Log på Sydbanks digitale løsninger med MitID

MitID har afløst NemID og lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så du trygt kan identificere dig på nettet, når du fx overfører penge eller logger på offentlige tjenester som borger.dk. MitID er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark – interesseorganisation for bankerne.

I Sydbank skal du bruge MitID, når du bruger vores selvbetjeningsløsninger, som fx Netbank eller Mobilbank, og når du handler på nettet.

Pas godt på dit personlige MitID

Selvom vi styrker sikkerheden, har du også et ansvar for at passe godt på dit personlige MitID.

Læs mere om MitID her

Nu kan du nemt aktivere MitID på en ny telefon

Kopiér MitID-appen

Fra den 20. februar kan du kopiere en MitID-app fra én telefon/tablet til en anden telefon/tablet blot ved at scanne en QR-kode. På den måde kan du nemt og hurtigt aktivere en ny MitID-app fx på en ny telefon.

For at øge sikkerheden får du ikke vist en aktiveringskode, du skal i stedet scanne en QR-kode. Aktiveringskoder kan nemlig nemmere udleveres til fx en svindler.

Sådan gør du:

• Åbn din gamle MitID-app
• Vælg menupunktet ’Kopier til ny MitID-app’
• Indtast din PIN-kode eller benyt fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

Som et sikkerhedstiltag skal du herefter vente 1 time, før du kan kopiere dit MitID. Ventetiden er med til at forhindre misbrug af MitID.

Når timen er gået, får du en notifikation om, at du nu kan kopiere dit MitID, og du får vist en QR-kode i din gamle MitID-app:

• Scan nu QR-koden med din nye MitID-app
• Indtast herefter dit bruger-ID og en midlertidig PIN-kode, som du modtager på sms, i din nye MitID-app
• Opret herefter en PIN-kode til din nye app og vælg, om du fremover vil logge ind med fingeraftryk/ansigtsgenkendelse

Nu er din nye MitID-app aktiveret og klar til brug.

Tydeligere menu i MitID-appen

Med opdateringen i februar 2024 er menuen i MitID-appen gjort tydeligere. Det gamle tandhjulsikon er ændret til en menuoversigt. Her kan du vælge mellem de forskellige selv-betjeningsmuligheder i appen.

Læs mere her

Farvel til aktiveringskoder til MitID-app

Som led i den nye måde at aktivere en MitID-app på, bliver aktiveringskoder til MitID-appen via pas- og ansigtsscanning i appen og via selvbetjeningen på MitID.dk afviklet. De bliver erstattet af QR-koder, mens aktiveringskoderne i selvbetjeningen på MitID.dk helt udgår. Hermed reduceres risikoen for svindelformer, hvor en slutbruger lokkes af en kriminel til at udlevere deres aktiveringskode, så den kriminelle kan oprette en ny MitID-app og få fuld kontrol over slutbrugerens MitID.

Det betyder, at du fremover kan aktivere en MitID-app på følgende måder:

  • Ved den nye funktion ’Kopiér MitID app’
  • Ved pas- og ansigtsscanning i MitID-appen. Hvis du skal aktivere den enhed, hvor du
    gennemfører flowet, er der ingen ændringer. Hvis du skal aktivere en anden enhed,
    end den, du gennemfører flowet på, får du fremadrettet vist en QR-kode, som du skal scanne, i stedet for en aktiveringskode
  • Ved fysisk frembøde på Borgerservice

FAQ om MitID

Sådan godkender du med MitID-appen

Når du bruger telefonen

Når du skal godkende et login eller en betaling med din mobil, kommer der en godkend-knap frem på skærmen med ordlyden ”Åbn MitID App”.
Når du trykker på knappen, bliver du automatisk ført over i MitID-appen på mobilen, så du fx hurtigt kan logge på offentlige tjenester eller godkende en betaling eller overførsel.

Krav til din mobil for at installere MitID-app

Du kan få MitID app på de fleste android-telefoner eller på iPhone 5S og nyere (din iPhone skal være opdateret til mindst iOS 12).

Sådan ændrer du dit bruger-ID i MitID-appen

Du kan se og ændre dit bruger-ID direkte i MitID-appen:

• Åbn din MitID-app
• Åbn menuen på forsiden
• For at se dit bruger-ID skal du scanne dit gyldige pas eller internationale ID-kort i MitID-appen. For at ændre dit bruger-ID skal du indtaste din PIN-kode eller bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk.

Læs mere

MitID i reserve, fx hvis mobilen går i stykker

Hvis din mobil går i stykker, er det en stor hjælp at have et MitID i reserve. Så slipper du for at starte forfra:

• Du kan installere MitID-appen på flere enheder, fx både på din mobiltelefon og din tablet. Så kan du også benytte den anden enhed til at genetablere MitID-appen på en ny mobil.
• Du kan bestille en gratis kodeviser eller -oplæser, som du altid kan bruge som supplement til appen.

Bestil identifikationsmiddel, fx kodeviser

Ekstra sikkerhed med QR-kode på desktop eller tablet

Hvis du skal godkende med MitID på desktop eller tablet, får du denne besked, når du har indtastet dit brugernavn: ”Godkend på anden mobil/tablet”.

Når du trykker på knappen, får du automatisk vist en QR-kode på skærmen. Hvis du åbner MitID-appen, kan du scanne QR-koden med appen, og herefter kan du godkende, som du plejer.

Læs mere

Hvis du ikke vil bruge appen

Du kan få en MitID kodeviser eller kodeoplæser. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. Med kodeoplæseren kan du få læst engangskoden højt eller vist på en stor skærm.

Sådan bruger du kodeviser eller kodeoplæser

Bruger du MitID kodeviser eller kodeoplæser, kan du her se, hvordan du skal indtaste dine oplysninger, når du skal godkende med MitID.

Læs mere om, hvordan du bruger kodeviser

Læs mere om, hvordan du bruger kodeoplæser

Sådan gør du

• Indtast bruger-ID
• Indtast engangskode fra kodeviser eller kodeoplæser
• Indtast adgangskode

MitID til svagtseende

Hvis du har et synshandicap, kan du bruge MitID kodeoplæser. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises. Den kan også læse koden højt. Du kan tilslutte høretelefoner, så ingen andre kan høre med. Du behøver ikke bevise, at du har et synshandicap, for at få en MitID kodeoplæser.

Du kan bruge dit udenlandske pas til at få MitID

Du kan bruge udenlandske pas og Schengen ID-kort med chip til at få MitID direkte i MitID-appen. Og du kan også via appen bestille og aktivere fx en kodeviser.

Du kan desuden fortsat få MitID på MitID.dk eller i Borgerservice, hvis du medbringer gyldig legitimation.

I Sydbank skal du bruge MitID til din Netbank og Mobilbank samt fx til kortbestilling og andre af bankens digitale løsninger.

Få MitID med udenlansk pas/ID-kort
Get MitID with a foreign passport

Engangskoder til dig, der ikke kan scanne QR-koder

Hvis du ikke kan scanne QR-koder med din telefon, fx pga. af et fysisk handicap kan du i stedet godkende med en engangskode.

For at du kan gøre det, skal du indstille funktionen i din app. Klik på menuen, og vælg Godkendt med QR— eller engangskode under ”Sikkerhed”.

Når du fremover indtaster dit brugernavn, vil du blive bedt om at indtaste engangskoden.

Du får automatisk koden på den skærm, du er ved at godkende fra. Når du har indtastet koden, er du klar til at godkende, som du plejer.

Læs mere her

Brug for mere hjælp?

Hvis du har spørgsmål til MitID, kan du se en oversigt over spørgsmål og svar på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

Få hjælp og svar på dine spørgsmål her

Hvis du har brug for hjælp til MitID i Netbanken eller Mobilbanken eller til Sydbanks digitale løsninger, er du velkommen til at kontakte Hotline på 74 37 25 98.