NemID

Oprettelse – Hvordan får jeg NemID?

Når du tilmelder dig Sydbanks NetBank, får du også automatisk et NemID tilsendt med posten. Vil du også bruge dit NemID til andet end NetBanken – f.eks. på skat dk eller borger.dk – skal du sige ja til OCES i tilmeldingsforløbet.

Du vil dog kun blive bedt om at acceptere NemID’s OCES-regler i forbindelse med pålogningen, hvis vi har modtaget de fornødne legitimationsdokumenter, inden vi opretter NetBanken.

Ønsker du at få et NemID, men har ikke behov for Sydbanks NetBank, kan du bestille det på nemid.nu

Få NemID på mobilen med NemID nøgle app

NemID nøgleapp er et supplement til dit eksisterende NemID nøglekort, som du kan bruge på både din smartphone og tablet. Appen giver dig adgang til bl.a. NetBank og MobilBank, borger.dk, sundhed.dk og private hjemmesider som fx a-kasse eller forsikringsselskab.

Du skal bruge dit NemID nøglekort til at downloade og installere appen. Du skal derfor have et NemID for at kunne bruge nøgleappen.

Hent NemID nøgleapp til iPhone
Hent NemID nøgleapp til Android

Oprettelse – Hvordan får jeg NemID nøgle app?

Du kan hente NemID nøgleapp, der hvor du plejer at hente dine apps. Vær opmærksom på, at du skal have dit NemID nøglekort ved hånden, når du skal installere appen. Du kan derfor kun bruge NemID nøgleapp, hvis du allerede har et NemID.

Hent NemID nøgleapp til iPhone
Hent NemID nøgleapp til Android

Glemt kode – Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min NemID-kode?

Har du glemt din adgangskode til NemID, kan du gå ind på nemid.nu og bestille en ny midlertidig adgangskode. Den skal du bruge til at genåbne NemID under ”Selvbetjening” på nemid.nu. Når du har tastet den midlertidige adgangskode ind, får du mulighed for at oprette en ny personlig adgangskode.

Hvis du har glemt dit bruger-id, kan du gå ind på nemid.nu under "Selvbetjening". Her kan du indtaste dit CPR-nummer, din adgangskode og en nøgle fra nøglekortet, hvorefter du kan se dit bruger-id.

Du kan også kontakte Sydbanks Hotline, Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial for at bestille en ny adgangskode.

Ændring af kode – Hvordan ændrer jeg min NemID-adgangskode?

Ønsker du at ændre din adgangskode til NemID, kan du gøre det på nemid.nu under ”Selvbetjening”.

Du kan også kontakte Sydbanks Hotline for at få en ny, midlertidig adgangskode. Og når du logger på med den første gang, får du mulighed for at ændre din adgangskode.

Mistet nøglekort – Hvad gør jeg, når jeg ikke kan finde mit nøglekort?

Har du mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt.

Gå til nemid.nu

Her logger du på, og der bestilles automatisk et nyt nøglekort til dig. Når du bestiller et nyt nøglekort, spærres det aktive nøglekort automatisk.

Opbrugt nøglekort – Hvad gør jeg, når mit nøglekort er ved at være brugt op?

Hvert NemID-nøglekort indeholder 148 nøgler, som af sikkerhedsmæssige hensyn kun bruges én gang. Systemet holder selv øje med, hvilke nøgler du har brugt på kortet.

Du vil automatisk modtage et nyt nøglekort, når der er 20 nøgler tilbage på det gamle. Ønsker du i stedet at modtage et nyt nøglekort, når der er f.eks. 50 nøgler eller 10 nøgler tilbage, kan du selv ændre denne grænse på nemid.nu.

Du kan også kontakte Sydbanks Hotline, Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial for at få et nyt nøglekort. 

Bor du i udlandet, kan du få et NemID på følgende måder:
  • Mød personligt op i et borgerservicecenter eller skattecenter i Danmark (gebyrfrit)
  • Registrer dig online og hent en midlertidig adgangskode hos en dansk repræsentation i udlandet ved at fremvise dit pas (et gebyr pålægges).

Læs mere om NemID til udenlandsdanskere her

NemID-nøgleviser – Hvordan får jeg en NemID-nøgleviser?
  • En NemID-nøgleviser er en elektronisk udgave af nøglekortet – en nøglering med en lille boks med en knap og et display – som du kan købe hos Nets. Nøgleviseren kan vise en ny NemID-nøgle, hver gang du trykker på knappen, og den er især relevant for dig, der bruger mange nøgler. Nøgleviseren er personlig, passer kun til dit NemID og har en levetid på mindst tre år.
  • Selvom du køber en NemID-nøgleviser, skal du fortsat beholde dit nøglekort. Du kan nemlig få behov for det, hvis nøgleviseren fx bliver stjålet og skal spærres.

Læs mere og bestil nøgleviseren her

Problemer med at bruge NemID til f.eks. skat og andre offentlige hjemmesider

Virker dit NemID til NetBanken, men ikke til skat.dk og andre offentlige hjemmesider, kan det skyldes, at du ikke har tilknyttet OCES (Offentlige Certifikater til Elektronisk Service) til dit NemID.

Gå ind på www.nemid.nu for at få hjælp

NemID-nøglekort

Hvert NemID-nøglekort indeholder 148 nøgler, som af sikkerhedsmæssige hensyn kun bruges én gang. Systemet holder selv øje med, hvilke nøgler du har brugt på kortet. Du vil automatisk modtage et nyt nøglekort, når der er 20 nøgler tilbage på det gamle. Ønsker du i stedet at modtage et nyt nøglekort, når der er f.eks. 50 nøgler eller 10 nøgler tilbage, kan du selv ændre denne grænse på nemid.nu.

Gå til www.nemid.nu 

NemID nøgleapp

Hvad er NemID nøgleapp?

NemID nøgleapp’en er et supplement til det eksisterende nøglekort. App’en kan give adgang til f.eks. Netbank, borger.dk, sundhed.dk, a-kassen samt fagforeninger og andre private udbydere, der anvender NemID. Søg efter ”NemID nøgleapp” i App Store eller Playbutik

Hvor gammel skal man være for at få NemID nøgleapp?

Man skal være 15 år.

Hvad gør man, hvis man ikke har en smartphone?

Man kan stadig bruge det nuværende nøglekort.

Virker nøglekortet sammen med NemID nøgleapp?

Ja, det fysiske nøglekort vil fortsat virke og kan bruges som før.

Skal jeg smide mit NemID nøglekort ud?

Nej, nøglekortet skal ikke kasseres, men derimod benyttes, hvis du ikke kan benytte nøgleapp’en.

Behold dit nøglekort, selvom du har en nøgleapp

Du skal beholde dit nøglekort, selvom du downloader og bruger NemID nøgleappen. Du får fx brug for det, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm.

Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

Kan andre bruge mit NemID, hvis min smartphone bliver stjålet?

Andre kan ikke brug dit NemID nøgleapp, hvis din smartphone bliver stjålet, hvis du har sikret din telefon med en adgangskode/touch ID, men vi anbefaler dog, at du straks spærrer din NemID nøgleapp.

Hvordan skal man som bruger af NemID forholde sig til sikkerheden?

Brugeren bør leve op til følgende forholdsregler:

  • Kontroller, at du installerer den rigtige nøgleapp (udbyder er e-nettet A/S)
  • Beskyt altid dine mobile enheder med en kode eller Touch ID / FaceID.
  • Del aldrig adgangskoder med andre
  • NemID nøgleapp’en er personlig, og skal kun installeres på dine enheder.
  • Gem dit NemID nøglekort et sikkert sted.
Hvilke telefoner kan NemID nøgleapp bruges på?

Smartsphones med følgende styresystemer:

  • IOS – iPhone
  • Android

På NemID.nu kan man se en liste, der viser hvilke operativsystemer, der understøttes.

Kan jeg have NemID nøgleapp på både min telefon og min tablet?

Ja, man kan installere NemID nøgleapp på både telefon og tablet. Dog maksimalt 3 enheder.

Skift af telefon

Hvis du får ny smartphone kan du aktivere NemID nøgleapp’en på den nye telefon ved at bruge dit NemdID nøglekort.

Salg af telefon

Hvis du sælger din telefon, bør du afmeldes NemID nøgleapp’en under indstillinger i app’en, eller under selvbetjening på www.Nemid.nu.

Hvad gør jeg hvis min telefon bliver stjålet?

Spær straks app’en via selvbetjening på www.NemID.nu, eller kontakt NemID support.

Jeg har NemID til Netbank Erhverv, kan jeg bruge NemID nøgleapp hertil?

Hvis man har NemID Erhverv til bank, skal du anvende den version af nøgleapp’en, der er beregnet til NemID Erhverv for bank. Søg efter ”NemID erhverv til bank” i App Store eller Playbutik.

Kan erhvervsudgaven af NemID nøgleapp være installeret på samme mobile enhed som privatudgaven af NemID nøgleapp?

Ja, det kan man godt, da det er to forskellige typer af NemID nøgleapp’en.

Support af NemID nøgleapp

Har du problemer med at anvende din NemID nøgleapp, skal du, hvis det drejer sig om log-in på Netbank kontakte vores Hotline.

Har du problemer på andre udbyderes sider, skal du i stedet henvende dig hos supporten på www.NemID.nu.

Spærring af NemID nøgleapp

Du kan spærre din NemID nøgleapp ved at afmelde den under ”indstillinger” i app’en, eller på www.NemID.nu – selvbetjening  eller kontakte NemID supporten

Skal NemID nøgleapp spærres hvis jeg mister mit nøglekort

Nej. Hvis du mister dit nøglekort, skal nøglekortet spærres via www.NemID.nu eller ved at kontakte NemID supporten

Det er IKKE nødvendigt at spærre din NemID nøgleapp

Hvor kan jeg læse mere om brug af NemID nøgleapp?

Ring til Sydbank Direkte i hele åbningstiden

Hvis du vil undgå ventetid, kan du med fordel ringe til os inden kl. 10 eller efter kl. 17.
Se særlige åbningstider for helligdage her.

Sydbank Direkte

Få hjælp, rådgivning og svar på dine spørgsmål.

Vi sidder klar alle ugens dage fra kl. 8 til 20 og på
chatten på hverdage fra kl. 8.30 til 16.

Hotline

Hotline kan hjælpe dig med tekniske problemer.

Vi sidder klar hverdage fra kl. 8 til 18
og på chatten fra kl. 8.30 til 16.