Danske SMV’er skal forsvare placering som digitale europamestre

En rapport fra Europa-Kommissionen viste fornyeligt, at Danmark er det mest digitale land i det europæiske fællesskab. Den placering er blandt andet et resultat af, at vi i Danmark er langt fremme, når det kommer til udbredelsen af højhastighedsinternet, ligesom vi har en forholdsvis højt digitaliseret offentlig sektor.

Det er dog også værd at fremhæve de danske virksomheder, når vi taler om digitalisering. For faktisk ligger små og mellemstore virksomheder (SMV’er) – her defineret som virksomheder med 10-250 ansatte – også nummer ét i EU, når det kommer til brugen af digitale løsninger. Det er således 88 procent af de danske SMV’er, der som minimum har ”et grundlæggende digitalt niveau”, mens det på tværs af EU kun er 60 procent af SMV’erne, der kan bryste sig af en grundlæggende grad af digitalisering.

For den enkelte virksomhed vil investeringer i digitalisering ofte føre til mere effektive arbejdsgange og dermed højere produktivitet. Derfor giver det i den nuværende situation med udbredt mangel på arbejdskraft også mening for mange danske virksomheder at se på, hvordan digitale løsninger kan være til at frigøre medarbejdere fra mere rutineprægede opgaver. Det kunne f.eks. være ved at investere i automatisering af produktionen.

Fra samfundets side er der også flere grunde til at tilskynde virksomhedernes investering i digitale løsninger. Den høje digitaliseringsgrad er nemlig med til at fastholde Danmarks konkurrenceevne. Samtidig er det også værd at fremhæve, at den høje digitaliseringsgrad er en af hovedårsagerne til, at Danmark er blandt de lande, der er kommet stærkest gennem coronakrisen. For de digitale løsninger har været afgørende for, at de danske virksomheder har formået at holde gang i hjulene, selvom mange medarbejdere i perioder har været tvunget til arbejde hjemme ved køkkenbordet.

Der er med andre ord flere gode grunde til, at de danske SMV’er bør holde fast i den digitale førertrøje. Det er de som udgangspunkt også godt rustet til, men det kommer til at kræve yderligere investeringer i digitalisering. For mange andre europæiske lande har også under coronakrisen fået øjnene op for fordelene ved at investere i digitalisering. Eksempelvis ventes vores store sydlige naboland, Tyskland, at bruge et stort milliardbeløb på investeringer i den digitale omstilling i de kommende år.

Dykker vi længere ned i tallene fra Europa-Kommissionen, står det ligeledes klart, at der er enkelte områder, hvor de danske SMV’er kan blive endnu bedre. Det gælder blandt andet i forhold til kunstig intelligens, der gør det muligt for maskiner at udføre opgaver, der hidtil har krævet menneskelig intelligens. Mens det således er 25 procent af SMV’erne på tværs af EU, der benytter sig af kunstig intelligens, er det kun 22 procent af de danske SMV’er, der har taget denne digitale løsning til sig.

Grundlæggende er det dog svært at være andet end optimistisk, når man ser på de danske SMV’ers evne til at udnytte nye digitale muligheder.

Af Morten Laugesen, Erhvervsøkonom i Sydbank,
Tlf. +45 20 31 36 98
morten.laugesen@sydbank.dk 

Læs flere artikler og analyser, som hjælper erhvervsledere til at træffe bedre beslutninger


Næste artikel