Vores strategi for 2025-2027 Større Sydbank – værdi for alle gennem rådgivning og relationer
Vi er en kundefokuseret rådgivnings- og relationsbank, der skaber værdi for alle – vejen til en Større Sydbank.
Vi er banken for rygraden af dansk erhvervsliv og de privatkunder, der sætter pris på professionel rådgivning. Vi vil være proaktive og relevante i vores rådgivning og dermed have tilfredse kunder. Kombineret med at vi øger kendskabet til Sydbank, tiltrækker vi flere kunder. Det er den vigtigste drivkraft for rentabel vækst.
Vi tror på langsigtet værdiskabelse og driver banken effektivt.
Vi ser engagerede medarbejdere som bankens vigtigste aktiv. Sydbank er en attraktiv arbejdsplads med en stærk kultur, hvor vi hjælper hinanden og samarbejder på tværs.
Vi skaber værdi til bankens aktionærer gennem en egenkapitalforretning i den øvre ende af peer-group og med stor kapitaldisciplin.
Vores forretningsudvikling er understøttet af data, digitalisering og AI, og vi udvikler løbende organisationens digitale kompetencer. Vi integrerer bæredygtighed i bankens kerneforretning.
Vores samlede indsatser står på ryggen af bankens grundfortælling, der guider os i dagligdagen.
Læs vores grundfortælling
Vi har tydelige ambitioner Styrke vores position som Danmarks Erhvervsbank og øge vores markedsandel på erhverv.
Privat og Private Banking Vi har mere tilfredse privatkunder, og vi har væsentligt flere privat- og Private Banking-kunder
Kapital under forvaltning Vi har mere kapital under forvaltning som følge af vores kundefokus i Wealth Management
Klare målepunkter i strategien Kundetilfredshed Egenkapitalforrentning Medarbejderengagement Danmarks Erhvervsbank : Vi vil fastholde positionen med en kundetilfredshed på minimum 8 (Aalund).Private Banking & Privat : Vi vil opnå en top 3-placering blandt de seks største banker med en tilfredshedsscore på over 60 (EPSI).TOP-2 og >15 pct. : Vi stræber efter at være blandt de to bedste af de seks største banker med en egenkapitalforrentning over 15 % (baseret på en indskudsbevisrente på 2 pct.).Arbejdsglæde og loyalitet : Vi vil fastholde høj arbejdsglæde og loyalitet blandt medarbejderne.Strategiens temaer Kundefokuseret Større og effektiv Attraktiv og samarbejdende Data, digitalisering, AI og sikkerhed ESG integreret i kerneforretningen Ambitionen er flere og mere tilfredse kunder
Kundens behov: Vi ser på Sydbank med kundens øjne og tænker kundens behov indProaktiv og relevant: Vores kunder oplever proaktiv og relevant rådgivning, bygget på et fundament af tætte kunderelationer og dygtighedKendt af flere: Sydbank skal være mere synlig og kendt af flere som drivkraft for at tiltrække og fastholde tilfredse kunderMere modige og turde anbefale: Vi driver Sydbank med selvtillid og mod, og vi er tydelige i vores anbefalinger til vores kunderBidrager til samfundet: Vi styrker Sydbanks position som en ordentlig bank ved kontinuerligt at bidrage til det omkringliggende samfundLet og tilgængelig: Vi gør det lettere at være kunde i Sydbank via vores høje tilgængelighed og fleksible løsningerAmbitionen er rentabel vækst
Flere kunder: Vi styrker vores position og vokser organisk gennem tiltrækning og fastholdelse af kunder i vores prioriterede segmenter og geografierØget eksekveringskraft: Vi sikrer værdiskabelsen af vores indsatser gennem fælles prioritering, gennemførelse og fuld implementeringØget forretningsomfang: Vores kundekendskab og relevante helhedsrådgivning sikrer, at vi over tid dækker kundens samlede behovOmkostningsdisciplin: Vi har fortsat fokus på styring af Sydbanks driftsomkostninger gennem optimering af vores maskinrumSundt købmandskab: Med udgangspunkt i princippet noget-for-noget driver vi en sund forretning, der skaber værdi for vores kunder og SydbankStærke samarbejdspartnere: Vi søger aktivt samarbejder, der fremmer vores kundebetjening, bidrager til vores vækst eller optimerer vores maskinrumAmbitionen er en stærk Sydbank kultur
Dygtighed og faglig udvikling: Vi tiltrækker og fastholder dygtige medarbejdere gennem et kontinuerligt fokus på faglig og personlig udviklingFokus på værdikæder: Vi arbejder sammen på tværs for at forbedre den samlede kundeoplevelse og øge vores interne effektivitetTydeligt lederskab: Sydbank er drevet af et tydeligt lederskab, der fremmer både vores daglige drift og strategiske ambitionHvad kan vi gøre for dig: Vi udvikler og styrker Sydbanks kultur til glæde for alle i Sydbank og vores kunderDiversitet som værdiskaber: Øget diversitet skaber værdi og bidrager til udviklingen af Sydbank som en attraktiv arbejdspladsTalentudvikling: Vi tiltrækker, udvikler og fastholder talenter for at understøtte Sydbanks udvikling og sikre den naturlige efterfølgerplanlægningAmbitionen er kundeværdi og lavere omkostninger
Mere værdi for pengene hos Bankdata: Vi vil styrke vores indflydelse og samarbejde med Bankdata for at optimere effekten af vores udviklings- og driftsomkostningerDigitaliseringsdrevet produktivitet i områderne: Vi anvender de digitale værktøjer og løsninger, som vi har til rådighed for at øge produktivitetenDigitalt mindset og kompetencer: Flere skal kunne mere, og vi udvikler derfor vores digitale mindset og kompetencer, hvor det skaber værdiData som værdiskaber: Vi anvender i stigende grad data i både interaktionen med vores kunder og i interne beslutningsprocesserAnvendelse af AI: Vi anvender kunstig intelligens, hvor det bidrager positivt til udvikling af kundeoplevelsen eller øger vores effektivitetIt-sikkerhed: Vi udbygger vores operationelle robusthed ved styrkelse af vores forsvar mod cyberangreb og organisationens evne til at håndtere it-nedbrudAmbitionen er langsigtet værdiskabelse og stærkt omdømme
ESG i kundedialogen: Vi integrerer, som solid finansiel sparringspartner, ESG meningsfuldt i kundedialogenESG-kreditrisiko: Vi udvider vores ESG-datagrundlag og forholder os løbende til ESG-risici i kreditvurderingen af bankens kunderAnsvarlighed i kapitalforvaltning: Vi investerer ansvarligt, på vegne af os selv og vores kunder, og bidrager herved til en bæredygtig samfundsudviklingGrønne udlån: Vi understøtter finansieringen af den grønne omstilling ved at tilbyde grønne låneprodukterSydbanks eget aftryk: Vi arbejder aktivt med omstilling af vores egen drift for at nedbringe bankens eget aftrykVores samfundsansvar: Vi bidrager positivt til samfundets udvikling og deltager aktivt i de lokale samfund, hvor vi driver bankDu kunne også være interesseret i ... Organisation Se medlemmerne af vores repræsentantskab, lokalråd, bestyrelse og direktion.
Læs mere Regnskab Udforsk vores regnskaber for at få indsigt i vores økonomiske resultater.
Læs mere Presse Hold dig opdateret med de seneste nyheder og pressemeddelelser fra Sydbank.
Læs mere