Pas på falske telefonopkald fra Sydbank, Nets eller myndigheder

Svindlere finder hele tiden på nye numre. I nogle tilfælde ringer svindleren og præsenterer sig ved navn som ansat i Sydbank, Nets eller fx myndigheder og advarer sit offer om mistænkelige overførsler, og svindleren beder om at få udleveret personlige oplysninger, ofte under påskud af at ville stoppe en betaling. Vedkommende opfordrer kunden til at overføre pengene til en såkaldt ”beskyttet” eller ”sikker” konto. Det bør få alle advarselslamper til at blinke. Sydbank vil aldrig ringe og opfordre til en sådan handling.

Læg røret på og informer os gerne. Du skal under ingen omstændigheder udlevere dine oplysninger. Der er nemlig tale om kriminelle, som med frygt og list forsøger at narre dig. Svindlerne prøver også at franarre oplysningerne over mail (phishing).

Husk, at du aldrig må afsløre dine personlige sikkerhedsdata til nogen. Det gælder især koder til NemID. Kontakt Sydbank Direkte på 70 10 78 79, hvis du er det mindste i tvivl, før du foretager en betaling eller overførsel.

Skulle du alligevel have givet svindlere lov til at hjælpe dig, så skal du skynde dig at at spærre NemID og NetBank samt kort og konti.

Sådan skal du gøre i åbningstiden:

Ring straks til Sydbanks Hotline på 74 37 25 98 eller Sydbank Direkte på 70 10 78 79.  

Sådan skal du gøre udenfor åbningstiden:

  • Du kan spærre dit NemID på NemID.nu
  • Du kan spærre dine kort vía MobilBanken. Vælg fanen "Kortoversigt" på forsiden. Gå ind under de enkelte kort og vælg "Spær kort". 
  • Du kan spærre kort og NemID i NetBanken. Gå ind på Netbank, tryk på tandhjulet i højre hjørne, vælg "Indstillinger" og herefter "Sikkerhed og NemID". Her kan du spærre Netbanken og NemID.
  • Du kan døgnet rundt spærre Visa/Dankort hos Nets på 44 249 249, og Mastercard på 44 232 232.

Pas på falske mail, SMS'er og telefonopkald

NETS oplever en stigende antal kortholdere, der modtager en falsk mail, SMS eller et telefonopkald fra kriminelle. De kriminelle forsøger at manipulere folk til at udlevere deres personlige oplysninger, så de kan misbruge dem.

Mange kunder modtager en mail, hvor de bliver bedt om at betale for pakkegebyr, inden en evt. bestilt vare kan blive afsendt. Der er tale om svindel.

Hvis du modtager en mistænkelig sms med et link til en hjemmeside, hvor du fx kan hente en ny telefonsvarer eller en voicemail, skal du IKKE klikke på linket, men straks slette beskeden.

Hvis du henter app’en kan IT-kriminelle få adgang til din telefon og sende lignende falske sms’er videre fra din mobil til andre eller lave opkald til udlandet fra din mobil, og det kan desværre blive rigtigt dyrt. I værste fald lægger app’en spyware på mobiltelefonen, så privat indhold, koder og betalingskortoplysninger kan aflæses og misbruges.

Det skal du gøre, hvis du har klikket på linket for at downloade app’en:

Har du klikket på et farligt link og installeret app’en, så anbefaler teleselskaberne, at du renser din mobil for at undgå, at dine adgangskoder og onlinekonti potentielt kan hackes. Indtast ikke adgangskoder på mobilen, før den er renset.

  • Genetabler fabriksindstillingerne og genskab en tidligere sikkerhedskopi fra før, den falske app blev installeret. Ved du ikke, hvornår appen er installeret, må telefonen nulstilles
  • Hvis du har logget ind på konti eller apps ved hjælp af en adgangskode, siden du downloadede appen, skal adgangskoden til disse konti ændres fra en anden enhed eller efter telefonen er renset. Er samme adgangskoder brugt til andre konti, skal disse også ændres hurtigt
  • Har du brug for hjælp til rensning af telefonen, så kan du henvende dig til dit teleselskabs kundeservice

Det skal du gøre, hvis du har modtaget en mistænkelig mail eller SMS:

  • Slet mailen eller SMS'en og klik IKKE på links. Er du i tvivl, om henvendelsen er mistænkelig, så kontakt afsender og få nærmere forklaring, som du kan forholde dig til.
  • Udlever aldrig dine personlige oplysninger. Hvis skaden er sket, så skynd dig at spærre dit kort og/eller NemID. Du kan spærre dit kort enten i NetBanken eller via telefonnummeret bag på kortet.

Har du investeret i kryptovaluta?

Nogle kunder foretager investering i kryptovaluta, f.eks. Bitcoins, fordi kendte personer oplyser, at der er tale om en rigtig god investering.

I Sydbank fraråder vi investering i kryptovaluta.

Vi oplever også, at vores kunder bliver kontaktet af dem, der står bag annoncerne. Besvar ikke telefonen. De er desværre meget dygtige til at manipulere.

Det mest sikre råd er:

Udlever aldrig dine sikkerhedsoplysninger, password eller adgangskoder. Det er personlige oplysninger, som banker og myndigheder aldrig vil finde på at spørge efter.

Som vi efterhånden kender det, så er målet for de kriminelle som altid at få adgang til oplysninger eller installere malware via vedhæftninger eller links. Og i den sammenhæng er den generelle øgede frygt i hele samfundet en yderst kærkommen åbning for de kriminelle til at udnytte folks forvirring og frygt i en tid, hvor vi bevæger os på ukendt grund.


Næste artikel