Digital Signering

Dokumenterne du skal underskrive med ”Digital Signering” er dokumenter udarbejdet af Sydbank. Det kan være alt lige fra kundevilkår og markedsføringssamtykke.

Vejledning

Denne vejledning viser, hvordan du underskriver dokumenter fra Sydbank elektronisk via ”Digital Signering”.

Mail fra Sydbank

Du får en mail fra Sydbank – fra beskedservice@beskedservice.sydbank.dk

For at underskrive, klik på linket

Klik på linket til ”underskriftrum” for at læse og underskrive dokumenterne. Når du klikker, kommer du ind i ”Sydbanks underskriftrum” på siden: underskriftsrum.sydbank.dk

Du kan også tilgå underskriftsrummet via Sydbank.dk – ”Log på” i højre hjørne

Log på

Du kan nu logge på med dit private MitID – det gælder også, hvis du er tegningsberettiget i en virksomhed eller lign.

Underskriftsrummet

I underskriftsrummet ligger de dokumenter, Sydbank har sendt til underskrift. Når du klikker på ”Videre til dokument pakke”, kan du se de enkelte dokumenter i pdf-format.

Dokumenter:

Du kan scrolle i dokumenterne ved at anvende scrollbaren til højre eller ved at klikke i ”Dokumenter” og bruge pil-ned-knappen.

Når du klikker på den knap ”Vis næste dokument”, kommer du videre til de næste dokumenter.

 

Videre til underskrift

Når du når frem til det sidste dokument i underskriftspakken, kommer der en knap frem med teksten ”Videre til underskrift”.

Dansk MitID

Klik på ”Videre til underskrift” for at underskrive dokumenterne. Du får nu mulighed for at vælge ”Underskriv med dansk MitID”.

Når du indtaster dine oplysninger i ”Erklæring og samtykke” og klikker ”næste”, underskriver du alle dokumenterne på samme tid.

Du kan kun underskrive eller afvise alle dokumenterne i pakken. Hvis der er et dokument med fejl, må vi bede dig om at kontakte din rådgiver i Sydbank.

Kvittering for underskrift

Når du har underskrevet dokumenterne, får du en kvittering ”Tak for din underskrift” i Underskriftsrummet.

Du kan finde de underskrevne dokumenter i din netboks i netbanken.

FAQ

Hvad er en signeringsfrist?

En signeringsfrist er den seneste dato et dokument kan underskrives.

Hvad sker der når signeringsfristen udløber?

I så fald er dokumentet ugyldigt, hvorefter banken skal danne nye dokumenter og fremsende dokumenterne på ny.

Kan jeg afvise en signering?

Såfremt du opdager at der er uoverensstemmelser i dokumenterne med det aftalte, så bør du ikke underskrive dokumenterne, men derimod kontakte din rådgiver og aftale nærmere.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har afvist et dokument ved en fejl?

I så fald skal du kontakte din rådgiver og aftale nærmere.

Hvor kan jeg finde de underskrevne dokumenter?

Du kan finde de underskrevne dokumenter i din netboks i netbanken.

Elektronisk underskrift

Dokumenterne du skal underskrive via ”Elektronisk underskrift” er for eksempel pensionsdokumenter.

Digital Post og elektronisk underskrift – Hvad er det?

Digital post fra offentlige myndigheder er de samme breve, som du modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset, ATP eller SKAT.

Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i daginstitution, indkaldelse til bilsyn eller forskudsopgørelse.

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog.

Forskellen mellem digital post og traditionel papirpost eller en e-mail er, at digital post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet. De sikre hjemmesider, hvor du kan læse digital post fra det offentlige, er borger.dk eller e-boks.dk.

Samtidig sendes den digitale post krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.

En digital signatur er en elektronisk underskrift. Den sikrer, at du er den, du giver dig ud for at være, når du underskriver i forbindelse med elektronisk kommunikation.

Du kan bl.a. bruge en digital signatur til at logge på forskellige tjenester, til at underskrive elektroniske blanketter og til at sende og modtage sikker e-mail.

Allerede bruger af e-Boks – Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har en?

Hvis du har en aktiv e-Boks behøver du ikke foretage dig noget for at modtage breve fra Sydbank. Som kunde bliver du automatisk tilmeldt post fra Sydbank i e-Boks.

Tilmelding til e-Boks – Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har en?

Hvis du ikke har en e-Boks, kan du tilmelde dig digital post fra det offentlige på borger.dk.

Her kan du også oprette en e-Boks og tilmelde dig digital post fra det offentlige. Du ser den samme indbakke på borger.dk og e-boks.dk.

 
Hvordan får jeg MitID?
Adgang til en e-Boks – Hvordan kommer jeg ind i e-Boks?

Du kan komme ind i e-Boks fra din NetBank. Du kan også komme ind i din e-Boks fra e-Boks hjemmeside.

Elektronisk underskrift – Jeg har ikke aftalt elektronisk underskrift med min rådgiver?

Kontakt din rådgiver, eller ring til kundeservice på 70 10 78 79. kundeservice har åbent mandag-torsdag kl. 8-20, fredag kl. 8-18 og søndag kl. 11-15.

I tvivl – Skal jeg underskrive dokumenterne, hvis jeg ikke forstår dem?

Nej, du skal ikke underskrive dokumenterne, hvis du ikke forstår dem.

Kontakt i stedet kundeservice eller din rådgiver.

Post i e-Boks – Hvordan får jeg besked om, at der ligger noget i e-Boks?

Når dine dokumenter er klar til underskrift, får du en e-mail eller en SMS med besked om, at dokumenterne er klar til underskrift.

Du kan vælge mellem at få en SMS eller e-mail i e-Boksen.

Login-problemer e-Boks – Hvad skal jeg gøre?

Ring til kundeservice på på 70 10 78 79. kundeservice har åbent mandag-torsdag kl. 8-20, fredag kl. 8-18 og søndag kl. 11-15.

Oprettelse af e-Boks – Hvordan får jeg en e-Boks?

Du kan oprette dig på www.e-boks.dk

To underskrifter – Hvordan skriver to personer under på samme dokument?

Dokumentet vil ligge til underskrift i hver jeres e-Boks. Så I går ind i hver jeres e-Boks og underskriver dokumentet med jeres MitID. Banken får besked, når begge underskrivere har skrevet under.

Ring til os

Hvis du vil undgå ventetid, kan du med fordel ringe til os inden kl. 10 eller efter kl. 17.

Kundeservice

Få hjælp, rådgivning og svar på dine spørgsmål.

Vi sidder klar alle ugens dage fra kl. 8 til 20.
kundeservice@sydbank.dk

  • 70 10 78 79

Hotline

Hotline kan hjælpe dig med tekniske problemer.

Vi sidder klar hverdage fra kl. 8 til 18.

  • 74 37 25 98