Privatrådgiveren: “Det er fedt, at man får lov at tale med så mange forskellige mennesker”

Blå bog: Amar Karabegovic

  • Født 1994
  • Privatrådgiver i Sydbank Direkte, Vejle
  • Elevuddannet fra Middelfart Sparekasse 2016
  • Har arbejdet i Sydbank siden 2016
  • Bor i Vejle
  • Er meget optaget af træning og kost og har taget både en uddannelse som personlig træner og en kost- og livsstilsuddannelse

Mød Amar

På papiret er Amar Karabegovic privatrådgiver. Men hans arbejdsuge udfolder sig noget anderledes, end den gør for de fleste andre med samme titel i Sydbank.

Som privatrådgiver i Sydbank Direktes online-filial foregår al hans rådgivning nemlig via mail, telefon og onlinemøder – han møder aldrig sine kunder ansigt til ansigt.

Derudover har han ikke en fast kundeportefølje, som løbende skal plejes. I stedet deles Amar Karabegovic og hans kolleger om hele filialens pulje af kunder.

Kunderne ved, hvad de går ind til, og er med på, at de ikke har en direkte mail til en af os, og at vores telefonnummer er et fællesnummer, forklarer han og tilføjer:

Kunden kan sagtens have en præference for at tale med en af os, og det er også i orden. Men hvis de vil have hjælpen hurtigt, så kan de lige så godt tale med den, de nu engang har fået i røret.

Fordelen ved at være kunde i online-filialen og ikke have en fast rådgiver er, at man for eksempel kan holde møde med en rådgiver tirsdag aften eller søndag formiddag.

Det betyder naturligvis også, at man som rådgiver har nogle lidt skæve arbejdstider. Men det giver stor fleksibilitet i forhold til fritiden.

Det passer mig rigtig fint ikke at være låst til et 8 til 16-job, siger Amar Karabegovic, der også har arbejdet en periode som “almindelig” privatrådgiver i filialen i Vejle.

Ligesom for de fleste andre bankrådgivere er det kundekontakten og møderne med kunderne, der er den sjoveste del af arbejdsdagen for Amar Karabegovic. Og det bliver kun sjovere af, at man ikke nødvendigvis ved, hvem man får i røret, når arbejdsdagen begynder:

Det er fedt, at man får lov til at tale med så mange forskellige mennesker og høre så mange forskellige historier, siger han.

Og det har han allerhøjeste grad mulighed for, når han varetager en af de særlige opgaver, som online-filialen tager sig af. Ved siden af det daglige arbejde med at hjælpe de kunder, der allerede har et engagement i banken, står rådgiverne også for at tage de indledende møder med potentielle nye kunder, der kommer ind som såkaldte leads fra online-tjenester som findbank.dk og mybanker.dk.

Det begynder typisk med en screeningssamtale, hvor rådgiveren finder ud af, hvad kundens behov er, og om Sydbank har mulighed for at imødekomme dem.

Hvis det er på grund af et afslag i den nuværende bank eller lignende, er der en ret stor sandsynlighed for, at vi heller ikke kan hjælpe – vores politik er meget lig de fleste andre bankers, siger Amar Karabegovic:

Men ellers handler det om at få snakket grundigt med dem, og hvis det er en sag, vi er interesserede i at gå videre med, får vi booket et møde med en rådgiver.

Det efterfølgende møde skulle derefter gerne munde ud i, at den potentielle kunde får et tilbud, der er lige en tand bedre end konkurrenternes, så han eller hun ender med at blive en fast kunde – enten i online-filialen eller i en af de lokale filialer, alt efter hvad de ønsker.

Og dér gør vi jo et eller andet rigtigt, siger Amar Karabegovic med henvisning til, at Sydbank i de senere år har haft stor succes med at få nye kunder via disse kanaler:

Jeg tror, det handler om, at vi tager os tiden til kunderne og tager os tid til møderne – og at de ikke er bundet til at skulle blive hos os, online, men selv kan vælge.