Pas godt på opringninger fra it-kriminelle

It-kriminelle bliver stadigt dygtigere til at franarre bankkunder deres sikkerhedsoplysninger til fx NemID. Og der er desværre mange, der lader sig narre. Derfor skal du passe ekstra godt på dine personlige oplysninger.

Regel nr. 1: Du må ALDRIG udlevere sikkerhedsoplysninger til NemID

Du må ALDRIG udlevere sikkerhedsoplysninger til fx NemID. Password og adgangskoder er helt personlige oplysninger, som banker og myndigheder aldrig vil finde på at spørge efter. Heller ikke, selvom du bliver ringet op af tilsyneladende troværdige person.

Svindlerne går efter ældre og udsatte

Antallet af svindelopkald er desværre stigende – det samme er tilfældet for antallet af ofre. De it-kriminelle går nemlig meget systematisk til værks for at nå frem til deres yndlingsmålgrupper – ældre mennesker og udsatte borgere. Fx bruger de hyppigheden, hvormed et bestemt navn forekommer indenfor en aldersgruppe, til at udsøge deres ofre.

- Lige nu er det fornavnet Tove. Alene på en enkelt morgen havde vi tre sager med ældre kvinder, som hedder Tove, forklarer chefen for Sydbanks Hotline Jesper Schmidt Höck, som forklarer, at Hotline desværre modtager mange opkald fra svindelramte kunder.

Troværdige opkald fra it-kriminelle

Den typiske svindel foregår ved, at en tilsyneladende troværdig person ringer og udgiver sig for at være fra banken, Nets, skifteretten, investeringsfirmaer osv., fortæller Jesper. - De forklarer, at der er sket uforklarlige, store overførsler til udlandet på kundens konto. For at sætte en stopper for det, tilbyder vedkommende at blokere kontoen, men det kræver, at kunden til gengæld oplyser deres password til NemID og hjælper med at oplyse de sms-koder, som fremsendes for at bekræfte overførslerne.

Psykologisk spil om angst

- I mange tilfælde bliver kunden så urolig, at vedkommende uden at reflektere nærmere over det, udleverer følsomme sikkerhedsoplysninger, uddyber Jesper. - Det giver den kriminelle mulighed for hurtigt at overføre en række tilpas mindre beløb, som smyger sig uden om bankens radar.

I nogle tilfælde bliver ofrene så urolige og intimiderede af det psykologiske spil, at de går med til at udlevere sms-koder op til 10-12 gange i løbet af en samtale. På den måde kan kunden blive franarret meget store beløb.

Kontakt os straks, hvis du har mistanke om svindel

Er du det mindste i tvivl om en konkret henvendelse, skal du straks ringe til os på 74 37 25 98 eller 70 10 78 79.

 

Eksempler på svindelforsøg

  • E-mail fra fx PostNord om, at kundens pakke er blevet tilbageholdt, og for at pakken kan blive afsendt, skal der betales et lille gebyr – når gebyret så opkræves, er der tale om et noget større beløb
    ”Phisning”-mail, der lokker kunden til at udlevere personlige oplysninger med svindel til følge
    Forsøg på at lokke kunder til at investere deres penge med lovning om stor afkast
    Svindel via NetBank, hvor offeret ringes op af en person, der udgiver sig fra at være fra Skifteretten. Her bliver alle personlige oplysninger også udleveret, med den konsekvens at efterlevende ægtefælles konto bliver tømt for penge.

 


Næste artikel