Svindlerne rammer os, når vi har paraderne nede

Vi elsker at handle på nettet, men der er stigende risiko for at blive taget ved næsen. Alligevel glemmer vi de mest simple forholdsregler, fx at opdatere vores koder og passwords, viser ny undersøgelse for Sydbank. 

Nethandlen er et hastigt voksende marked og har i stort omfang gjort varehandel til en bekvem affære med laptoppen på skødet hjemme i sofaen.

- Desværre er de kriminelle i stort omfang flyttet med ind i folks stuer, og de benytter sig af meget udspekulerede metoder til at svindle sig til ganske anseelige beløb, forklarer Malene Morsing, afdelingschef i Fraud.

Vi er tilsyneladende godt klar over, at der er fare på færde, når vi lukker op for computeren.

I en ny undersøgelse for Sydbank af analyseinstituttet Wilke svarer hele 82 pct., at de har fokus på sikkerhed, når de fylder indkøbskurven på internettet. Når vi går ind af døren til en butik, er det kun 50 pct., som tænker over risikoen for at blive svindlet.

Få skifter kode

Men selvom relativt flere siger, at de har sat alarmen til, når de går på nettet, så er det kun ganske få, som beskytter sig ved at skifte kode tilstrækkeligt ofte. Hele 65 pct. ændrer ikke deres ”digitale nøgle” til computer, net- eller mobilbank på årsbasis, viser undersøgelsen. Kun 11 pct. ændrer kode mindst en gang hver tredje måned, som det anbefales. Der er desværre ligeså mange, der aldrig ændrer kode.

- Det er ret uhyggelige tal, når man tænker på, at det er en af de mest fundamentale måder at sikre sig mod indbrud via nettet på, siger Malene Morsing.

Svindel mod bankkunder er tiltaget kraftigt, alene i første halvår 2020 fik Sydbank stoppet misbrug af VISA/Dankort i 616 tilfælde. Det er omtrent halvdelen af de tilfælde, hvor kunders betalingskort er blevet spærret af elektroniske filtre på grund af mistænkelige transaktioner.

- Svindlerne er hele tiden et skridt foran os – når vi lukker et hul, så finder de et nyt, siger hun.
Derfor er det vigtigt, at du er meget opmærksom på de mest almindelige svindelmetoder og indøver nogle simple regler for at beskytte dig og din konto.

- Den allervigtigste grundregel er, at man aldrig – som i aldrig – må dele sine personlige koder til fx MitID med nogen som helst, siger Malene Morsing.

Psykopatisk evne

Svindlerne har nærmest en psykopatisk evne til at vække tillid hos deres ofre, forklarer hun. De spiller på at ville hjælpe, og det sænker paraderne hos offeret, for hvem ønsker at være genstridig overfor en person, som er hjælpsom?

- Tidspres spiller også en rolle. De opbygger et scenarie, hvor tingene skal gå hurtigt, så offeret bliver overrumplet og ikke får tid til at tænke sig om.

Giv dig tid, tænk dig om en ekstra gang, det er en god huskeregel, når du går på nettet, forklarer Malene Morsing, der opfordrer til at henvende sig til banken hurtigst muligt, hvis der er opstår mistanke. Tid er en afgørende faktor for at stoppe svindeltab på nettet. 

 

 


Næste artikel