Identitetstyveri er, når kriminelle får fat på oplysninger, som de kan misbruge til fx at optage lån i dit navn, hæve penge på din bankkonto eller bruge dit navn for at chikanere dig eller andre.
Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Det har mange af bankens kunder desværre oplevet.
Men banken eller offentlige myndigheder som Borgerservice, politiet eller Skattestyrelsen vil ALDRIG kontakte dig uden varsel og bede om dit kodeord eller dine MitID-oplysninger. Hverken over mail, SMS eller over telefonen.
Hvis vi som bank skal i kontakt med dig, vil det typisk foregå gennem beskedfunktionen i din netbank eller mobilbank eller via Sydbanks Netboks. Du må aldrig udlevere dine oplysninger over telefonen eller sms eller i en mail. Det vil en bankmedarbejder aldrig bede dig om.
Kampagne sætter fokus på identitetstyveri
Digitaliseringsstyrelsen sætter i samarbejde med KL og Danske Regioner i oktober fokus på identitetstyveri. Du kan derfor finde tips og gode råd på Digitaliseringsstyrelsen hjemmeside, som vi anbefaler, at du kigger godt igennem.
Se de gode råd til, hvordan du kan sikre dig mod identitetstyveri her
3 gode råd om digital svindel fra Digitaliseringsstyrelsen
- Oplys ikke personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger over mail, SMS eller opkald
- Hvis du er i tvivl om en persons identitet, så bed om deres navn og afdeling og ring tilbage på virksomhedens hovednummer
- Hvis du modtager en mail eller SMS med et link, så lad være med at klikke på linket. Skriv det i stedet ind manuelt i et nyt browservindue