Privatrådgiveren: “Det er den gode relation, man vinder på i det lange løb”

Blå bog: Hanne Obling Jessen

  • 46 år
  • Privatrådgiver i Sydbank Aabenraa
  • Elevuddannet i BG Bank/Danske Bank 1997
  • Privatrådgiver i Broager Sparekasse 1998-2014
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2014
  • Bor på en gård 15 km fra Aabenraa
  • Gift og har tre børn på 15, 18 og 20 år
  • Står med egne ord overfor et “vildt skridt”, da det store landbrug, hendes mand har drevet gennem mange år, er blevet solgt, og de nu skal i gang med et nyt livskapitel

Mød Hanne

Hanne Obling Jessen har været privatrådgiver, siden hun var i begyndelsen af 20’erne, og for hende er det bedste ved jobbet stadig at forlade et kundemøde med følelsen af, at hendes rådgivning har gjort en forskel for kunden.

Når man når frem til de løsninger, hvor kunderne siger ”Det der giver så meget god mening – og tak for det”. Når man giver kunderne noget ekstra, som de ikke lige havde forventet – det er det, man får energi af som rådgiver, fortæller Hanne Obling Jessen

Fx oplever hun, at mange kunder er opdraget til, at det gælder om gøre boligen gældfri så hurtigt som muligt. Men det er langtfra den bedste løsning for alle. Så når hun kan give kunderne en forståelse af, hvor meget det kan betyde for deres økonomi at sætte mere ind på pensionsopsparingen i stedet for at fokusere hårdt på at afvikle gæld, føler hun, at hendes rådgivning giver værdi.

Jeg prøver på at give helhedsrådgivning, så det ikke kun handler om at ekspedere et billån, men om at se det i sammenhæng med hele kundens økonomi. Det er de gode løsninger til de gode relationer, siger Hanne Obling Jessen

For hende er det en vigtig del af jobbet som rådgiver at få opbygget et tillidsfuldt og langtidsholdbart forhold til sine kunder. Det gør rådgivningsarbejdet meget mere gnidningsfrit, når kunderne har tillid til en, og man i højere grad kan fungere som deres sparringspartner.

Men også fordi den gode relation kan række udover den enkelte kunde og videre til vedkommendes familie, venner og bekendte.

Måske går hr. og fru Jensen hjem og fortæller til naboen, at det var et virkelig godt møde i Sydbank, de lyttede virkelig til os, siger hun og fortsætter:

Det er dét, tillid og en god relation kan føre med sig. Og jeg tror, at det er den gode relation, man vinder på i det lange løb.

Men hvordan opbygger man så den gode relation? Først og fremmest er man tilgængelig. Alle kunder i Hanne Obling Jessens portefølje har selvfølgelig hendes direkte kontaktinformation, så de kan ringe eller skrive, når der er noget, de vil drøfte. Derudover sørger hun for at holde løbende kontakt, når der viser sig noget, der kunne være relevant for kunderne.

Endelig gælder det om at få holdt nogle rigtig gode kundemøder, hvor kunderne får den rigtige rådgivning og får præsenteret løsninger, der opfylder deres behov.

Hanne Obling Jessen og hendes rådgiverkolleger bruger i høj grad hinanden for at blive skarpere – blandt andet ved faglig sparring i dagligdagen og ved at tage hinanden eller en af bankens eksperter med på kundemøder.

På den måde kan vi understøtte hinanden og hjælpe hinanden med at lytte og rådgive. Det giver virkelig meget, når der sidder en kollega ved siden af – både for kunden og for os selv som rådgivere, fortæller Hanne Obling Jessen.

I det hele taget oplever hun, at hjælpen sjældent er langt væk, hvis man har brug for den, og at kollegerne viser stor omsorg og empati for hinanden – både i hendes egen afdeling og på kryds og tværs i banken.

Vi står sammen, vi hjælper hinanden og viser omsorg. Men samtidig har vi også en passion for at opnå gode resultater i vores job. Og jeg tror faktisk, at det hænger sammen: At den passion udspringer af, at vi passer på hinanden, siger hun.