Stil dig selv fire vigtige spørgsmål som virksomhedsejer

For mange virksomhedsledere giver det god mening at træde et skridt tilbage og overveje, om der er områder, hvor det er muligt at ruste virksomheden endnu bedre til økonomisk turbulens. Her kan du læse fire spørgsmål, som mange SMV’er vil kunne bruge som udgangspunkt til at vurdere, hvordan deres virksomhed står rustet til fremtiden.

Af Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank

I løbet af de seneste måneder er der trukket flere mørke skyer op over dansk og international økonomi.

Den høje inflation og de stigende renter rammer forbrugernes købekraft, hvilket især kan mærkes hos landets detailbutikker, der med julehandlen lige om hjørnet befinder sig i årets mest afgørende periode.

På vores største eksportmarkeder er der ligeledes klare tegn på, at det økonomiske aktivitetsniveau er hastigt på vej ned i tempo. Det gælder ikke mindst i Tyskland, hvor mange industrivirksomheder melder om faldende ordreindgang. De tyndere ordrebøger syd for grænsen kan mærkes direkte hos de mange danske virksomheder, der er underleverandører til den tyske industrimotor.

Dansk økonomi står stærkt, og vi forventer ikke, at vi står overfor en lang og dyb økonomisk krise, men vi må nok alle berede os på, at det kommende år vil byde på mere økonomisk turbulens.

Heldigvis er de små og mellemstore virksomheder (SMV’er) over en bred kam godt rustet til at håndtere de udfordringer, der ligger forude. Mange virksomheder har de seneste år leveret stærke regnskabsresultater og står derfor i dag på et solidt grundlag.

For mange virksomhedsledere giver det dog god mening at træde et skridt tilbage og overveje, om der er områder, hvor det er muligt at ruste virksomheden endnu bedre til økonomisk turbulens. Derfor har jeg herunder opstillet fire spørgsmål, som mange SMV’er vil kunne bruge som udgangspunkt til at vurdere, hvordan deres virksomhed står rustet til fremtiden.

Hvordan har virksomhedens kunder det?

Der er forskel på, hvordan de enkelte forbrugere og virksomheder mærker den høje inflation og de tegn på en økonomisk opbremsning, som vi ser i øjeblikket. Nogle er hårdt ramt, mens andre kun er påvirket i et begrænset omfang. Derfor er det endnu vigtigere end normalt at være tæt på sine kunder og forstå, hvordan de har det.

Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at kundernes adfærd kan ændre sig under en økonomisk opbremsning. Et aktuelt eksempel på, at kundernes adfærd hurtigt kan ændre sig, finder vi i detailhandlen, hvor flere supermarkedskæder oplever, at den høje inflation får mange forbrugere til at droppe de kendte mærkevarer til fordel for supermarkedernes egne mærker, der typisk er billigere.

Er der styr på virksomhedens likviditet?

Med udsigt til økonomisk turbulens er det afgørende, at der er styr på virksomhedens likviditet. Derfor kan det for mange virksomheder give gode mening at overveje, hvordan virksomhedens likviditet vil udvikle sig i forskellige scenarier. Det kan eksempelvis være, hvis omsætningen pludselig falder mærkbart.

Virksomhederne kan skrue på flere knapper, hvis de vil forbedre likviditeten, men i den nuværende situation vil lagerhylderne nok være et oplagt sted at starte. En del virksomheder har nemlig som følge af de store forstyrrelser i forsyningskæderne bestilt ekstra mange varer hjem for at sikre, at de kan imødekomme efterspørgslen.

Nu ser vi imidlertid, at propperne i forsyningskæderne er ved at løsne sig. Samtidig har den tårnhøje inflation og økonomiske usikkerhed gjort mange forbrugere tilbageholdende. Derfor kan det give mening at overveje, om likviditeten kan forbedres ved at skrue ned for lagerbeholdningen.

Er der overblik over virksomhedens risici?

Der er mange risici, der kan ramme en virksomhed, men det er ikke alle risici, der er lige alvorlige for alle virksomheder. Derfor vil det for mange virksomheder være en god øvelse at kortlægge, hvilke risici der er de mest alvorlige for den pågældende virksomhed. Med et godt overblik bliver det lettere at vurdere, hvad virksomheden kan gøre for at minimere de enkelte risici.

Det er blandt andet muligt at forsikre sig imod en række risici. Det gælder blandt andet valutarisiko eller risikoen for, at en stor kunde ikke kan betale. Ved at forsikre sig mod disse risici, kan virksomheden fokusere på de nye risici, der kan opstå i en periode med økonomisk turbulens.

Er virksomheden klar til at gribe nye muligheder?

”Man må aldrig lade en god krise gå til spilde”. Sådan lyder et efterhånden fortærsket Winston Churchill-citat, som ikke desto rummer en sandhed, der også gælder for dansk erhvervsliv.

Det er ofte i de mere usikre og udfordrende tider, at der opstår nye muligheder. Det kan eksempelvis være her, det bliver muligt at købe en konkurrent. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at virksomheden både finansielt og organisatorisk er klar til at gribe nye muligheder.

Læs flere artikler og analyser, som hjælper erhvervsledere til at træffe bedre beslutninger


Næste artikel