig”. Her kan du se dine boliglån, dine kommende betalinger, herunder renter og bidrag i år og næste år, samt lånedetaljer.

Overvejer du at købe bolig, bygge til, renovere eller omlægge lån kan du trykke på ”Kontakt rådgiver” på ”Til dig-siden” for at booke et møde.

Pension

Sådan ser du din pensionsopsparing

Gå til ”Menu” og tryk på ”Pension”, så får du en oversigt over din samlede opsparing, og hvad du evt. har sparet op i forskellige pensionsselskaber. Nederst på siden kan du logge på pensionsinfo.dk med NemID/MitID. Her kan du få meget mere detaljeret information om din pensionsopsparing. Når du henter alle dine pensionsoplysninger, bliver oplysningerne sendt til Sydbank. Du kan herefter se alle dine pensioner i mobilbanken, og din rådgiver har også mulighed for at se dem.

Sådan deler du dine pensionsinfo med din rådgiver

Vælg ”Pension” i ”Menu”. Tryk på ”Opdater” i øverste højre hjørne og log på med NemID/MitID. Vælg ”Fortsæt”, når indsamlingen af data er færdig. Dine pensionsoplysninger bliver nu sendt til Sydbank, så din rådgiver kan se dem. Din rådgiver får dog ikke besked om, at du har hentet dine pensionsoplysninger, så hvis du gerne vil have rådgivning om din pension, så kontakt din rådgiver.

Skat

Sådan deler du dine skatteoplysninger med banken

Gå ind under ”Indstillinger” i ”Menu”. Her kan du i bunden vælge ”Send skatteoplysninger” og med NemID/MitID give Skatteforvaltningen samtykke til, at Sydbank får adgang til din årsopgørelse og de sidste seks måneders lønoplysninger.

NetBoks

Til dine dokumenter fra banken, hvis du ikke har netbank eller mobilbank.

Læs mere om NetBoks