Spring navigation over

Hjælp til netbank og mobilbank

Find svar på dine spørgsmål om net- og mo­bil­ban­ken her. Fandt du ikke det, du søgte? Så ring til os på 74 37 25 98

Vi sidder klar til at hjælpe alle hverdage kl. 8-18.

Generelt

Hvordan logger jeg på?

Logger du på via vores hjemmeside – altså i netbanken – skal du bruge dit MitID. 
I mobilbank-appen logger du på med Face ID, Touch ID eller den adgangskode, du selv har valgt. 

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min kode til mobilbanken?

Tryk på spørgsmålstegnet i øverste højre hjørne på forsiden af mobilbanken, log på med MitID, og opret ny kode. 

Hvordan spærrer jeg min mobilbank eller netbank?

Vælg "Menu", "Indstillinger", "Spær net- og mobilbank" og tryk "Spær adgang".

Du kan også kontakte Hotline på 74 37 25 98. Udenfor åbningstid kontakt Spærreservice på 75 94 50 93.

Vær opmærksom på, at det ikke spærrer dit MitID. Det skal du selv gøre. Læs mere her

Hvordan logger jeg af?

I netbanken: Tryk "Log af" i bunden af menuen. 
I mobilbanken: Du bliver automatisk logget af efter 5 minutter, hvis du ikke har været aktiv. Vil du logge af straks, så tryk ”Menu” og ”Log af” i øverste højre hjørne.

Hvordan får jeg adgang til Sydbanks net- og mobilbank?

Er du kunde i Sydbank, er fyldt 13 år og har MitID, kan du bestille adgang her

Hvordan ændrer jeg koden til min mobilbank?

Vælg ”Menu”, ”Indstillinger” og ”Sikkerhed”. 

Hvordan får jeg notifikationer fra Sydbanks net- og mobilbank?

Få besked på din telefon/tablet, når der fx sker ændringer på dine konti, eller du får beskeder og dokumenter i din indbakke. Vælg ”Menu”, ”Indstillinger”, ”Notifiktationer”, og markér, hvad du gerne vil have besked om. 

Hvad gør jeg, hvis jeg har tekniske problemer?

Ring til Sydbanks hotline på 74 37 25 98. Telefonerne er åbne alle hverdage kl. 8-18.

Hvordan sender jeg dokumenter til banken?

Vælg ”Indbakke”, og tryk på det blå ikon med kuverten i øverste højre hjørne. Skriv din besked, og vedhæft dokumenterne ved at trykke på ”Vedhæft fil”. 

Hvordan deler jeg mine skatteoplysninger med banken?

Vælg ”Menu”, ”Profil” og ”Send skatteoplysninger”. Med MitID giver du herefter Skatteforvaltningen samtykke til, at Sydbank får adgang til din årsopgørelse og de sidste seks måneders lønoplysninger.

Hvad gør jeg, hvis jeg mangler funktioner eller vil give feedback?

Skriv til os via feedback-knappen, som du finder på fanen ”Overblik”.

Konto

Hvordan overfører jeg penge til en anden konto?

Tryk ”Overfør” på forsiden, eller gå ind på den konto, du vil overføre penge fra, og tryk "Overfør" øverst i billedet.    

Hvordan giver jeg en konto et nyt navn?

Gå ind på den konto, der skal have et nyt navn. Tryk på de tre prikker øverst i billede og herefter på ”Kontodetaljer”. 

Hvordan sorterer jeg mine konti?

I Overblik kan du sortere din kontoliste og skjule de konti, du ikke ønsker at se på listen. Tryk på de tre prikker i højre hjørne lige over listen, og vælg ”Rediger ”konti”. Du ændrer rækkefølgen ved at holde fingeren/musen på de to streger ud for en konto og rykke den op eller ned. Vil du fjerne en konto fra overblikket, trykker du på den grønne knap, så den bliver grå.

Hvordan kan jeg finde en bestemt postering?

Gå ind på kontoen, tryk på søgefeltet, og skriv dit søgeord. 

Hvordan kan jeg se rentesatsen på en konto?

Vælg kontoen, tryk på de tre prikker, vælg ”Kontodetaljer” og skift derefter fra ”Detaljer” til ”Renter” øverst på skærmen.

Hvordan opretter jeg en fast betaling?

Vælg ”Menu”, ”Faste betalinger” og ”Opret”, og følg vejledningen.

Budget

Hvordan opretter jeg et nyt budget i net- og mobilbanken?

Du kan oprette et budget i net- og mobilbanken ved at følge disse trin:

  1. Vælg 'Menu', 'Budgetberegner' og 'Opret'
  2. Navngiv dit budget
  3. Vælg en af de 3 måder at starte dit budget
    1. Uden indhold: Du får et tomt budget, hvor du selv skal udfylde tallene i de forskellige kategorier
    2. Med historisk data, der ikke opdateres løbende: Vi udfylder dit budget med udgangspunkt i dit forbrug de seneste 12 måneder. Du skal selv løbende opdatere tallene
    3. Med historisk data, der opdateres løbende: Vi udfylder dit budget med udgangspunkt i dit forbrug de seneste 12 måneder. Vi udregner og opdaterer tallene automatisk, hvis dit forbrug ændrer sig.
      Selvom du vælger et automatisk budget, kan du stadig flytte posteringer mellem kategorier og tilrette beløb
  4. Vælg den eller de konti, der skal med i din beregning
  5. Nu ser du de indstillinger, du har valgt for dit budget. Du har mulighed for at ændre disse, indtil du trykker 'Opret'. Når du har oprettet budgettet kan indstillingerne ikke længere ændres. Har du brug for at lave ændringer, kan du i stedet kan oprette et nyt budget
  6. Du får nu vist dit budget. Har du valgt at starte et tomt budget, skal du selv udfylde tallene. Har du valgt at starte med historisk data, bliver budgettet automatisk udfyldt – og du kan så rette det til
Hvad er forskellen på et tomt budget og et budget med historiske data

Et tomt budget bliver oprettet uden noget tal i, så du udfylder selv dit budget fra bunden.

Du kan for hver budgetkategori hente tal baseret på dine kontobevægelser de seneste 12 måneder. Du kan også slå løbende opdateringer til for den enkelte kategori.

Et budget baseret på historiske data bliver oprettet på baggrund af dine transaktioner de seneste 12 måneder på de konti, du vælger.

Du kan vælge mellem selv at opdatere tallene løbende eller lade Budgetberegneren gøre det. Du har altid mulighed for at tilpasse dine budgettal manuelt, fx hvis du ved, at en udgift vil ændre sig i fremtiden.

Hvor kommer budgettallene fra?

Hvis du har valgt at oprette et budget med historiske data, så kommer dine budgettal fra dine kontobevægelser de seneste 12 måneder.

Alle transaktioner bliver kategoriseret automatisk, og det er disse kategorier, der afspejles i budgettet. Du kan manuelt rykke posteringer til en anden kategori. 

Kan jeg ændre, hvilken periode mit løbende budget bliver beregnet ud fra?

Ja, du kan ændre den periode, som Budgetberegneren bruger til at udregne dine budgettal. Perioden kan ændres for hver kategori, men kun for kategorier, hvor du har slået 'Opdater beløb løbende' til. Kig efter 'Baseret på'.

Hvordan skifter jeg kategori?

Du har mulighed for at skifte kategori for en eller flere posteringer. Det kan du gøre ved at slå 'Opdater beløb løbende' til for en kategori og herefter gå ind under Kontobevægelser.

En anden måde at gøre det er via posteringslisten, hvor du kan vælge en eller flere posteringer og skifte kategorien på dem. 

Når du skifter kategori på en eller flere posteringer, ændrer du kategorien alle steder på disse posteringer i net- og mobilbanken – fx også i Forbrugsoverblik

Hvordan ændrer jeg beløbet på en automatisk opdatering?

Tryk på kategorien, slå funktionen ”Opdater beløb automatisk” fra. Skriv dine egne beløb ind under ”Månedlige beløb”.

Hvad kan jeg se i fanen 'Overblik' i mit budget i net- og mobilbanken?

I dit budget i net- og mobilbanken kan du i fanen 'Overblik' se følgende:

  • Vælg visningsperiode: Som udgangspunkt ser du dit budget samlet for de kommende 12 måneder. Vil du hellere se det månedsvis, kan du vælge en specifik måned under ' Vælg visningsperiode'
  • Forventet balance: Tallet viser forskellen mellem dine indtægter og udgifter i den valgte periode
  • Kategorier: Din budgetberegning laves på basis af pengeflowet ind og ud af din konto – også kaldet kontoposteringer. Hver postering bliver tilknyttet en kategori, som bruges til at lave opstille budgettet
  • Visning af detaljerne i kategorier: Tryk på en kategori i oversigten, så kan du se hvilke underkategorier, der er knyttet til den og de gennemsnitlige indtægter/udgifter pr måned.
Hvordan deler jeg mit budget?

Hvis du ønsker at dele din budgetberegning,  kan du eksportere det som en Excel-fil via knappen 'Eksporter budget'. Herefter kan du selv dele filen med de personer, du ønsker.

Hvordan sletter jeg et budget?

Vælg ”Menu”, ”Budgetberegner” og swipe til venstre på det budget, du ønsker at slette, og tryk ”Slet”. 

Kan jeg lave budget andre steder end i net- og mobilbanken?

Hvis du ikke er bruger af net- og mobilbanken, eller blot ønsker et andet budgetværktøj, kan du bruge budgetberegneren på vores hjemmeside.

Her indtaster du selv dine indtægter og udgifter, og du kan få tilsendt dit budget som pdf-fil sammen med et link, så du kan opdatere det i beregneren løbende.

Budgetberegner på sydbank.dk

Hvordan laver jeg et budget, der holder?

Et godt budget starter med et overblik over dine faste indtægter og udgifter. Husk også at tage højde for uforudsete udgifter og gør plads til opsparing.

Når du kender dine rammer, bliver det nemmere at holde styr på økonomien – både til hverdag og i måneder med ekstra udgifter.

Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du lægger et realistisk budget, som du kan læse her:

Læg et budget, der holder

Kort

Hvordan spærrer jeg mine betalingskort?

Vælg ”Menu” og ”Kort”. Vælg det kort, du vil spærre, og tryk ”Spær kort”. Du kan selv ophæve spærringen indenfor 14 dage. Herefter bliver kortet lukket permanent.

Hvor finder jeg pinkoden til mine betalingskort?

Vælg ”Menu” og ”Kort”. Vælg det kort, du vil se pinkoden for, og tryk ”Vis pinkode” under kortet. Din pinkode bliver nu vist et kort øjeblik. 

Hvordan aktiverer jeg mit nye kort?

Vælg ”Menu” og ”Kort”. Vælg det kort, du vil aktivere.

Hvordan får jeg Apple Pay?

Vælg ”Menu” og ”Kort”. Vælg det kort, du ønsker at tilknytte til Apple Pay, og tryk ”Apple Pay”.
Du kan bruge Apple Pay, hvis du har Mastercard Dankort eller Mastercard. Du skal være fyldt 13 år for at kunne tilmelde dit kort til Apple Pay. 

Hvordan får jeg Google Pay?

Vælg ”Menu” og ”Kort”. Vælg det kort, som du ønsker at tilknytte til Google Pay, og tryk ”Google Pay”. 
Du kan bruge dit Mastercard Dankort og Mastercard til Google Pay. Du skal være fyldt 16 år for at kunne tilmelde dit kort til Google Pay. 

Bolig

Hvor kan jeg regne på omlægning af mit boliglån?

Vælg ”Menu”, ”Bolig” og "Beregn". Vælg muligheden ”Omlægning af eksisterende lån?”.

Hvad koster det at optage lån i min friværdi i min bolig?

Vælg ”Menu”, ”Bolig” og "Beregn". Vælg muligheden ”Optag lån i friværdi?”. 

Hvor kan jeg se oplysninger om mit boliglån?

Vælg ”Menu”, ”Bolig”, og tryk på lånet. 

In­ve­ste­ring

Hvordan handler jeg værdipapirer?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og ”Søg og handl”. Find det værdipapir, du ønsker at købe, og følg vejledningen.

Hvordan får jeg adgang til at handle forskellige typer af værdipapirer?

Inden du får adgang til at købe en bestemt type værdipapir, tester vi din viden om værdipapirerne. Dette sker, når du forsøger at købe værdipapiret.  

Hvor kan jeg se mine tidligere handler?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og i bunden af siden ”Ordrer og historik”. Her vælger du periode og depot/værdipapir. Du kan også gå ind i historikken ved at vælge et specifikt depot og klikke ind på det.          

Hvor kan jeg se igangværende ordrer?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og i bunden af siden ”Ordrer og historik”. Skift fra ”Historik” til ”Ordrer” i toppen. Du kan også vælge et specifikt depot og klikke ind på det.

Hvordan omdøber jeg et depot?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og depotet, der skal omdøbes. Tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne, og vælg ”Omdøb depot”.

Hvor kan jeg se de depoter, jeg har fuldmagt til?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og gå ned til ”Se dine fuldmagter”. 
Ønsker du depotet/depoterne regnet med i overblikket ”Investeret værdi”, så vælg ”Tilføj til dit overblik” under ”Se dine fuldmagter”.  

Hvor kan jeg finde kurslister?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og tryk ”Inspiration”. Lav en liste over dine favoritter ved at trykke på ”Søg papir”.  

Hvor kan jeg finde landekurslister?

Vælg ”Menu”, ”Investering” og tryk ”Inspiration”. Find landelisterne i bunden af siden. 

Pension

Hvordan henter jeg mine pensionsoplysninger og deler dem med banken?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk ”Hent” i øverste højre hjørne, og følg vejledningen. Når indsamlingen fra PensionInfo er færdig, tryk ”Send mine PensionsInfo til Sydbank”, og vælg evt. at give din rådgiver besked. 
Har du tidligere sendt pensionsoplysninger til dig, vil der stå ”Opdatér” i øverste højre hjør-ne. 

Hvordan indleverer jeg helbredsoplysninger?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Vælg ”Udfyld dine helbredsoplysninger” og følg vejledningen.

Hvornår kan jeg få mine pensioner udbetalt?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Alle dine opsparinger”. Vælg en Sydbank-opsparing, og se, hvornår den kan udbetales. 

Hvordan ser jeg, hvem der får mine pensionsopsparinger, hvis jeg dør?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Alle dine opsparinger”. Vælg en Sydbankopsparing, og se, hvem der er begunstiget. 

Hvordan ser jeg, hvor meget jeg har indbetalt i år?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Alle dine opsparinger”. Vælg en Sydbank-opsparing, og se, hvem der er begunstiget. 

Hvor ser jeg, hvilke pensionstyper jeg har i Sydbank?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Alle dine opsparinger”.  

Hvordan ser jeg mine dækninger ved sygdom?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Sygdom og død”. Herefter kan du se dækningen ved Tab af erhvervsevne og Kritisk sygdom. 

Hvordan ser jeg mine dækninger ved død?

Vælg ”Menu” og ”Pension”. Tryk på ”Sygdom og død”, og vælg ”Død” i stedet for ”Sygdom” i toppen.

For­sik­ring

Hvordan ser jeg mine skadesforsikringer hos Alm. Brand?

Vælg ”Menu” og ”Forsikring”. 

Hvordan ser jeg dækninger på mit Sydbank Mastercard med rejseforsikring?

Vælg ”Menu” og ”Forsikring”, og tryk på ”Rejseforsikring”. 

Hvordan finder jeg kontaktoplysninger til Alm. Brand?

Vælg ”Menu” og ”Forsikring”. 

Ind­si­gel­ser

Hvordan gør jeg, hvis der er foretaget transaktioner på mit kort, jeg ikke har godkendt?

Spær dit kort ved at trykke på kortet under ”Menu” og ”Kort”.
Opret en indsigelse mod beløbet ved at klikke på posteringen. Tryk på ”Rapportér et problem” i bunden, og følg vejledningen. 

Hvordan ved jeg, om Sydbank har modtaget min indsigelse?

Du modtager en automatisk besked i din indbakke i net- eller mobilbanken kort tid efter, hvor du får mulighed for at vedhæftede yderligere dokumentation. Dette er din kvittering. 

Det tekniske

Jeg har problemer med at installere mobilbanken

Bliver du mødt med fejlen, at mobilbanken ikke blev installeret, fordi mobilbank og MitID ikke er på samme netværk, skal du gøre følgende:

Benytter du iOS 17.x på din iPhone: 
1. Åbn Sydbank-appen, vælg ”Log på” 
2. Når du får MitID frem på skærmen, tryk på de to A’er øverst. 
3. Vælg ”Vis IP-adr., og tryk ”Fortsæt” til advarslen.  
4. Skriv bruger-id, klik på ”Fortsæt”, og log på normalt med MitID.

Benytter du iOS 18 på din iPhone:

1. Åbn Indstillinger (tandhjulene) på telefonen
2. Vælg dit profilnavnet øverst
3. Vælg ”iCloud”
4. Find Funktionen iCloud+
5. Vælg ”Privat datatrafik”
6. Slå Privat data trafik fra, vælg evt. ”Slå fra indtil i morgen”

Hvor kan jeg få hjælp til tekniske problemer?

Kontakt Sydbanks Hotline på 74 37 25 98 eller [email protected]. Hotline har åbent alle hverdage kl. 8-18.

Udlæs informationer fra netbanken

Fandt du ikke det, du søgte? Så tøv ikke med at ringe til os på 74 37 25 98

Vi sidder klar til at hjælpe alle hverdage kl. 8-18.