Hvad kan vi gøre for dig

 

  Undgå netbank-svindel

 

Du kan selv gøre meget for at undgå, at it-kriminelle misbruger din netbank eller dine betalingsoplysninger.

Uopfordrede opkald fra falske Microsoft-medarbejdere

En række kunder oplever at blive ringet op af svindlere, der bl.a. udgiver sig for at være fra Microsoft, under påskud af at ville løse problemer med kundens computer.

Svindlerne kan også forsøge at installere programmer eller virus på din computer. Virussen giver svindlerne adgang til din computer, så de kan misbruge den og dine oplysninger.

Svindlerne forsøger herefter at få dig til at betale for den hjælp du har modtaget.

Vi anbefaler, at du aldrig giver personer som kontakter dig uopfordret, adgang til din computer. Skulle du alligevel have givet Microsoft eller svindlere lov til at hjælpe dig, så henvend dig straks til Sydbanks Hotline.

Falske mails og SMS’er

Mange danskere modtager jævnligt falske e-mails eller SMS'er, som ser ud som om, de er sendt fra banken, Visa, MasterCard, Nets, PayPal og lignende.

Sydbank – og de øvrigt nævnte – sender aldrig uopfordrede mails eller SMS'er, hvor vi beder kunderne om at oplyse CPR-nr., pinkoder, adgangskoder, kortoplysninger, NemID eller lignende personlige oplysninger. Undlad derfor at besvare beskeden eller at følge et evt. link i beskeden.

Scan jævnligt din computer for virus

Vi anbefaler, at du ofte tjekker din computer for virus og scanner din computer med et opdateret antivirusprogram.

Hold din computer opdateret

Sørg for at holde din browser, e-mail-program, operativsystem og andre programmer opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer. Firmaet CSIS har fx udgivet programmet Heimdal som kan hjælpe med at holde din Windows-computer opdateret.

Hvem dækker misbrug af konti i NetBanken

Kig efter hængelåsen

Tjek ægtheden af din NetBank ved at se efter, om der er et billede af en hængelås i toppen af din internetbrowser. Dobbeltklikker du på hængelåsen, skal der stå "Udstedt til: portal4.sydbank.dk".

Flere gode råd

  • Undlad at downloade programmer, medmindre du stoler på dem, der har lavet programmet.
  • Afgiv aldrig personlige eller hemmelige oplysninger over internettet, medmindre de sendes krypteret. Når der vises en "hængelås" øverst til højre i din browser, sendes dine data krypteret.
  • Benyt en firewall, der overvåger trafikken på din forbindelse og kan forhindre ”ubudne gæster” på din computer. Og anvend WPA-krypteringen på dit trådløse netværk.
  • Kontroller jævnligt din computer for spyware ved hjælp af en spyware-tjekker, fx det gratis program Ad-aware.
  • Brug adgangskoder, der er svære at gætte, og hold dem hemmelige. Og anvend ikke din NemID-adgangskode til andre tjenester.
  • Sørg for at slette alle fortrolige data effektivt, før du sælger din computer.
  • Læs mere om it-sikkerhed på borger.dk og cert.dk/vejled.

Få hjælp i Hotline

Kontakt Hotline på telefon 74 37 25 98 eller hotline@sydbank.dk alle dage kl. 8-20.

Spærring af din NetBank

Spær din NetBank i Hotline, hvis du tror, at din computer er truet af fx. virus, spyware eller phishing. Udenfor Hotlines åbningstid kan spærreservice kontaktes på telefon 75 94 50 93.



Genvejstaster