Afdelingslederen: “Jeg har et mantra om, at vi ikke har nogen dårlige produkter på hylderne”

Blå bog: Michael Aagaard

  • Født 1980
  • Afdelingsleder for privatkunder i Sydbank Svendborg
  • Elevuddannet i Danske Bank 2001
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2017
  • Bor i Odense med sin kæreste og deres to døtre på tre og syv år
  • Elsker at cykle og cykler indimellem til eller fra job – hele vejen fra hjemmet i Odense til afdelingen i Svendborg

Mød Michael

I sine over 20 år i banksektoren har Michael Aagaard altid været optaget af arbejdet med kunderne. Og selv om man umiddelbart skulle tro, at han i sin stilling som afdelingsleder har lagt en vis afstand til dem, så kan han forsikre om, at det faktisk er lige omvendt.

Via de rådgivere, jeg er sparringspartner for, når jeg faktisk ud til endnu flere kunder, end dengang jeg selv var rådgiver, siger Michael Aagaard, der har været afdelingsleder for Sydbank Privat i Svendborg siden 2018.

En meget stor del af hans arbejdsdag går netop med at sparre med afdelingens rådgivere om sager, der af den ene eller den anden grund har brug for at blive kigget på med to i stedet for ét par øjne.

Og så er det mega fedt, når rådgiverne engang imellem har lyst til at invitere mig med til kundemøderne, så jeg stadig får lov at have den direkte kontakt med kunderne. Det, synes jeg, er det absolut sjoveste at være med til, siger Michael Aagaard:

Men også selv om jeg ikke nødvendigvis hele tiden møder kunderne, så er det også spændende at sparre med rådgiverne og måske hjælpe dem med at finde den rette løsning og gøre deres hverdag en smule nemmere.

En anden vigtig del af Michael Aagaards arbejde som afdelingsleder er at sikre, at bankens kreditarbejde bliver udført korrekt. Det sker blandt andet gennem stikprøvekontroller på nogle af afdelingens bevillinger.

En slåfejl kan fx ende med at være ret afgørende, når vi kigger på kundernes faktuelle rådighedsbeløb, og hvilke konsekvenser det kan have for dem, hvis de fx skal købe hus. Derfor skal vi være sikre på, at tallene er rigtige, så vi ikke ender med at stille kunderne i en dum situation, siger Michael Aagaard.

Han er i det hele taget stærkt optaget af, at man fra bankens side holder blikket stift rettet mod kundernes ve og vel frem for kun at fokusere på profit.

Vi er jo et aktieselskab, så vi skal selvfølgelig tjene nogle penge, men det skal ske på baggrund af god rådgivning, siger han og fortsætter:

Jeg har et mantra om, at vi ikke har nogen dårlige produkter på hylderne, så det er sådan set lige meget, om kunderne vælger den ene, den anden eller den tredje løsning. Det vigtigste er, at vi har haft en dialog med dem. Det er vigtigt, at vi kommer hele vejen rundt om kundernes økonomi og belyser de risici, der er.

Michael Aagaards mantra bliver heldigvis understøttet af, at Sydbank generelt prioriterer nærhed til kunderne højt i stedet for over en bred kam at forsøge at skære ned på udgifterne med onlinemøder og lignende.

Jeg synes, at det er godt, at vi er en bank, der er stor nok til at have en telefonlinje, som har næsten døgnåbent – men hvor udgangspunktet samtidig er, at kunderne har det direkte nummer til deres rådgiver. Det giver et lokalt nærvær, som er vildt fedt.