Spring navigation over

Markedet svinger – men din investeringsstrategi bør stå fast.

Verden er præget af uro. Krigen i Ukraine trækker ud, handelsrelationer mellem stormagter er anspændte, og i USA dominerer Donald Trump igen og igen nyhedsstrømmen med mere eller mindre opsigtsvækkende udtalelser, der får markederne til at gynge.

For mange investorer er spørgsmålet det samme: Hvad betyder det her for mine investeringer, og hvordan bør jeg agere?

Ifølge investeringskonsulent Simon Staal fra Sydbank er svaret enkelt: "Is i maven. Fortsæt ufortrødent."

Han har i flere år beskæftiget sig med fænomenet ’behavioral finance’ og er dermed også den første til at medgive, at ovenstående opfordring er lettere sagt end gjort.

Den menneskelige psykologi arbejder nemlig ofte imod os, når vi navigerer i finansielle markeder.

Recency bias – vi overvurderer nutidens uro

En af de største mentale fælder, investorer falder i, er det, psykologien kalder recency bias. Kort sagt har vi en tendens til at overvurdere betydningen af de seneste begivenheder og bruge dem som pejlemærke for fremtiden.

- Hvis du ser lige mange røde og blå både på en sejltur, men de blå kommer sidst, vil du bagefter tro, at du har set flest blå både. Det er præcis det samme, der sker på aktiemarkedet. Det, vi ser nu, føles vigtigst – men historien viser, at markederne på lang sigt retter sig, forklarer Simon Staal.

Denne skævvridning gør, at mange investorer lader sig skræmme af aktuelle kriser og enten sælger ud for tidligt eller undlader at investere af frygt for yderligere fald. Men som vi har set efter både finanskrisen, COVID-19 og krigen i Ukraine, har aktiemarkedet hver gang genvundet og overgået sine tidligere niveauer.

- Når markedet falder 10 %, begynder folk at forestille sig, at det skal falde 20% eller 30%. Vi så at sige forlænger den kortsigtede udvikling med brædder. Men vi glemmer, at vi reagerer på kortsigtede udsving med langsigtede investeringer. Det er en opskrift på dårlig formueopbygning, siger Simon Staal.

Det, vi ser nu, føles vigtigst – men historien viser, at markederne på lang sigt retter sig

Simon Staal

Investeringskonsulent

Frygten for tab vejer tungere end glæden ved gevinst

Mennesker er også tabsaversive – et tab føles langt værre end en tilsvarende gevinst føles godt. Forskning viser, at vi oplever tab som mindst dobbelt så smertefulde, som vi glæder os over gevinster.

- Et kursfald på 10% opleves markant mere negativt end glæden ved at tjene 10%. Det fylder dermed mere i vores bevidsthed. Kombinerer man det så med recency bias – i en periode med fald på markedet – så er opfattelsen jo udsigten til yderligere fald, som i forvejen føles ubehagelig, siger Simon Staal.

Mediernes effekt: Når overskrifter styrer beslutninger

En anden psykologisk fælde er salience bias – vi tillægger de mest iøjnefaldende nyheder for stor betydning. Trump, Musk, renteændringer, krig og klimakatastrofer fylder nyhedsfladen, og de mest opsigtsvækkende historier kan få os til at tro, at katastrofen er lige om hjørnet.

- Hvis du lytter til nyhedsstrømmen, kan det føles, som om vi er på randen af økonomisk kollaps. Men sandheden er, at markederne altid har været igennem perioder med uro. Krisen har bare altid et nyt ansigt, siger Staal.

Timing er en illusion

Nogle investorer forsøger at time markedet – at sælge på toppen og købe på bunden. Problemet er, at ingen kender hverken top eller bund før bagefter.

- Vi ser det gang på gang: Investorer sælger ud, når frygten er størst, men markedet vender, inden de når at købe ind igen. Når de endelig tør investere, er priserne allerede stukket af, forklarer Simon Staal.

Under COVID-19-pandemien faldt aktiemarkederne dramatisk i marts 2020, men de kom sig hurtigt. Investorer, der solgte ud i panik, gik glip af et af de største opsving i nyere tid.

Den bedste strategi: Tålmodighed

Historien viser, at den bedste strategi er at have en klar investeringsplan og holde fast i den – også når markederne svinger.

- Tiden er din ven, når du investerer. De, der bevarer roen, høster de største afkast på lang sigt, afslutter investeringskonsulenten.

Så næste gang nyhedsstrømmen varsler dommedag, så husk: Markederne har set det før – og de kommer gerne stærkere ud på den anden side.