Med egen net- og mobilbank kan den 13-årige selv tjekke, hvor mange penge der er på kontoen. Du skal dog først godkende, hvilke konti dit barn må se.
Det er derfor en god idé at lære dit barn at holde øje med pengene på kontoen. Både for at følge med i forbruget, men også for at se, om der evt. bliver hævet beløb, som barnet har glemt eller ikke kender til. Især hvis barnet har fået MobilePay – det kan nogle gange gå lidt stærkt, når kortoplysningerne ligger på mobilen.
Pas på mobil og koder
Dit barns mobil indeholder en masse data – både helt personlige, som fx foto eller film med familie og venner, kontaktinfo med navne, mobilnumre og adresser, og så oplysninger fra MitID, Mobilbank og MobilePay, som bl.a. kan give adgang til barnets kort, kontanter og koder.
Lær dit barn at følge disse gode råd:
Husk dine koder til kort, mobilbank og MobilePay i hovedet. Skriv dem aldrig ned, og fortæl dem aldrig til andre
Lån aldrig din mobil ud
Lad aldrig din mobil blive liggende, når du forlader rummet
Bliver du nødt til at efterlade din mobil, så husk altid at lukke din mobilbank og din MobilePay-app
En overførsel med MobilePay er det samme som en betaling med kontanter. Så husk at kontrollere, om modtager er den rigtige
Tilbud, der er for gode til at være sandt
Mange unge lader sig lokke til at deltage i online konkurrencer eller spil om flotte præmier, hvor man skal opgive kortnummer og måske adgangskode til MobilePay eller pinkoden til betalingskortet. På den måde kan svindlere få adgang til den unges penge.
Billige koncertbilletter, mærkevaretøj og elektronik bruges typisk til at lokke ikke mindst unge forbrugere, der kan have svært ved at gennemskue, når et tilbud er for godt til at være sandt. Tal om, hvordan man kan gennemskue, om det gode tilbud er et forsøg på svindel, og gentag, at dit barn aldrig skal dele personlige oplysninger og koder med andre.
Pas på klik i falske mails eller sms’er
Falske mails og sms’er fra fx borger.dk, skat.dk og andre offentlige myndigheder eller henvendelser fra DAO eller GLS, når også børn og unge.
Er dit barn kommet til at reagere på en falsk mail, SMS el.lign., skal du opfordre dit barn til at kontakte banken (Kundeservice) på 70 10 78 79 hurtigst muligt, så et evt. tab kan stoppes eller begrænses – banken hjælper meget gerne. Kundeservice holder åbent alle dage kl. 8-20 – også i weekenden.
Hvis dit barn har mistanke om, at MitID er blevet misbrugt, kan det spærres midlertidigt. Så lukkes der for al brug af barnets MitID-konto. Det betyder, at hverken dit barn eller andre kan bruge – eller misbruge – barnets MitID.
Når kriminelle skal vaske sorte penge hvide, bruger de ofte de såkaldte muldyr. Et muldyr er en person, der stiller sin bankkonto til rådighed for kriminelle. Det kan fx ske ved, at en vens ven henvender sig og beder om hjælp til enten at overføre, hæve eller indsætte kontanter via en pengeautomat.
Unge kan hurtigt blive muldyr, fordi de uden at tænke mere over det stiller deres konto til rådighed for en hurtig overførsel.
Det er ulovligt at agere mellemmand. Derfor er det vigtigt at tage en snak om, hvorfor barnet aldrig må stille sin konto eller sin MobilePay til rådighed for andre. Heller ikke selvom det er for at hjælpe en af ens venners venner.