Hvad kan vi gøre for dig

 

 Tekniske problemer

 

  Online Banking på pc

Online Banking med NemID

Integration

Du kan ind- og ud-læse filer i Online Banking med og uden brug af Java.

Ind- og ud-læsning med Java.
Hvis du vælger at benytte Java kræver det at din browser understøtter brug af Java. Det er kun Internet Explorer som understøtter Java.
Fordelen ved at benytte Java er, at programmet kan huske hvor filen blev indlæst fra og også huske placeringen når du udlæser.
Ulempen er, at du skal huske at holde Java opdateret på din computer.

Se nedenstående vejledninger for hjælp.

Ind- og ud-læsning uden Java.
Benytter du browsere som f.eks. Microsoft Edge, Firefox eller Google Chrome, kan du kun benytte ind- og ud-læsning uden Java, da Java ikke understøttes af disse browsere.
Fordelen ved at bruge en browser som ikke understøtter Java er, at du slipper for at holde Java opdateret.
Ulempen er, at ved indlæsning af filen, skal du selv udpege mappen hvor filen ligger. Ved udlæsningen gemmer browseren filen i mappen "overførsler". Du skal efterfølgende selv flytte filen herfra og videre til den mappe som dit økonomisystem forventer. Alternativt skal du i dit økonomisystem ændre mappeplaceringen for indlæsning til mappen "Overførsler".

Andre Online Banking problemer

Vejledning til installation af Java på Windows Vista og Windows 7

Har du problemer med at installere Java, eller har du brug får hjælp til installationen, kan du læse mere her:

Test din Java-version

Har du Suns Java installeret, kan du tjekke, om den fungerer. Klik på linket herunder, som åbner en af Javas sider i et nyt vindue. Hvis du på denne side, får beskeden "Your Java is working", fungerer din Java. Står der også i feltet "Java update available" (der findes en Java-opdatering), bør du opdatere din Java.

Afinstallation af Java

Windows 8

Når du bruger Online Banking med Windows 8 virker Internet Explorer ikke via "Fliserne", da Internet Explorer her er en begrænset version. Du skal derfor i stedet åbne Internet Explorer via skrivebordet.

Sådan logger du på første gang

Når du som ny bruger i Online Banking logger på første gang skal du bruge:

  1. dit NemID nr., som fremgår af Nets DanId's velkomstbrev
  2. den midlertidige adgangskode fra Nets DanId. Du har enten modtaget den med posten eller som sms
  3. samt en kode fra NemID nøglekortet

I forbindelse med aktiveringen af dit NemID får du mulighed for at angive et selvvalgt brugerid. Vi anbefaler dig, at du benytter Online Banking kundenummeret samt dit brugernr. Du kan finde oplysningerne på fuldmagten. Eksempel 123456,han.

Dit NemID nøglekort indeholder 148 nøgler. Systemet holder selv øje med, hvor mange nøgler du har brugt, og når der er 20 nøgler tilbage, får du automatisk et nyt nøglekort. Du har selv mulighed for at ændre grænsen for, hvornår der automatisk skal dannes et nyt nøglekort til dig på nemid.nu. Vær opmærksom på, at det er nøglekortet til NemID erhverv til bank, du får ændret.

Du kan bestille nye nøglekort på nemid.nu samt i Online Banking ved at vælge "Administration" øverst og derefter "Bestil Nøglekort" i menuen til venstre.

Dit NemID til erhverv til bank kan ALENE benyttes til at logge på Online Banking i Sydbank.

NemID-nøglekort

Hvert NemID-nøglekort indeholder 148 nøgler, som af sikkerhedsmæssige hensyn kun bruges én gang. Systemet holder selv øje med, hvilke nøgler du har brugt på kortet. Du vil automatisk modtage et nyt nøglekort, når der er 20 nøgler tilbage på det gamle. Ønsker du i stedet at modtage et nyt nøglekort, når der er f.eks. 50 nøgler eller 10 nøgler tilbage, kan du selv ændre denne grænse på nemid.nu.

Mistet nøglekort

Har du mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt ved at gå ind på:

Her logger du på, og der bestilles automatisk et nyt nøglekort til dig. Når du bestiller et nyt nøglekort, spærres det aktive nøglekort automatisk.

NemID nøgleviser

En NemID nøgleviser er en overbygning til dit NemID nøglekort. Nøgleviseren er hurtigere at bruge end nøglekortet. Den vil især være relevant, hvis du bruger mange nøgler. Nøgleviseren er en elektronisk udgave af nøglekortet, i form af en lille boks med en knap og et display. Med nøgleviseren kan du vise en nøgle ved at trykke på knappen. Nøglen indtastes efter du har indtastet bruger-id og adgangskode, på samme måde som du kender det fra nøglekortet.

Nøgleviseren er personlig og passer kun til dit nemID. Nøglekortet skal du beholde, selvom du køber en nøgleviser. Nøglekortet skal benyttes f.eks. hvis nøgleviseren skal spærres og andre funktioner til administration af dit NemID, kræver at du benytter nøglekortet.

Nøgleviseren koster 99 kroner, og kan købes i DanID's webshop. Et nemid-nøglekort indeholder 148 nøglekoder, mens nøgleviseren indeholder i princippet et uendelig antal koder - så længe det indbyggede batteri holder strøm. Batteriet har en levetid på mindst 3 år.

Problemer med at se dokumenter i din NetBoks

Der kan være problemer med at få vist dokumenterne i NetBoks i Online Banking. En mulig løsning kan være at gøre følgende i Internet Explorer:

  1. Vælg "Funktioner" i browsermenuen
  2. Vælg "Internetindstillinger"
  3. Vælg fanebladet "Avanceret"
  4. Tryk gentagne gange på g-tasten, indtil du kommer til punktet "Gem ikke krypterede sider på disk"
  5. Fjern fluebenet ud for "Gem ikke krypterede sider på disk"
  6. Tryk "Anvend"
  7. Tryk "Ok"
  8. Luk alle internet-sider
  9. Prøv igen.

En anden løsningsmulighed kan være at gøre følgende:

  1. Luk alle internet-sider
  2. Åbn Acrobat Reader/Adobe Reader
  3. Vælg "Rediger"/"Indstillinger"
  4. Marker "Internet" i søjlen til venstre
  5. Sæt flueben i "Vis PDF i browser" i højre side
  6. Tryk "Ok"
  7. Hvis du bliver bedt om at genstarte pc’en, skal du svare "Ja"
  8. Prøv igen.

En tredje mulighed kan være at reparere Acrobat Reader.

  1. Åbn Adobe Reader
  2. Vælg menupunktet "Hjælp" øverst
  3. Vælg "Reparer Adobe Reader"
  4. Tryk "Ja" for at reparere den aktuelle installation.

En fjerde mulighed er at afinstallere Acrobat Reader/Adobe Reader, genstarte pc’en og installere programmet igen. Du kan f.eks. installere programmet igen via linket i Online Bankings NetBoks.

Problemer med udskrivning

Når du udskriver fra Online Banking, kan det give problemer, hvis du har en popup-blokker installeret. Programmet blokerer nemlig for visning af siden, der skal udskrives.

Kig efter, om der øverst er vist en gul bjælke, hvor der står "Et popupvindue blev blokeret. Hvis du vil se dette pop op-vindue eller se yderligere indstillinger, skal du klikke her...".

Gør følgende for at tillade pop-ups:

  1. Klik på den gule bjælke øverst
  2. Vælg "Tillad altid popupvinduer fra dette websted"
  3. Tryk "Ja" for at tillade pop op-vinduer fra portal4.sydbank.dk
  4. Luk alle websider og start Internet Explorer igen
  5. Gå nu igen ind i Online Banking.

Hvis du stadig har problemer med at siden blokeres, kan du prøve at gøre følgende:

  1. Log ind i Online Banking
  2. Vælg den konto, du gerne vil udskrive posteringer fra
  3. Hold CTRL+ALT tasterne nede, mens du trykker på "Print"-knappen

Problemer med at godkende betalinger med NemID, med Google Chrome

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes udvidelser i din Google Chrome.

Problemer med at godkende betalinger med NemID, med Firefox.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes udvidelser i din Firefox.

Problemer med at godkende betalinger med NemID med Internet Explorer.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes problemer i din Internet Explorer.

  Online Banking på Mac

Online Banking med NemID

Integration

Benytter du funktionen "Fil ind-/udlæs" til integration med dit økonomisystem eller andre programmer, kan funktionen benyttes med og uden Java.

Ind- og ud-læsning med Java.
Hvis du vælger at benytte Java kræver det at din browser understøtter brug af Java. Dvs du kan benytte Safari version 9.x på din Mac. Safari version 10.x vil ikke fungere med Java.
Safari version 9.x kræver dog, at man ændrer i indstillingerne før Java kan benyttes.
Fordelen ved at benytte Java er, at programmet kan huske hvor filen blev indlæst fra og også huske placeringen når du udlæser.
Ulempen er, at du skal huske at holde Java opdateret på din computer.

Se nedenstående vejledninger for hjælp.

Ind- og ud-læsning uden Java.
Benytter du Safari, Firefox eller Google Chrome, kan du benytte ind- og ud-læsning uden Java. Fordelen ved at bruge en browser som ikke benytter Java er, at du slipper for at holde Java opdateret.
Ulempen er, at ved indlæsning af filen, skal du selv udpege mappen hvor filen ligger. Ved udlæsningen gemmer Safari version 10.x, Firefox og Google Chrome filen i mappen "overførsler".
Safari version 9.x opfører sig lidt anderledes ved udlæsningen og kræver et trin ekstra før filen ligger i overførsler.
Du skal efterfølgende selv flytte filen herfra og videre til den mappe som dit økonomisystem forventer. Alternativt skal du i dit økonomisystem ændre mappeplaceringen for indlæsning til mappen "Overførsler".

Se nedenstående vejledninger for hjælp:

Andre Online Banking problemer

Vejledning til javainstallation

Har du problemer med at installere Java, eller har du brug får hjælp til installationen, kan du læse mere her:

Afinstallation af Java

Sådan logger du på første gang

Når du som ny bruger i Online Banking logger på første gang skal du bruge:

  1. dit NemID nr., som fremgår af Nets DanId's velkomstbrev
  2. den midlertidige adgangskode fra Nets DanId. Du har enten modtaget den med posten eller som sms
  3. samt en kode fra NemID nøglekortet

I forbindelse med aktiveringen af dit NemID får du mulighed for at angive et selvvalgt brugerid. Vi anbefaler dig, at du benytter Online Banking kundenummeret samt dit brugernr. Du kan finde oplysningerne på fuldmagten.Eksempel 123456,han.

Dit NemID nøglekort indeholder 148 nøgler. Systemet holder selv øje med, hvor mange nøgler du har brugt, og når der er 20 nøgler tilbage, får du automatisk et nyt nøglekort. Du har selv mulighed for at ændre grænsen for, hvornår der automatisk skal dannes et nyt nøglekort til dig på nemid.nu. Vær opmærksom, at det er nøglekortet til NemID erhverv til bank, du får ændret.

Du kan bestille nye nøglekort på nemid.nu samt i Online Banking ved at vælge "Administration" øverst og derefter "Bestil Nøglekort" i menuen til venstre.

Dit NemID til erhverv til bank kan ALENE benyttes til at logge på Online Banking.

NemID-nøglekort

Hvert NemID-nøglekort indeholder 148 nøgler, som af sikkerhedsmæssige hensyn kun bruges én gang. Systemet holder selv øje med, hvilke nøgler du har brugt på kortet. Du vil automatisk modtage et nyt nøglekort, når der er 20 nøgler tilbage på det gamle. Ønsker du i stedet at modtage et nyt nøglekort, når der er f.eks. 50 nøgler eller 10 nøgler tilbage, kan du selv ændre denne grænse på nemid.nu.

Mistet nøglekort

Har du mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt ved at gå ind på:

Her logger du på, og der bestilles automatisk et nyt nøglekort til dig. Når du bestiller et nyt nøglekort, spærres det aktive nøglekort automatisk.

NemID nøgleviser

En NemID nøgleviser er en overbygning til dit NemID nøglekort. Nøgleviseren er hurtigere at bruge end nøglekortet. Den vil især være relevant, hvis du bruger mange nøgler. Nøgleviseren er en elektronisk udgave af nøglekortet, i form af en lille boks med en knap og et display. Med nøgleviseren kan du vise en nøgle ved at trykke på knappen. Nøglen indtastes efter du har indtastet bruger-id og adgangskode, på samme måde som du kender det fra nøglekortet.

Nøgleviseren er personlig og passer kun til dit nemID. Nøglekortet skal du beholde, selvom du køber en nøgleviser. Nøglekortet skal benyttes f.eks. hvis nøgleviseren skal spærres og andre funktioner til administration af dit NemID, kræver at du benytter nøglekortet.

Nøgleviseren koster 99 kroner, og kan købes i DanID's webshop. Et nemid-nøglekort indeholder 148 nøglekoder, mens nøgleviseren indeholder i princippet et uendelig antal koder - så længe det indbyggede batteri holder strøm. Batteriet har en levetid på mindst 3 år.

Der kan være problemer med at vise bilag i Online Banking, hvis blokering af ekstravinduer er sat til.

Benytter du Safari kan du tillade popups således:

  1. Åbn Safari
  2. Klik på menupunktet "Safari" øverst
  3. Vælg "Indstillinger"
  4. Vælg "Sikkerhed" (vist med en hængelås)
  5. Fjern markeringen i "Bloker ekstra vinduer"
  6. Luk vinduet på den røde knap
Hvis du generelt ikke ønsker popups, bør du aktivere ”Blokering af ekstra vinduer” igen, når du har forladt Online Banking.

Benytter du Firefox og har problemer med at se bilag kan du gøre følgende for at acceptere popups fra Sydbanks Online Banking:

  1. Åbn Firefox
  2. Vælg menupunktet "Firefox" øverst
  3. Vælg "Indstillinger"
  4. Vælg "indhold"
  5. Ud for "Bloker popup-vinduer" trykker du på knappen "Undtagelser"
  6. I feltet skriver du ”portal4.erhverv.sydbank.dk” og trykker på "Tillad"-knappen
  7. Luk vinduet på den røde knap
  8. Luk også det næste vindue på den røde knap
  9. Luk Firefox.

Problemer med at godkende betalinger med NemID, med Safari.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes udvidelser i din Safari.

Problemer med at godkende betalinger med NemID, med Firefox.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes udvidelser i din Firefox.

Problemer med at godkende betalinger med NemID, med Google Chrome.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes udvidelser i din Google Chrome.

Problemer med at godkende betalinger med NemID med Internet Explorer.

Oplever du, at du får fejl ved godkendelse af betalinger med NemID, kan årsagen skyldes problemer i din Internet Explorer.

Import af posteringer til Excel på Mac

Hvis du eksporterer dine kontobevægelser til Excel, kan du opleve at datoen er vist forkert, når filen åbnes.

Løsningen er at importere kontobevægelserne i stedet for at åbne direkte.

Safari version 9.x. blokerer for ind/ud-læsning af filer.

Benytter du Safari version 9, kan du ændre i indstillingerne til Safari, således at den virker med Java.

Safari verison 10.x kan ikke benyttes sammen med Java til ind/ud-læsning af filer.

Jeg logges automatisk på Online Banking med Safari - hvad gør jeg?

Oplever du at Safari logger dig ind i Online Banking, uden at du skal taste dine koder, kan du løse problemet ved at følge denne vejledning.

  E-boks

Underskrift af dokumenter i E-boks for virksomheder

Sydbank sender stadig flere dokumenter til elektronisk underskrift i E-boks og har i den forbindelse lavet en bruchure som fortæller om priser, funktioner og muligheder.

Generelt set underskrives dokumenter ved at gå ind på www.eboks.dk og vælge "Log på Erhverv". Log dig ind med din NemID-medarbejdersignatur.

I indbakken ligger dokumentet til underskrift. Bemærk at det ikke er muligt at underskrive dokumenter med E-boks-appen - det skal ske via internetprogrammet på en computer, tablet eller mobil.

I nogle tilfælde kan der være nogle problemer med at foretage underskriften. En udvidelse i dit internetprogram kan være årsagen til problemer med at underskrive dokumenter.

Vejledninger til Windows-brugere:

Vejledninger til Mac-brugere:

Tilknytning af CPR-nr til medarbejdersignaturen

Nogle dokumenter kræver at den digitale underskrift har tilknyttet et cpr-nr.

Har virksomheden ikke tilknyttet CPR-nr. til signaturen, kan administratoren følge vejledningen herunder og tilkøbe CPR-nr. til signaturen.

Hvis du efter at have fulgt ovenstående råd, stadig har problemer med at underskrive i E-boks, så kontakt Sydbanks Hotline på nr. 74 37 25 10.

 
 

Hjælp

Finder du ikke årsagen til dit problem med Online Banking på denne side, er du velkommen til at ringe til vores Hotline på tlf. 74 37 25 10. Hotline har åbent alle dage kl. 8-20. Du kan også chatte med Hotline hverdage kl. 8.30-16. Chat med Hotline

Spærring af din Online Banking

Har du mistanke om, at sikkerheden på din computer er truet af f.eks. virus, phishing eller tyveri, bør du straks spærre din Online Banking.
Kontakt Sydbanks Hotline på tlf. 74 37 25 10. Uden for Hotlines åbningstid, kan du kontakte Spærreservice på tlf. 75 94 50 93.

System Fejl



Genvejstaster