Ja, tyskerne kan ofte forstå engelsk, men de føler sig bedst tilpas med at tale tysk, og de har en forventning om, at hvis man vil sælge dem noget, bør man også kunne tale deres sprog på et fagligt niveau. Hvis du ansætter en tysk sælger, så husk, at ansættelseskontrakter og HR-lovgivning er anderledes i Tyskland. Det er sværere at fyre folk – betydeligt sværere end i Danmark.
Danske virksomheder har et stort potentiale for at eksportere til Tyskland. Gælder det også dig?
Tyskland er Danmarks største eksportmarked, men danske virksomheder har fortsat et stort uudnyttet potentiale for at eksportere endnu mere til Tyskland.
Specielt i de nordligste tyske stater har erhvervsledere en positiv indstilling til danskere og danske virksomheder, som anses som uformelle, men pålidelige. Og danske virksomheder har ofte gode kompetencer indenfor digitalisering, design, videnstunge produkter og miljøvenlighed, der kan give et forspring i konkurrencen, når det gælder handel med Tyskland. Samtidig gør den geografiske nærhed til Tyskland mange ting enklere for danske virksomheder, der har Tyskland som eksportmarked.
Alt i alt er Tyskland et oplagt mål for danske virksomheder med vækst på ønskelisten.
At komme i gang med eksport til Tyskland kræver benarbejde
Men selvom det er en nærliggende mulighed at eksportere til Tyskland, betyder det ikke, at døren står på vid gab, og den røde løber er rullet ud for dig som dansker. Det kræver benarbejde og vedholdenhed af de danske virksomheder, der vil i gang med handel med Tyskland.
Hvis du først knækker nødden og får succes, er mulighederne for at skalere og vækste på det tyske marked til gengæld meget store – alene på grund af landets størrelse.