IT-supporteren: “Det er med til at drive mig, at jeg får en god relation til så mange kolleger overalt i banken”

Blå bog: Mette Vestergaard Johannsen

  • Født 1983
  • IT-supporter og Scrum Master i Sydbank IT
  • Kontoruddannet fra Aarhus Business College
  • Er lige nu i gang med at tage valgfag fra diplomuddannelsen
  • Har tidligere arbejdet med support af økonomisystemer i en række konsulenthuse, blandt andet ERPgruppen i Kolding
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2021
  • Bor i Haderslev
  • Gift og har to døtre på fem og otte år
  • Har tidligere spillet meget håndbold, men nøjes nu på grund af skader med at deltage fra sidelinjen som blandt andet hjælpetræner

Møde Mette

Når Mette Vestergaard Johannsen i et af sine tidligere job i konsulentbranchen sad med en bruger i røret, så tikkede taxameteret konstant. Der skulle hele tiden faktureres.

Og hvis der er én ting, hun ikke savner i sit nuværende job som IT-supporter i Sydbank, så er det dét.

Der er en helt anden ro på og tid til at hjælpe, siger Mette Vestergaard Johannsen, der sammen med resten af afdelingen yder support til Sydbanks interne brugere, altså til deres kolleger rundt om i landet:

Det kan fx være en privatrådgiver, der har problemer med sin pc og står og skal i møde med en kunde. Så er jeg nødt til at være sikker på, at det spiller 100 procent, så kunden får en god oplevelse.

I bund og grund er opgaven dog den samme i Sydbank som i konsulentbranchen: At hjælpe brugerne med at løse deres IT-relaterede problemer. Og selv efter at have udført den type arbejde i mange år, giver det stadig Mette Vestergaard Johannsen en særlig tilfredsstillelse:

Brugerne er nogle gange helt undskyldende, når de ringer, og så er det bare enormt tilfredsstillende at få det vendt til en god oplevelse og hjælpe dem videre, siger hun.

Derudover betyder jobbet, at man over tid får et venskabeligt forhold til mange forskellige mennesker. Fx oplevede Mette Vestergaard Johannsen ved en nylig julefrokost, at folk, hun kun kendte som stemmer i telefonen, kom hen og hilste hjerteligt på hende og sagde tak for hendes hjælp.

Det er med til at drive mig, at jeg får en god relation til så mange kolleger overalt i banken. Det gør hverdagen lidt ekstra sjov og spændende, fortæller hun.

Mette Vestergaard Johannsen og hendes kolleger sidder dog ikke bare hele dagen og venter på, at folk skal ringe ind for at få hjælp. En del af opgaven som IT-supportere er også at finde forbedringer og optimeringer, så brugerne kan blive mere selvhjulpne.

Det kan være i form af opdaterede driftsinformationer på intranettet. Eller i form af vejledninger, der kan guide brugerne til selv at komme igennem de mest udbredte udfordringer.

For nylig gennemførte afdelingen en stor optimering af supportsystemet, hvor alle ikke-akutte problemer nu skal indrapporteres digitalt på afdelingens portal. Kolleger med akutte problemer må stadig ringe, og det har betydet, at de nu kan få meget hurtigere hjælp.

Udover det daglige arbejde med support er Mette Vestergaard Johannsen også Scrum Master for et team i afdelingen. Hun havde kun arbejdet i Sydbank i et halvt års tid, da afdelingen gik over til at arbejde agilt, og hun blev opfordret til at blive Scrum Master.

Det var et kæmpe skulderklap, at de allerede efter så kort tid så den mulighed i mig, siger Mette Vestergaard Johannsen, der også på andre punkter blev positivt overrasket over skiftet fra konsulentbranchen til Sydbank:

Jeg kommer jo fra forskellige mindre virksomheder, og jeg var lidt spændt på, om jeg nu bare skulle til at være en lille brik i det store puslespil, siger hun:

Men det er virkelig fantastisk at gå på gangene eller i kantinen her i Aabenraa, for selv om vi er mange mennesker, er der altid et smil på læben. Der er en helt fantastisk imødekommenhed.