Pas godt på dine feriepenge

Nu har du mulighed for at hæve dine indefrosne feriepenge, og det er der mange, der har glædet sig til.

Desværre vil svindlerne også gerne have fat i dem – så de arbejder på højtryk i disse dage for at forsøge at franarre ofrene deres personlige oplysninger. 

Hvis du bliver ringet op angående dine feriepenge af en person, som præsenterer sig som en bankrådgiver eller en ansat i fx Udbetaling Danmark eller Borgerservice, skal du være på vagt. Du skal aldrig udlevere sikkerhedsoplysninger, password eller adgangskoder. Og du skal ikke lade dig narre til at overføre pengene til en ”beskyttet” eller ”sikker” konto. Sydbank eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe og opfordre til en sådan handling.

Undgå at blive snydt

Vi anbefaler, at du følger politiets gode råd til, hvordan du undgår at blive snydt:

  • Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID
  • Virksomheder eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller skrive og bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger
  • Hvis du bliver kontaktet over telefon, e-mail eller sms, og du er det mindste i tvivl om henvendelsens troværdighed, så kontakt virksomheden og spørg ind til henvendelsen
  • Brug adressefeltet i din internetbrowser til at søge hjemmesider frem
  • Svindlere kan ændre visningen af det telefonnummer, de ringer fra. De kan også ændre navnet på afsenderen af en sms

Læs mere på politiets hjemmeside

Sådan får du dine feriepenge udbetalt

Fra 1. oktober er muligt at få tre ugers feriepenge udbetalt på din Nem-konto. Du kan KUN få feriepengene udbetalt på borger.dk

Sådan gør du:

  • Gå ind på borger.dk - brug adressefeltet i din internetbrowser, fremfor at klikke på et link, som du har modtaget på e-mail eller på sms På den måde undgår du at klikke på et link til en falsk hjemmeside, som forsøger at stjæle dine personlige oplysninger
  • Du skal bruge dit NemID for at få udbetalt dine feriepenge
  • Husk: Du må aldrig videregive dine personlige oplysninger over telefonen, i e-mails, på sms eller på sociale medier
  • Banken eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller skrive og bede dig om at udlevere dit NemID for at få feriepengene udbetalt

Få hjælp i banken, hvis du er blevet svindlet

Hvis du har givet en person lov til at hjælpe dig, skal du skynde dig at spærre NemID og NetBank samt dine kort og konti.

Sådan skal du gøre i åbningstiden:

Ring straks til Sydbanks Hotline på 74 37 25 98 eller Sydbank Direkte på 70 10 78 79.

  • Sådan skal du gøre udenfor åbningstiden

  • Du kan spærre dit NemID på NemID.nu

  • Du kan spærre dine kort vía MobilBanken. Vælg fanen "Kortoversigt" på forsiden. Gå ind under de enkelte kort og vælg "Spær kort".

  • Du kan spærre kort og NemID i NetBanken. Gå ind på NetBank, tryk på tandhjulet i højre hjørne, vælg "Indstillinger" og herefter "Sikkerhed og NemID". Her kan du spærre NetBanken og NemID.

  • Du kan døgnet rundt spærre Visa/Dankort hos Nets på 44 249 249, og Mastercard på 44 232 232. 


Næste artikel