Erhvervsrådgiveren: “Kunderne er dynamiske, så det skal vi også være”

Blå bog: Marie Rigelsen

  • Født i 1981
  • Erhvervsrådgiver i Sydbank Erhvervscenter Midtjylland
  • Elevuddannet som privatrådgiver i Jyske Bank 2003
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2018
  • Bor i Ikast
  • Gift og har en søn – og to hunde
  • Elsker at gå på jagt, både med haglgevær og riffel, men det handler, som hun selv siger, mere om at få frisk luft og naturoplevelser end om at skyde noget

Mød Marie

For Marie Rigelsen er det de uventede telefonopkald, der fører til de bedste arbejdsdage.

Jeg synes, det er super spændende, når en kunde ringer og fortæller, at der er opstået en eller anden udfordring, og vi så har en fælles opgave i at løse den, siger erhvervsrådgiveren, der har arbejdet i Sydbanks Erhvervscenter Midtjylland i fire år.

Nogle gange kan kunderne være pressede over, at hverdagen pludselig ser lidt anderledes ud, end de havde forestillet sig. Så er det godt at være med til at hjælpe dem og i fællesskab finde en god løsning, der giver mening. Og som der forhåbentlig også er forretning i for os som bank.

Da råvarepriserne begyndte at stige voldsomt i første halvdel af 2022, blev Marie Rigelsen fx ringet op af en lokal virksomhed, der havde brug for hjælp.

De sagde: ”Hør her, vi er simpelthen nødt til at indkøbe råvarer helt vildt og tovligt, for vi skal være sikre på, at vi har materialer, så vi kan levere de varer, vi har forpligtet os til. Så vi har brug for x antal millioner mere i likviditet, for vi nødt til at slå til nu”, fortæller Marie Rigelsen og fortsætter:

I sådan en situation er det jo fedt at kunne sige: ”Selvfølgelig, det klarer vi. Jeg har et opdateret beslutningsgrundlag for jer, vi har styr på tallene, vi ved, hvor I står, vi har en tæt dialog. Så det finder vi selvfølgelig ud af”.

Der er én essentiel nøgle til, at man som erhvervsrådgiver kan håndtere sådan en situation uden at støde på knaster: Nærhed til kunderne.

Når man er tæt på kunden, kan man handle hurtigt og positivt – så længe man også har håndværket, fagligheden, på plads. Og det er rart at kunne, for det er altid sjovere at sige ja end at sige nej, siger Marie Rigelsen.

Hun holder sig blandt andet opdateret på sin kreds af erhvervskunder ved at holde et årligt møde, hvor hun og virksomheden sammen laver en overflyvning af dens situation og dens fremtidsplaner – også i forhold til, hvad der sker i det omkringliggende samfund og ude i den store verden.

De seneste år har der jo været mange benspænd med corona og krig, så der er altid et eller andet at tale om, siger Marie Rigelsen, der også mere generelt forsøger at komme ud af huset og møde kunderne ansigt til ansigt. Gerne i selskab med nogle af bankens specialister, hvis kunderne har brug for særlig rådgivning.

I det hele taget er Marie Rigelsen meget begejstret for de værktøjer og den viden og støtte, der bliver stillet til rådighed for hende og kollegerne fra centralt hold i banken.

Jeg kan godt lide, at vi er klædt bedst muligt på til, at vi kan agere professionelt overfor kunderne - og det føler jeg virkelig, at banken hjælper os med, siger Marie Rigelsen.

Kunderne er dynamiske, så det skal vi også være.