Tilgængelighedserklæring Vi arbejder løbende på at gøre vores digitale løsninger tilgængelige for alle – uanset fysiske eller teknologiske forudsætninger. Det gælder også personer med handicap.
Vi er forpligtet til at overholde 'Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer', der bygger på EU’s direktiv 2016/2102. Loven stiller krav til, hvordan digitale tjenester udformes, så de er forståelige, navigérbare og teknisk tilgængelige for flest muligt.
Vi tager afsæt i W3C’s retningslinjer for tilgængelighed (WCAG) og arbejder løbende på at rette fejl og forbedre brugeroplevelsen.
På denne side kan du se, hvordan vi arbejder med tilgængelighed, hvad vi fortsat forbedrer – og hvordan du kan kontakte os, hvis noget ikke virker for dig.
Denne erklæring gælder for:
Sydbanks Mobilbank Sydbanks Netbank sydbank.dk Pengeautomater Overholdelsesstatus Vores digitale løsninger er delvist i overensstemmelse med W3C’s retningslinjer for tilgængelighed (WCAG) og de krav, der følger af tilgængelighedsloven.
Status varierer afhængigt af den enkelte løsning. Du kan derfor vælge det, der passer bedst:
Se, hvilke dele der er fuldt tilgængelige Flere af vores kernesider og grundlæggende funktioner er tilgængelige, herunder:
De fleste tekstbaserede informationssider på sydbank.dk
Webindhold, der er gennemgået og rettet i forbindelse med relancering eller redesign
Se, hvad vi stadig forbedrer Der er områder, hvor vi er i gang med at rette tilgængelighedsproblemer:
Se, hvad der endnu ikke lever op Nogle dele af vores digitale løsninger lever endnu ikke op til kravene, og vil enten blive forbedret eller udgå i den nærmeste fremtid:
Ældre funktioner i Mobilbank og Netbank
Udgående funktionalitet på sydbank.dk
Tredjepartsindhold og eksterne integrationer
Ikke-tilgængeligt indhold Sydbanks Mobilbank Sydbanks Netbank sydbank.dk Pengeautomater Mobilbanken opfylder endnu ikke alle tilgængelighedskrav. Herunder finder du en oversigt over kendte udfordringer, funktioner med begrænset tilgængelighed og forventede løsninger.
Indhold, der endnu ikke overholder tilgængelighedskravene Tekstbaserede alternativer : Der mangler alternativ tekst på enkelte bannere, lister, indikatorer, checkbokse, knapper og undermenuer.Forventes løst inden udgangen af september 2025. Skærmretning : Indholdet vises kun i lodret retning.Forventes løst inden udgangen af november 2025. Zoom og tekstforstørrelse : Tekst kan ikke forstørres til 200 %. Du kan i stedet bruge Netbanken i en browser, hvor du kan zoome uden at miste funktionalitet. Forventes løst inden udgangen af november 2025. Farvekontrast : Enkelte visuelle elementer har utilstrækkelig kontrast. Forventes løst inden udgangen af september–november 2025. Eksempler:
Fokusindikatorer Hover-effekter Aktiv-tilstand på knapper Tekst i formularfelter Markering med gul farve Listemarkering : Nogle listeelementer vises forkert eller er fejlagtigt markeret som overskrifter. Forbedres løbende. Sprog i alternative tekster : Enkelte alternative tekster læses op på engelsk i stedet for dansk.Forbedres løbende. Fokus ved åbning af dialogbokse : I nogle tilfælde sættes fokus ikke korrekt ved åbning. Brugeren kan dog flytte fokus manuelt.Forventes løst inden udgangen af august 2025. Nyheds- og informationsbannere : Teksten i visse bannere læses ikke korrekt op af skærmlæsere. Forventes løst inden udgangen af august 2025. Kursgrafer : Grafer kan ikke læses med skærmlæser og mangler tilgængelige alternativer. Der vises dog procentvis ændring for faste perioder (fx 1 dag, 1 måned).Alternativer undersøges. PDF-dokumenter : Nogle dokumenter er ikke fuldt tilgængelige. De kan mangle alternativ tekst, tags eller være opbygget med komplekse tabeller.Forventes løst inden udgangen af 2025. Indhold, der er undtaget på grund af uforholdsmæssig stor byrde Overfør og betal: Visse felter – fx Til konto og Fra konto – kan være markeret som "Knap ikke tilgængelig" , selvom de fungerer.Forventes løst inden udgangen af juli 2025.
Skærmlæser-kompatibilitet: Følgende funktioner virker ikke med skærmlæser:
Forventes løst inden udgangen af juli 2025. Brug evt. Mobilbank i browser som alternativ.
Betalingskort:
Konto: Følgende funktioner er endnu ikke tilgængelige:
Investering: Profilering af investeringsrisiko og Månedsopsparing. Afventer dato for løsning.
Kunderum: Login via SMS virker ikke med skærmlæser. Forventes løst inden udgangen af juli 2025.
Forbrug: Forbrugsoverblik og Forbrugsanalyse. Afventer dato for løsning.
Indhold, der ikke er omfattet af tilgængelighedslovgivningen Ældre PDF-dokumenter: PDF’er, der er offentliggjort før 28. juni 2025, er ikke fuldt tilgængelige. Disse dokumenter kan fx mangle alternativ tekst, tags eller være bygget op med komplekse tabeller.Opdatering af disse vurderes at være en uforholdsmæssig stor byrde.
Netbanken opfylder endnu ikke alle tilgængelighedskrav. Herunder finder du en oversigt over kendte udfordringer, funktioner med begrænset tilgængelighed og forventede løsninger.
Indhold, der endnu ikke overholder tilgængelighedskravene Tekstbaserede alternativer: Der mangler alternativ tekst på enkelte bannere, lister, indikatorer, checkbokse, knapper og undermenuer.Forventes løst inden udgangen af september 2025.
Zoom og tekstforstørrelse: Tekst kan ikke forstørres til 200 %. Brug i stedet browserens indbyggede zoom, som i de fleste tilfælde virker uden tab af funktionalitet.Forventes løst inden udgangen af november 2025.
Farvekontrast: Enkelte visuelle elementer har utilstrækkelig kontrast.Forventes løst inden udgangen af september–november 2025. Eksempler:
Listemarkering: Nogle listeelementer vises forkert eller er fejlagtigt markeret som overskrifter.Forbedres løbende.
Sprog i alternative tekster: Enkelte tekster læses op med engelsk udtale, selvom sproget er sat til dansk.Forbedres løbende.
Fokus ved åbning af dialogbokse: Fokus sættes ikke altid korrekt. Brugeren kan flytte fokus manuelt (fx med tabulator).Forventes løst inden udgangen af august 2025.
Nyheds- og informationsbannere: I nogle tilfælde læses teksten ikke korrekt op af skærmlæsere.Forventes løst inden udgangen af august 2025.
Elementer med slide-knap: Skærmlæsere annoncerer ikke altid korrekt, når slide-knappen får fokus.Forventes løst inden udgangen af september 2025.
Kursgrafer: Grafer kan ikke navigeres med keyboard og mangler tilgængelige alternativer. Brugeren kan dog aflæse procentvise ændringer over faste perioder (fx 1 dag, 1 måned).Vi arbejder på at finde et alternativ, der virker med skærmlæser.
PDF-dokumenter: Visse dokumenter kan mangle alternativ tekst, være uden tags eller indeholde komplekse tabeller.Forventes løst inden udgangen af 2025.
Indhold, der er undtaget på grund af uforholdsmæssig stor byrde Bemærk: Funktioner, der ikke virker i Netbank via browser, kan tilgås i den gamle netbank frem til 10. september 2025 via linket "Gammel netbank" i hovedmenuen.
Overfør og betal: Oprettelse af betalingsservice virker ikke med skærmlæser. Forventes løst inden udgangen af juli 2025.
Betalingskort:
Konto: Følgende funktioner er endnu ikke tilgængelige:
Investering: Profilering af investeringsrisiko og Månedsopsparing. Afventer dato for løsning.
Kunderum: Login via SMS virker ikke med skærmlæser. Forventes løst inden udgangen af juli 2025.
Forbrug: Forbrugsoverblik og Forbrugsanalyse. Afventer dato for løsning.
Indhold, der ikke er omfattet af tilgængelighedslovgivningen Gammel Netbank Privat: Den gamle netbank lukker den 10. september 2025. Da den anvendes meget lidt, vurderer vi, at det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at tilpasse løsningen til tilgængelighedskravene inden afvikling.
Ældre PDF-dokumenter: PDF’er offentliggjort før 28. juni 2025 er ikke fuldt tilgængelige. De kan mangle alternativ tekst, tags eller være opbygget med komplekse tabeller. Opdatering af disse dokumenter vurderes at være en uforholdsmæssig stor byrde.
Webstedet lever endnu ikke fuldt op til alle tilgængelighedskrav. Herunder finder du kendte udfordringer og tiltag for at forbedre tilgængeligheden.
Indhold, der endnu ikke overholder tilgængelighedskravene Tekstbaserede alternativer: Enkelte billeder og ikoner mangler alternativ tekst eller er ikke markeret som dekorative.Redaktørerne arbejder løbende på at rette disse.
Indholdsrammer (iframes): Tredjepartsindhold i iframes er ikke altid navngivet korrekt.Forventes løst inden udgangen af juli 2025.
Farvekontrast: Visse kombinationer af tekst og baggrund har utilstrækkelig kontrast.Redaktørerne arbejder løbende på at rette disse.
Tabeller: Enkelte tabeller mangler overskrifter eller er ikke korrekt markeret som layouttabeller.Rettes løbende.
PDF-dokumenter: Hjemmesiden kan indeholde PDF-dokumenter, der endnu ikke lever fuldt op til tilgængelighedskravene. Det kan fx være dokumenter uden alternativ tekst, med manglende struktur (tags), uklare linktekster eller komplekse tabeller, som gør dem vanskelige at bruge med skærmlæser. Vi arbejder løbende på at forbedre dokumenternes tilgængelighed, og en omfattende omlægning finder sted fra juli 2025 og resten af året.
Indhold, der er undtaget på grund af uforholdsmæssig stor byrde Udgående funktioner: Følgende funktioner forventes fjernet eller flyttet til Mobilbank i løbet af 2025. Da brugen er lav, vurderer vi, at det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at tilpasse dem:
Ældre PDF-dokumenter: Dokumenter offentliggjort før 28. juni 2025 er ikke fuldt tilgængelige.
Omfattende rapporter: Enkelte rapporter er ikke gjort tilgængelige
Indhold, der ikke er omfattet af tilgængelighedslovgivningen Tredjepartsindhold: Følgende indhold er leveret af eksterne aktører
Vi arbejder på at gøre pengeautomaterne mere tilgængelige for alle. De fleste automater er placeret udendørs og kan bruges hele døgnet. I enkelte filialer står automaten i en lobby, som er åben i bankens åbningstid – og udenfor åbningstid kan du som kunde tilgå automaten med dit betalingskort.
I følgende filialer er pengeautomaterne placeret i en lobby
Vi tester i øjeblikket en ny software med lydvejledning, som gør det muligt at blive guidet gennem brugen af automaten via lyd. Funktionen forventes at være tilgængelig i alle automater inden udgangen af 2. kvartal 2026.
Udarbejdelse Denne erklæring blev senest opdateret den 27. juni 2025.
Erklæringen bygger på vores egne gennemgange af de digitale løsninger. Vi vurderer løbende tilgængeligheden og opdaterer erklæringen, når der sker væsentlige ændringer.
Første version blev udarbejdet den 27. juni 2025.
Fortæl os, hvis noget ikke virker Hvis du oplever udfordringer eller har spørgsmål om tilgængeligheden, kan du kontakte os via vores formular.
Gå til formular Klageadgang Hvis du ikke er tilfreds med vores svar eller ikke har modtaget svar inden for rimelig tid, kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsen. De vurderer din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.
Alle henvendelser registreres og kan indgå i Digitaliseringsstyrelsens tilsyn.
Digitaliseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København K, 33 92 52 00, [email protected] .
Kontakt Digitaliseringsstyrelsen