Fremadstormende modekoncern står godt rustet til et udfordrende 2023

Den danske modeindustri havde et forrygende eksportår med rekordvækst i 2022, viser ny analyse fra Sydbank. Det gjorde sig ikke mindst gældende i MOS MOSH, som mærker stadig større efterspørgsel i udlandet. Trods uforudsigelige arbejdsvilkår det næste års tid tror modekoncernen på yderligere vækst i 2023.

Det går på alle måder fremad for MOS MOSH.

Faktisk har modekoncernen fra Kolding ikke set sig tilbage siden grundlæggelsen i 2010, hvor den første beskedne kollektion bestående af syv par jeans og bukser blev lanceret til det danske marked. I dag er sortimentet vokset betragteligt, man har udvidet med herrebrandet MOS MOSH Gallery, og koncernen er til stede i stort set hele Europa og på flere oversøiske markeder.

– Vi har kun oplevet vækst år for år, siden vi begyndte for 13 år siden. Det danske marked tegner sig stadig for omkring 15 pct. af vores omsætning, men vi bliver større og større i udlandet. 2022 blev det bedste år med en vækst på 28 pct. på tværs af koncernen og endnu større, når vi taler ren eksport, fortæller David Skjødt, CEO i MOS MOSH A/S.

Dansk modeeksport i fremgang

Dermed skriver MOS MOSH sig ind i en historie om overvældende fremgang i den danske modeeksport. En analyse fra Sydbank viser, at den samlede eksport af beklædning og fodtøj voksede med 24 pct. til i alt 45 mia. kr. alene de første 11 måneder af 2022. Det er første gang nogensinde, at den danske modeeksport runder 40 mia. kr. på et enkelt år.

– Den store stigning viser, at modebranchen definitivt har bevæget sig ud af skyggen fra coronakrisen. Sammenligner vi med 2019 – altså året lige inden coronakrisen – er den danske modeeksport vokset med 36 pct. Det er en imponerende fremgang, som viser, at de danske modevirksomheder til fulde har formået at udnytte det opsving, der har været i den globale økonomi, siger Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank.

Fokus på onlinesalg i Tyskland

I det billede er Tyskland et bærende eksportmarked. Her aftages lidt over en fjerdedel af Danmarks samlede modeeksport, og nabolandet mod syd er ligeledes et kernemarked for MOS MOSH, hvis tøj forhandles i mange tyske butikker og fra koncernens tyske webshop, mosmosh.de.

– Det er særligt her, vi har set en kæmpe vækst i 2022, og vi har store forventninger til det i 2023. Vi har valgt at fokusere meget på vores onlinesalg i Tyskland, fordi det er der, vi mener, vi kan vækste mest. Der er stadig et stort uudnyttet potentiale med mange kunder, og vores produkter er eftertragtet dernede, siger David Skjødt, som også nævner Sverige, Holland, Schweiz, Østrig og Frankrig som vigtige markeder for MOS MOSH.

– Men vi er spredt ud over det meste af Europa og forsøger også at få et mere solidt fodfæste i fx Storbritannien og Italien. Førstnævnte er naturligvis blevet vanskeligere efter Brexit, men det er et marked, hvor vi ser et stort potentiale, og det er derfor også et marked, vi gerne vil investere i. Aktuelt har vi lige åbnet et nyt showroom i London, siger David Skjødt.

I alt har MOS MOSH 32 showrooms spredt ud over hele verden. Alene i 2022 åbnede tre i henholdsvis Stockholm, Barcelona og München, og i 2023 er der allerede kommet to nye til i form af et i hjembyen Kolding og altså showroomet i London. I samme periode er medarbejderstaben gået fra 40 til 58.

Vækst i en udfordrende tid

Det er vel at mærke i en tid, som bød på både forstyrrelser i de internationale forsyningskæder og svingende priser på materialer og fragt.

– Det var naturligvis ikke uden udfordringer, men jeg synes, vi er kommet stærkere ud på den anden side og er rykket tættere sammen med vores kunder og styrket vores brands. Vi brugte det som anledning til at styrke organisationen, optimere lageret for at have en ekstra buffer og til at kigge vores distributionsflow efter i sømmene. Desuden får vi produceret så meget som muligt i Europa. Det er naturligvis af hensyn til både kvalitet og bæredygtighed, og så er det bestemt også en fordel at have produktionen tæt på, når det pludselig bliver vanskeligt at få sine ting hjem fra fjerne dele af verden, siger David Skjødt.

Ifølge Sydbanks analyse bliver det svært at holde det imponerende eksporttempo i 2023. Den tårnhøje inflation betyder, at mange europæiske forbrugere oplever, at deres købekraft bliver udhulet. Det er en udvikling, der også kan aflæses på den europæiske forbrugertillid, der befinder sig på et meget lavt niveau.

– Der hersker generelt stor usikkerhed om udviklingen i den europæiske økonomi, men de fleste nøgletal og prognoser peger på, at vi står på tærsklen til en økonomisk afmatning. Det vil uundgåeligt lægge en dæmper på de europæiske forbrugeres lyst til at bruge penge på sko, tøj og andre beklædningsgenstande. Vi forventer ikke ligefrem et stort fald i modeeksporten, men nogle virksomheder vil nok opleve, at de skal kæmpe lidt hårdere for ordrerne. De har dog de seneste år vist, at de er gode til at navigere i oprørte vande, siger Morten Laugesen, Sydbank.

Den betragtning deler David Skjødt og MOS MOSH.

- Vi kan godt mærke, at de europæiske markeder er presset. Heldigvis står vi stærkt som brand, vores forhold til kunderne har aldrig været tættere, og vi har en god ordrevolumen. Vi tror stadig på vækst, men den bliver formentlig mere moderat i 2023. Det kræver, at vi bliver ved med at udvikle vores forretning, og at der bliver kæmpet for hver en meter. Det er vi i den grad også klar til, siger David Skjødt.

Læs hele Sydbanks analyse af modeeksporten i 2022

Læs flere artikler og analyser, som hjælper erhvervsledere til at træffe bedre beslutninger

Denne publikation er udarbejdet på grundlag af informationer fra kilder, som Sydbank finder troværdige. Sydbank påtager sig dog intet ansvar for mangler, herunder eventuelle fejl i kilder, trykfejl eller beregningsfejl, samt efterfølgende ændrede forudsætninger. Sydbank fraskriver sig ethvert ansvar for tab, der måtte have direkte eller indirekte sammenhæng med dispositioner, der er foretaget alene på baggrund af denne publikation. Denne publikation må ikke uden bankens udtrykkelige samtykke offentliggøres eller distribueres videre.

Sydbank A/S, Peberlyk 4, DK-6200 Aabenraa, CVR-nr. DK 12626509 er under tilsyn af Finanstilsynet, Århusgade 110, DK-2100 København Ø.


Næste artikel