MitID er dit personlige ID

Alle med NemID skal i løbet af 2021 og 2022 have MitID: Danmarks nye digitale ID, som er afløseren for NemID.

Du vil kunne bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, når MitID er fuldt indfaset i løbet af 2022. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så du også trygt i fremtiden kan identificere dig på nettet, når du fx overfører penge eller logger på borger.dk.

MitID er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark – interesseorganisation for bankerne. 

Dine ID-oplysninger skal være opdateret

NemID er i tidens løb blevet udstedet på forskellige måder. Derfor er en del danskere med NemID nøgleapp modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen i e-Boks, hvor de er blevet bedt om at opdatere deres identitetsoplysninger i nøgleappen. Hvis du har modtaget et brev, skal du opdatere oplysningerne, før du kan få MitID. 

Læs mere om identitetssikring på borger.dk

Du skal beholde dit NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du indtil videre beholde dit NemID, fx nøglekort eller nøgleapp. I en periode er der flere steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil det er endeligt udfaset.

Du får besked, når du ikke længere skal bruge NemID.

Du får besked, når det er din tur

Du får besked i din netbank eller i Digital Post, når det er din tur til at få MitID. Du skal ikke foretage dig noget, før du får at vide, at det er din tur. Det sker i løbet af 2021 eller 2022, da der er mange, der skal have MitID.

Pas på

Overgangen til MitID vil tiltrække kriminelle. Du skal derfor kun have tillid til de beskeder, du modtager i netbank, mobilbank eller i e-Boks.

Vil du allerede nu have MitID?

Hvis du ikke vil vente, til du får besked om MitID i netbanken, så klik på linket ovenover og følg anvisningerne.

Sådan gør du

Hvis du har fået besked i din Sydbank Netbank om, at det er din tur til at få MitID, så kan du få hjælp til oprettelsen i de to film nedenunder.

Her får du nemlig en trin-for-trin-gennemgang af, hvordan du udskifter dit NemID med MitID app eller MitID nøgleviser.

Hvorfor MitID?

MitID styrker sikkerheden

Med MitID styrker vi sikkerheden, så det bliver sværere at udnytte andres digitale identitet.

Fx kan du få besked via MitID-appen, sms eller e-mail, hvis MitID appen downloades til en ny enhed, eller hvis du anvender MitID fra en computer, du ikke har brugt før.

MitID er nemt at bruge

Når du har fået MitID, er det nemt at bruge i din hverdag: Med et enkelt swipe kan du godkende eller logge ind med MitID.

MitID er primært en app

De fleste vil få MitID som app, da det er en praktisk løsning. Samtidig kan du bruge MitID appen, på samme måde som du i dag bruger NemID nøgleappen. Men der er alternativer til dem, der enten ikke kan eller ønsker at bruge en app.

Der findes alternativer til appen

MitID er primært en app, men der vil være fysiske alternativer (MitID kodeviser, -kodeoplæser og -chip) til dem, der enten ikke kan eller ønsker at bruge en app.

Sæt tid af til at få MitID

MitID er dit bevis for, hvem du er på nettet. Derfor skal du igennem en række trin for at få det, så vi er sikre på, at dine oplysninger registreres korrekt. Sæt god tid af til det.

Pas godt på dit personlige MitID

Selvom vi styrker sikkerheden, har du også et ansvar for at passe godt på dit personlige MitID.

Derfor får du ikke notifikationer i appen

Til forskel for NemID nøgleapp skal du selv åbne MitID-appen, når du skal godkende med MitID. Det vil sige, at du selv skal åbne appen, når du har indtastet dit bruger-ID. Det er med til at øge sikkerheden, så du ikke risikerer, at appen kan aktiveres udefra.

Digital_fraud_15.jpg

Spørgsmål og svar

Vi ved, at der kommer mange spørgsmål om MitID. Derfor har kan du se en oversigt over de oftest stillede spørgsmål på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

Indholdet justeres løbende

Derfor anbefaler vi, at du løbende sørger for at tjekke, om der er sket ændringer. Siden udbygges løbende med aktuelle spørgsmål og svar.

Spørgsmål og svar indeholder lige nu

Lige nu kan du se Spørgsmål og Svar til følgende områder:

  • Før du får MitID
  • Når du skal have MitID
  • MitID app og nøgleviser — er der andre muligheder
  • Hjælp
  • Sikkerhed omkring MitID
  • Hvorfor er der ingen notifikationer, når du skal godkende med MitID
  • Øvrige spørgsmål

Du finder Spørgsmål og svar her

Du kan også kontakte Sydbanks Hotline på 74 37 25 98, hvis du har fået besked om MitID i netbanken eller mobilbanken og har brug for hjælp til at få eller bruge MitID.