Betalingskort

Nyt kort – Hvilket skal jeg vælge, og hvordan bestiller jeg det?

I Sydbank har vi en række forskellige betalingskort – fx Dankort og Visa/Dankort*. Om du skal have et eller flere betalingskort, og hvilke det skal være, afhænger af dit behov. Rejser du meget, anbefaler vi fx, at du mindst har to internationale kort med.

Test, hvilket kort der passer bedst til dig

Du har også mulighed for at få rådgivning om valg af kort samt bestille et nyt kort ved at kontakte vores kundeservice eller din Sydbank-filial.

Aktivering af kort – Hvordan gør jeg?

Har du fået nyt kort, skal du aktivere kortet på én af følgende måder:

- I NetBanken – hvor du går ind under "Konti og forbrug", "Kortoversigt"
- Via telefonen – følg vejledningen i det brev, du fik sammen med kortet
- Kontakt kundeservice eller din Sydbank-filial.

Husk at underskrive kortet, inden du tager det i brug.

Glemt pinkode – Hvad gør jeg, når jeg har glemt min pinkode?

Har du tastet din pinkode forkert tre gange, bliver dit kort spærret.

I disse tilfælde skal du kontakte kundeservice eller din Sydbank-filial, der i nogle tilfælde kan genbestille pinkoden. Og ellers kan de bestille et nyt kort med en ny kode til dig.

Print en pinkode-husker

Samme pinkode – Hvordan får jeg samme pinkode til alle mine kort?

Har du flere Sydbank-kort – f.eks. et Visa/Dankort* og et Mastercard – kan du få den samme pinkode til alle kortene. På den måde slipper du for at skulle huske de mange forskellige pinkoder. Du bestemmer selv, hvilken af dine nuværende pinkoder du fremover ønsker at bruge til dine kort.

Kontakt kundeservice eller din Sydbank-filial for nærmere information og bestilling.

Kort spærret – Hvad gør jeg?

Har du selv spærret dit kort hos NETS – fordi du har fået det stjålet, eller har mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt – skal du kontakte kundeservice eller din Sydbank-filial for at bestille et nyt.

Stjålet kort / misbrug af kort – Hvad gør jeg?

Det er din pligt at spærre dit Dankort, Visa/Dankort*, Mastercard Debit eller Mastercard (kreditkort) hvis:

- du mister kortet
- en anden får kendskab til din pinkode
- du opdager, at kortet er blevet misbrugt
- du får mistanke om, at kortet er blevet kopieret
- du på anden måde får mistanke om, at kortet kan blive misbrugt.

Dankort eller Visa/Dankort*

Ring til kundeservice på tlf.+45 70 10 78 79 inden for åbningstiden. Uden for åbningstiden på tlf. + 45 44 89 29 29. Når du vælger kortspærring, vil du blive bedt om at indtaste dit CPR-nummer. Opgiv dit navn og adresse og fortæl, at din bank er Sydbank. Kender du dit kortnummer, vil du blive bedt om at indtaste det.

Sydbank Mastercard

Ring + 45 44 232 232

Oplys dit navn, adresse og kortnummer, kontonummer eller CPR-nr., når du ringer.

Hvis du herefter finder kortet igen, kan du kontakte kundeservice eller din Sydbank-filial og aftale med dem, hvordan du skal forholde dig.

Opdager du fx, at der er sket korttransaktioner på din konto, du ikke kan vedkende dig, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Læs mere om fortrydelsesret ved handel på nettet

Forbrugsgrænser – Hvor og hvor meget kan jeg bruge mit kort?

Har du Dankort, kan det kun bruges i danske butikker, pengeautomater og internetsider. Visa/Dankort*, Mastercard og Mastercard Debit kan også bruges i udlandet, hvor der skiltes med kortets logo.

Vær opmærksom på, at der er grænser for, hvor meget du kan bruge / hæve på kortet pr. dag og løbende 30 dage.

Se forbrugsgrænserne på dit kort 

Betalinger i udlandet – Kan jeg betale i danske kroner?

Når du betaler med dit Sydbank-kort i forretninger i udlandet, kan du selv vælge, om du vil betale i den lokale valuta eller i danske kroner. Hvis du vil overvejer at betale i danske kroner, bør du dog først spørge forretningen, hvilken kurs de omregner til.

Betaler du i danske kroner, skal følgende oplysninger fremgå af bonen/notaen:

- Varens pris i lokal valuta
- Varens pris i danske kroner
- Kurs, kurstillæg og kommission
- Tekst, der dokumenterer, at du har foretaget et frivilligt valg af valuta.

Hvis du betaler i lokal valuta

vil beløbet blive omregnet til den kurs, der fremgår af prislisten for dit kort.

Kortnummer og kontrolcifre – Hvor finder jeg oplysningerne?

Handler du på internettet skal du typisk oplyse dit 16-cifrede kortnummer, kortets udløbsdato og kortets kontrolcifre. Kortnummeret og udløbsdatoen finder du på forsiden af dit betalingskort, mens kontrolcifrene er de tre sidste tal i det nummer, der står på bagsiden af dit betalingskort i underskriftfeltet.

Når du oplyser kontrolcifrene, kontrollerer systemet, at kontrolcifrene stammer fra samme betalingskort som kortnummer og udløbsdato. Er det ikke tilfældet, bliver betalingen afvist.

Manglende levering – Hvad gør jeg, hvis den bestilte vare ikke bliver leveret?

Hvis du ikke får leveret den bestilte vare, selvom varen er betalt, skal du først prøve at kontakte forretningen. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Læs mere om indsigelser

Fortrydelse – hvad gør jeg, hvis jeg fortryder et køb?

Fortryder du et køb fra en internetforretning, kan du i langt de fleste tilfælde udnytte din fortrydelsesret i op til 14 dage efter handlen. Du kan udnytte din fortrydelsesret ved enten, førend der er foretaget levering af varen eller tjenesteydelsen, at gøre forretningen opmærksom på, at du har fortrudt købet, eller ved at returnere varen i samme stand, som du modtog den. Husk at få en kvittering for returneringen af varen.

Da du accepterede handlen, accepterede du også forretningens betingelser og vilkår. Og her var fortrydelsesretten for forretningen beskrevet.

Får du problemer med et køb, du fortryder, skal du først prøve at kontakte forretningen. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Læs mere om indsigelser

Onlinespil – Hvordan undgår jeg, at der trækkes penge på mit kort, uden at jeg har godkendt det?

- Udlever aldrig din kode til bl.a. App Store, iTunes, udbydere af onlinespil eller andre services. Udlevering af koden svarer i princippet til, at du udleverer pinkoden til dit betalingskort, da koden giver adgang til at trække penge på dit betalingskort.
- I indstillingerne på din telefon/tablet kan du lukke for køb af ekstra ting i spillet, også kaldet "in-app-purchases".
- Giv evt. dit barn sin egen konto med et begrænset beløb. Du kan også vælge at oprette en særlig "App Store konto" til dit barn, og købe et gavekort, så barnet ikke kan købe for mere end det.
- Husk at logge ud af din konto efter endt brug.

Hvis du pludselig oplever et stort træk på dit betalingskort for køb af apps eller andre indholdstakserede tjenester, så skal du først klage til udbyderen af spillet. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketterne på vores side om indsigelser.

Læs mere om indsigelser

Tilbagebetaling – Hvordan har jeg mulighed for at få tilbageført en betaling?

Du har i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling foretaget med kort på internettet eller via post- eller telefonordre (fjernsalg). Læs mere om reglerne for tilbageførsel af betaling med vores forskellige kort her:

Dankort
Visa-delen af Visa/Dankort*
Mastercard

* Visa/Dankort bliver gradvist udfaset som betalingskort i Sydbank. Til gengæld tilbyder vi et nyt og opgraderet kort: Mastercard Dankort. Du kan læse mere om ændringen og Mastercard Dankort på sydbank.dk/nytkort.

Zahlungskarten

Activierung Ihrer Karte

Nachdem Sie Ihre neue Karte erhalten haben, können Sie diese

- über die Sydbank NetBank (keine Business-Karten)
- unter der Telefonnr. (+45) 44 89 73 50 aktivieren:
Mit Ihrer CPR-Nr.:
- Geben Sie die 16-stellige Kartennummer ein, die auf der Vorderseite der Karte angeführt ist, und danach drücken Sie auf #.
- Danach geben Sie 0 (null) und die letzten 4 Ziffer Ihrer CPR-Nr. ein und drücken abschließend auf #.
Ohne Ihre CPR-Nr.:
- Geben Sie die 16-stellige Kartennummer ein, die auf der Vorderseite der Karte angeführt ist, und danach drücken Sie auf #.
- Geben Sie jetzt die 5-stellige Aktivierungsnummer ein, die Sie in einem getrennten Schreiben erhalten haben. Abschließend drücken Sie auf #.

Payment cards

Card activation

When you have received your new card, please activate it:

- via Sydbank NetBank (not business cards)
- via phone on (+45) 44 89 73 50:
With CPR no:
- Enter the 16-digit card number on the front of the card. Press # to end.
- Enter 0 (zero) followed by the last 4 digits of your CPR no. Press # to end.
Without CPR no:
- Enter the 16-digit card number on the front of the card. Press # to end.
- Enter the 5-digit activation number which you have received by separate letter. Press # to end.

Ring til os

Hvis du vil undgå ventetid, kan du med fordel ringe til os inden kl. 10 eller efter kl. 17.

Kundeservice

Få hjælp, rådgivning og svar på dine spørgsmål.

Vi sidder klar alle ugens dage fra kl. 8 til 20.
kundeservice@sydbank.dk

  • 70 10 78 79

Hotline

Hotline kan hjælpe dig med tekniske problemer.

Vi sidder klar hverdage fra kl. 8 til 18.

  • 74 37 25 98