Spørgsmål og svar til MitID Erhverv


Vi har samlet de typiske spørgsmål om MitID

Privat MitID til virksomhedens Online Banking

Kan jeg oprette et nyt MitID til Online Banking på samme app og smartphone som mit personlige MitID?

Ja, det kan du godt – men så kan du ikke anvende biometri (ansigtsgenkendelse og fingeraftryksgenkendelse) i appen.

Mine medarbejdere vil ikke bruge deres private MitID til virksomhedens Online Banking – må de sige nej til det?

Ja, det er frivilligt for medarbejderne, om de vil bruge deres personlige MitID til erhvervsformål.

Kan jeg benytte mit personlige MitID til flere erhvervsnetbanker?

Ja, du kan godt bruge dit personlige MitID hos flere pengeinstitutter. Det kræver, at de anvender MitID som deres sikkerhedsløsning.

Min virksomhed vil ikke have, at medarbejdere bruger deres private MitID til virksomhedens Online Banking – må virksomheden sige nej til det

Ja, virksomheden må gerne vælge den politik, at medarbejderne skal oprette et nyt MitID.

Vi valgte i første omgang, at medarbejderne bruger deres private MitID til Online Banking. Men det vil vi gerne ændre – hvordan gør vi det?

I skal bede alle medarbejdere om at oprette et nyt MitID i Online Banking. Det foregår under menupunktet ”Sikkerhed”.

Udenlandske medarbejdere uden MitID

Sikkerhed og identifikationsmidler

Hvordan er sikkerheden omkring MitID?

Se baggrund på MitID.dk

Er det sikkert at lade mine medarbejdere bruge deres private MitID som sikkerhedsløsning til min virksomheds konti?

MitID er en løsning, der lever op til national og europæisk standard. Vi har derfor vurderet, at MitID er markedets bedste sikkerhedsløsning.

Jeg bruger biometri (ansigtsgenkendelse/fingeraftryksgenkendelse) til mit private MitID – kan jeg også bruge biometri, når jeg anvender mit private MitID som erhvervsadgang?

For at bruge biometri må der kun være én bruger på appen. Du kan derfor bruge biometri, hvis du anvender dit personlige MitID.

Har du mere end én bruger, skal du bruge en pinkode til appen.

Hvilke typer af identifikationsmidler kan man få?

Se muligheder på MitID.dk

Jeg vil helst ikke bruge min MitID-app på arbejde, da den ligger på min private mobil. Kan jeg bruge andre løsninger?

Ja – se muligheder på MitID.dk. Du kan fx vælge at have både app og kodeviser til dit private MitID.

Jeg vil gerne undgå at bruge MitID-appen, hvilke andre muligheder har jeg?

Se muligheder på MitID.dk

Hvorfor er der en pris på identifikationsmiddel? Og hvor finder jeg priserne?

Det er gratis at bruge MitID appen. De øvrige identifikationsmidler er til MitIDs kostpriser, som faktureres videre til virksomheden. Prisen finder du her

Kan jeg bestille identifikationsmidler til alle medarbejdere på én gang?

Nej, den individuelle bruger skal selv bestille identifikationsmidler som en del af tilknytningsflowet i Online Banking.

Øvrig hjælp og support

Hvor kan jeg få hjælp til de medarbejdere, som har problemer med MitID?

Du kan få hjælp hos Sydbanks Hotline. Vi sidder klar mandag-fredag kl. 8-18 på 74 37 25 10.

Jeg kan ikke få tilknyttet en erhvervsbruger til mit private MitID – hvem kan hjælpe?

Du kan få hjælp hos Sydbanks Hotline. Vi sidder klar mandag-fredag kl. 8-18 på 74 37 25 10.

Jeg kan ikke finde ud af at oprette et nyt MitID, hvem kan hjælpe?

Du kan få hjælp hos Sydbanks Hotline. Vi sidder klar mandag-fredag kl. 8-18 på 74 37 25 10.

En medarbejder har fået spærret sit personlige MitID – og de andre med adgang til Online Banking har ferie. Hvad gør vi? 

Medarbejderen med den spærrede adgang skal kontakte MitID supporten på MitID.dk