Sydbank blandt toppen i ny kundeundersøgelse om bæredygtighed

Kunderne i Sydbank er blandt de bankkunder i Danmark, der har den mest positive opfattelse af deres banks indsats for klima og bæredygtighed. Det viser en ny undersøgelse, som Usergap står bag.

I undersøgelsen har Usergap spurgt 1.100 private bankkunder, om de overordnet set har en positiv eller negativ opfattelse af deres primære banks arbejde for klima og bæredygtighed. Kundernes svar giver Sydbank en gennemsnitlig score på 10,5 og Sydbank indtager dermed en andenplads ud af i alt 49 banker.

- Vi er glade for, at de adspurgte kunder generelt har en positiv opfattelse af vores arbejde med klima og bæredygtighed. I 2020 har vi fortsat den bæredygtige retning fx med tilslutningen til FN’s principper for ansvarlig bankdrift og Global Compact, og det er dejligt at se, at det er noget, kunderne lægger mærke til og opfatter positivt, forklarer Sydbanks områdedirektør Flemming Ramberg Mortensen.

Ifølge Flemming Ramberg Mortensen er det vigtigt for Sydbank, at arbejdet med bæredygtighed har effekt på den lange bane. Derfor retter Sydbanks tiltag om klima og bæredygtighed sig mod Sydbanks kerneforretning – finansiering og investering.

 - Der er ingen hurtige, nemme løsninger, hvis bæredygtighed skal integreres i vores forretning. Det er et langt, sejt stræk, og derfor ligger der stadig et stort arbejde foran os. Men kursen er lagt, og vi håber, at vores indsatser med tiden i endnu højere grad vil påvirke vores kunder positivt, fortæller Flemming Ramberg Mortensen.  

Undersøgelsens resultater

Alm. Brand Bank 12,0 
Sydbank* 10,5 
COOP* 9,1 
Spar Nord* 7,9 
Arbejdernes Landsbank 5,6 
Nordea 4,3 
Nykredit 3,3
Øvrige banker 3,3
Danske Bank 2,7
Jyske Bank -2,3
*Beregnet på baggrund af færre end 50 svar
Kilde: Usergap

I undersøgelsen blev kunderne konkret spurgt, hvorvidt de overordnet set har en positiv eller negativ opfattelse af deres primære banks arbejde for klima og bæredygtighed.

  • Svaret 'Meget positiv' eller 'positiv' giver banken en score på 50 eller 25.
  • Svaret 'hverken positiv eller negativ' giver banken en score på 0.
  • Svaret 'negativ' eller 'meget negativ' giver banken en negativ score på minus 25 eller minus 50.

Læs mere i nyheden fra FinansWatch fra den 15. april 2021.OBS: Artiklen kræver abonnement

Læs mere om undersøgelsen på Usergaps hjemmeside

Sydbank vil hjælpe danskerne med at træffe bæredygtige valg

Selvom man i Sydbank fokuserer på det lange seje stræk, så tilbyder Sydbank i dag også finansierings- og investeringsmuligheder, som kan hjælpe danskerne med at træffe bæredygtige valg.

- Som bank i sig selv har vi ikke den store CO2-udledning sammenlignet med fx en produktionsvirksomhed. Men igennem vores formidling af lån, kreditter og kapital har vi mulighed for at tilbyde vores kunder bæredygtige valg, der gavner den bæredygtige omstilling, fortæller Flemming Ramberg Mortensen og eksemplificerer:

- Fx igennem et boliglån til energirenovering, med et lavere oprettelsesgebyr, som vi kalder for Sydbank Energilån, eller ved at udbyde bæredygtige investeringsprodukter gennem samarbejdspartnerne, der giver kunderne mulighed for at investere i bæredygtig udvikling.  

Sydbank arbejder på at gøre kundernes muligheder for at træffe bæredygtige valg tydeligere. Det skal bl.a. ske igennem rådgivningen i de tilfælde, hvor det er relevant, afslutter Flemming Ramberg Mortensen.

Læs mere om Sydbanks arbejde med bæredygtighed

Relaterede artikler:

Sydbanks tilslutter sig FN’s principper for ansvarlig bankdrift


Næste artikel