Pas på it-svindlere

Opdateret den 20. maj: Pas på falske telefonopkald fra Sydbank

En række kunder er den seneste tid blevet ringet op af svindlere, der bl.a. udgiver sig for at være fra Sydbank eller Nets. Svindleren beder om at få udleveret personlige oplysninger, ofte under påskud af at ville stoppe en betaling.

Du skal under ingen omstændigheder udlevere dine oplysninger. Der er nemlig tale om kriminelle, som forsøger at narre dig.

Og skulle du alligevel have givet svindlere lov til at hjælpe dig, så skal du skynde dig at at spærre NemID og NetBank samt kort og konti.

Sådan skal du gøre i åbningstiden:

Ring straks til Sydbanks Hotline på telefon 74 37 25 98 eller Sydbank Direkte på 70 10 78 79.  

Sådan skal du gøre udenfor åbningstiden:

  • Du kan spærre dit NemID på NemID.nu
  • Du kan spærre dine kort vía MobilBanken. Vælg fanen "Kortoversigt" på forsiden. Gå ind under de enkelte kort og vælg "Spær kort". 
  • Du kan spærre kort og NemID i NetBanken. Gå ind på Netbank, tryk på tandhjulet i højre hjørne, vælg "Indstillinger" og herefter "Sikkerhed og NemID". Her kan du spærre Netbanken og NemID.
  • Du kan døgnet rundt spærre Visa/Dankort hos Nets på 44 249 249, og Mastercard på 44 232 232.

Opdateret den 13. maj: Pas på falske mail, SMS'er og telefonopkald

NETS oplever en stigende antal kortholdere, der modtager en falsk mail, SMS eller et telefonopkald fra kriminelle. De kriminelle forsøger at manipulere folk til at udlevere deres personlige oplysninger, så de kan misbruge dem.

Det skal du gøre:

  1. Slet mailen eller SMS'en og klik IKKE på links
  2. Udlever aldrig dine personlige oplysninger. Hvis skaden er sket, så skynd dig at spærre dit kort og/eller NemID

Opdateret den 30. april

I disse coronatider får mange af vores kunder en mail, hvor de bliver bedt om at betale for pakkegebyr, inden en evt. bestilt vare kan blive afsendt. Der er tale om svindel.

Slet beskeden om manglende porto. Du skal nok få varen, du har bestilt.
Mange har også sagt ja til et eller flere abonnementer. Hvis du har opgivet dit kortnummer, skal du spærre dit kort enten i NetBanken eller via telefonnummeret bag på kortet.

Har du investeret i bitcoins?

Mange af vores kunder foretager investering i bitcoin, fordi kendte personer oplyser, at der er tale om en rigtig god investering.

I Sydbank fraråder vi investering i bitcoins.
Så spær dit kort på samme måde, som beskrevet ovenfor.

Vi oplever også, at vores kunder bliver kontaktet dagligt af dem, der står bag annoncerne. Besvar ikke telefonen. De er desværre meget dygtige til at manipulere.

Opdateret den 20. marts

Vi ser desværre igen en stigning i forsøg på svindel. Svindlerne ringer og udgiver sig for at være fra Sydbank eller Nets. De prøver her med frygt og list at franarre personlige oplysninger, som oftest er koder til NemId mm. Svindlerne prøver også at franarre oplysningerne over mail (phishing).

Det mest sikre råd er:

Udlever aldrig dine sikkerhedsoplysninger, password eller adgangskoder. Det er personlige oplysninger, som banker og myndigheder aldrig vil finde på at spørge efter.

It-kriminelle udnytter frygten for coronavirus

Frygten for coronavirus og den massive omtale i alle medier har desværre også ført til, at der er begyndt at florere phishing-mails, der gør brug af coronaens hærgen.

Som vi efterhånden kender det, så er målet for de kriminelle som altid at få adgang til oplysninger eller installere malware via vedhæftninger eller links. Og i den sammenhæng er den generelle øgede frygt i hele samfundet en yderst kærkommen åbning for de kriminelle til at udnytte folks forvirring og frygt i en tid, hvor vi bevæger os på ukendt grund.

Sundhedsstyrelsen er ramt

Flere borgere har modtaget falske e-mail og sms-beskeder om, at Sundhedsstyrelsen har sendt dem ny digital post.

I beskeden er et link, som åbner en falsk hjemmeside, som opfordrer modtageren til at indtaste NemID-oplysninger, der herefter vil kunne misbruges af de kriminelle afsendere.

I teksten står der, at man har modtaget en besked fra Sundhedsstyrelsen, og at man skal logge på sundhedsstyrelsen.net. Det er IKKE Sundhedsstyrelsens side.

Adressen leder til en falsk hjemmeside. Den falske side ligger på .net-domænet, mens Sundhedsstyrelsens rigtige hjemmeside ligger på .dk -domænet.

Har du modtaget en mail?

Hvis du har indtastet dine oplysninger på den falske side, skal du straks spærre nøglekortet, kontakte banken og også politiet, hvis du oplever, at dine oplysninger bliver misbrugt.

Desværre er dette med stor sandsynlighed kun første eksempel på forsøg på udnyttelse af den helt ekstraordinære situation vi befinder os i. Vi opfordrer derfor til at være særligt mistænksom overfor mails vedrørende coronavirus, og hvis du modtager en mail, der vedrørende coronavirus, skal du straks slette den.

Sådan får smittede besked

Til oplysning kan vi fortælle, at personer der testes positiv for smitte af corona-virus, bliver kontaktet af Styrelsen for Patientsikkerhed. Myndighederne vil forsøge at opnå direkte kontakt via telefon eller e-boks - og altså ikke via mail.

Og husk: Myndighederne sender generelle meddelelser ud via de offentlige kanaler og ikke via e-mail.

Nyttige links

Politiet - den nationale informationsside

Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Styrelsen for patienssikkerhed


Næste artikel