Sydbanks plan for at øge lønsomheden begynder at skabe resultater
Administrerende direktør Karen Frøsig siger om delårsregnskabet
- Kvartalets resultater viser, at Sydbanks plan for at øge lønsomheden fungerer. Vi oplever faldende omkostninger, stigende indtjening og forbedret kreditkvalitet på samme tid. Vi fortsætter derfor ufortrødent med at følge planen.
- Jeg er både stolt, glad og ydmyg over, at Sydbank igen i år har de mest tilfredse kunder blandt de store banker. Vi arbejder målrettet på at skabe gode relationer og på at være tilgængelige, når vores kunder har brug for det. Det kan vi se kunderne kvitterer for i Aalunds årlige måling af erhvervskundernes tilfredshed og i EPSIs årlige måling af privatkundernes tilfredshed.
Udvalgte resultater fra 1.-3. kvartal
- Basisindtjeningen stiger med 6 pct. til 3.225 mio. kr. i forhold til samme periode i 2013.
- Både indlån og udlån er øget i perioden. Udlånet er i 2014 steget med 2 pct. i et marked, hvor der er meget hård konkurrence om kunderne.
- Sydbank oplever fortsat tilgang af nye kunder, og har fortsat en meget høj kundetilfredshed, det gælder både privatkunder og erhvervskunder.
- Nedskrivninger på udlån falder med 43 pct.
- Basisomkostningerne er steget som følge af købet af DiBa Bank.
- Resultatet før skat forrenter den gennemsnitlige egenkapital med 13,1 pct. p.a.
- Periodens resultat udgør 828 mio. kr. mod 469 mio. kr. i 2013. Resultatet for perioden er det bedste siden 2007.
Fremgangen var særlig markant i 3. kvartal, hvor Sydbank med et perioderesultat på 314 mio. kr. fik det bedste perioderesultat i mere end seks år. Kvartalets nedskrivninger på 129 mio. kr. er fastholdt på et lavt niveau
Forventninger til 2014
Sydbank forventer uændret stigende basisindtjening og handelsindtjening. Basisomkostningerne ventes fortsat at stige – som følge af købet af DiBa Bank. Nedskrivninger på udlån forventes i niveauet 700-800 mio. kr. Integrations- og restruktureringsomkostninger ventes fortsat at blive i niveauet 75 mio. kr.
Se delårsrapport – 1 -3. kvartal 2014