Filialchefen: “Det er spændende at se medarbejderne vokse og udvikle sig”

Blå bog: Maria Uldall Brinkløv

  • Født 1979
  • Filialchef i Sydbank Lyngby
  • Elevuddannet i BG Bank 2003
  • Har blandt andet arbejdet som privatrådgiver i BG Bank/Danske Bank og Alm. Brand Bank
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2020
  • Bor i Lyngby
  • Gift og har tre børn på 4, 10 og 14 år
  • Bruger en stor del af fritiden på familien, men finder også tid til løbeture rundt om søerne i Lyngby-området

Mød Maria

For Maria Uldall Brinkløv lå det længe i kortene, at hun en dag skulle gå ledervejen. Men først i 2018, da hun havde født sit tredje barn, tog hun endelig springet. Og så gik det pludselig hurtigt.

Det var, som om omgivelserne bare havde ventet på det, for dørene åbnede sig ligesom bare, fortæller hun.

Hun avancerede først til teamleder og derefter videre til souschef, og da hendes daværende arbejdsplads, Alm. Brand Bank, i 2020 blev opkøbt af Sydbank, blev hun tilbudt en stilling som filialchef.

I dag sidder hun som filialchef i Sydbank Lyngby. Det er et alsidigt lederjob, men en af Maria Uldall Brinkløvs kerneopgaver er at sørge for, at hendes medarbejdere trives og er klædt ordentligt på til at servicere filialens kunder.

Jeg synes, det er spændende at se rådgiverne vokse og udvikle sig med opgaverne, fortæller Maria Uldall Brinkløv.

I min egen tid som privatrådgiver var det mig selv, der sad med opgaverne. Nu skal jeg i stedet følge opgaverne gennem rådgiverne og sikre mig, at de har kompetencerne til at løse dem, og ellers stå til rådighed som sparringspartner.

Maria Uldall Brinkløv sørger for løbende at være så tæt på sine medarbejdere som muligt – både overordnet med daglige morgenmøder og mere personligt med månedlige en til en-møder og ved i løbet af dagen at tjekke ind hos medarbejderne for at finde ud af, om der er noget, de har brug for.

Den seneste tids voldsomme ændringer i både verdensøkonomien og privatøkonomierne har fx skabt behov for, at indholdet på mange kundemøder bliver justeret ret kraftigt.

Vi har jo været vant til gode år, hvor alt gik op – aktierne steg, huspriserne steg, og renten var lav. Men nu skal vi have en anden dialog med kunderne, og den dialog er vi nødt til at træne med rådgiverne, siger Maria Uldall Brinkløv.

Den træning kan ske i form af sparring og coaching, men hendes erfaring er, at rådgiverne får endnu mere ud af det, når hun indimellem selv sidder med ved kundemøder.

Når man nøjes med at træne og coache, så misser man kampen og må nøjes med slutresultatet. Så nogle gange er det sjovt at spille med i kampen og så give feedback bagefter. Det får medarbejderne meget mere ud af, siger Maria Uldall Brinkløv og fortsætter:

Til næste møde spiller de så alene, og så er det fedt at opleve, at ens input har været med til at give dem en succesoplevelse.

At sidde med ved rådgivermøder hjælper naturligvis også Maria Uldall Brinkløv selv med at holde fingeren på pulsen og følge med i kundernes ønsker og tanker. I samme boldgade er hun heller ikke bleg for at træde tilbage i sin tidligere rolle som rådgiver, hvis det bliver nødvendigt:

Jeg har ikke noget imod at tage nogle kundemøder, når vi har en uge, hvor vi er lavt bemandet. Der skal være plads til at gå ned i maskinrummet en gang imellem, siger hun.

Indtil videre har Maria Uldall Brinkløvs tilgang til lederjobbet givet pote. For nylig kom hendes første engagementsmåling, efter hun begyndte i Lyngby, og den var endnu bedre end i hendes sidste filialchefstilling.

I den feedback, jeg har fået tilbage, siger medarbejderne, at de kan mærke mennesket bag lederen. Og det er præcis sådan, jeg gerne vil opfattes, siger Maria Uldall Brinkløv.