Nordjyske virksomheder siger ja til Sydbank

Det går stærkt lige nu for Sydbank i det nordjyske. Særligt på erhvervsdelen vokser udlånsbogen hastigt for Sydbanks forpost mod nord.

Til trods for et navn, der husker os på oprindelsen i det sønderjyske, er Sydbank i dag en landsdækkende bank med 64 flialer spredt over hele Danmark.

Lige nu er Nordjylland et Sydbanks vækstområder, og direktør for det regionale hovedkontor i Aalborg, Claus Starbæk Johansen, er derfor en travl mand. Særligt på erhvervssiden går det rigtigt stærkt lige nu.

- Det er som om, de nordjyske virksomheder nu for alvor har fået øje på fordelene ved at handle med en bank, der både er præget af jysk dialog i øjenhøjde og har den store banks brede udbud af specialkompetencer og services. Vi har det, der på moderne erhvervsdansk hedder et rigtigt stærkt værditilbud, siger Claus Starbæk Johansen.

Særlig appel til rygraden af dansk erhvervsliv

Han peger på, at Sydbank især er stærke i forhold til de mange mindre og mellemstore virksomheder, der udgør rygraden af dansk erhvervsliv. – Vores brede produktprogram og korte beslutningsveje passer rigtigt godt til denne gruppe. Vi er en uhøjtidelig og fleksibel bank, som vægter den gode relation til kunderne højt, understreger Claus Starbæk Johansen.
At de mindre og mellemstore virksomheder sætter pris på det, understreges af, at Sydbank er en af de største banker i Danmark i forhold til at betjene netop dette segment.

I Nordjylland er Sydbanks udlånsbalance på erhverv indtil nu vokset med godt 10 procent i år. Og ifølge Claus Starbæk Johansen er der mere på vej. - Vi har aldrig før landet så mange nye erhvervskunder, som vi gør lige nu, fortæller han.

Sydbank stiller med de rigtige specialister

Som hovedforklaring peger Claus Starbæk Johansen på, at Sydbank i kraft af sin størrelse er i stand til at stille med nøjagtigt de specialister, som er relevante i forhold til den enkelte virksomheds behov.

- Bag ved den enkelte erhvervsrådgiver i Sydbank står der et netværk af specialister inden for eksempelvis leasing, cash management, valuta eller international handel. De er altid parat til at hjælpe, og når der er behov for det, kommer de med til kundemøderne og tager dialogen direkte med kunden. Det er en betjening, som mange af de nordjyske virksomheder ikke er vant til, siger Claus Starbæk Johansen.

Sydbank har været i Aalborg siden 1989, men fik sidste år ny adresse i E-huset på Østre Havn i Aalborg. Det er et klart signal om den betydning,

Sydbank tillægger det nordjyske område fremadrettet. Kontorbygningen er opført på det tidligere kornog foderstofsområde. Et område som har gennemgået en forvandling til et attraktivt bolig- og erhvervsområde. Området er i hastig vækst og er derfor perfekt for Sydbank.

– Vi går ikke så tit i banken i dag. I stedet er bank noget, vi gør selv. Derfor er de nye lokaler på Østre Havn indrettet til at understøtte fremtidens måde at drive bank på, fortæller Claus Starbæk direktør for Sydbank Aalborg.

Kundetilfredsheden har første prioritet

Selv om ambitionerne om vækst er vigtige for Sydbank i Nordjylland og i resten af Danmark, så er kunderne dog endnu vigtigere. Derfor er kundetilfredshed højest på prioriteringslisten. Det ligger i bankens identitet, og Sydbank har et mål om at være blandt de bedste af de store banker, når det gælder kundetilfredshed.

Direktør Claus Starbæk Johansen har selv rødder i Aalborg. Han er ikke tvivl om, at Sydbank er et godt match til Nordjyderne, selvom Sydbank er en landsdækkende bank.

– Vi står for nogle værdier, som på mange måder er gammeldags, men samtidig meget moderne – også i Nordjylland: Ordentlighed og enkelthed. Tallene skal stemme, og en aftale skal være noget, man kan regne med. Sydbank har i dag 25 medarbejdere i Aalborg. Filialen tæller både stærke afdelinger for privat, Private Banking og erhverv.


Næste artikel