Hvad kan vi gøre for dig

 

 Konti, budget og opsparing

Saldo og kontobevægelser – hvor kan jeg se saldoen på min konto?

Vil du gerne følge saldoen og bevægelserne på dine konti, har du flere forskellige muligheder:

  1. NetBanken – hvor du kan se alle dine konti fra en hvilken som helst computer. Tilmeld dig NetBanken online eller i din Sydbank-filial.
  2. MobilBanken – hvor du kan se alle dine konti fra din smartphone. Hent MobilBanken dér, hvor du normalt henter dine apps, og tilmeld dig i NetBanken.
  3. BeskedService – der kan sende dig forskellige typer information om dine Sydbank-konti via sms eller mail lige så ofte, du ønsker det. Tilmeld dig i NetBanken.
  4. SaldoService 1203 – sender dig en sms med din saldo, hvis du sms’er til 1203 med teksten ”sb saldo”. Det kræver blot, at vi kender dit mobilnummer. Du kan selv registrere dit mobilnummer i NetBanken eller få det registreret i Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.
  5. Sydbanks pengeautomater – hvor du kan få oplyst din saldo, hvis du sætter dit kort i automaten.
  6. Hos Sydbank Direkte eller i din Sydbank-filial. Ringer du, eller kommer du forbi, kan vi oplyse dig om din saldo.

Renter – hvor finder jeg oplysninger om min indlånsrente og udlånsrente?

Du kan få oplyst renten på indlån og udlån på følgende måder:

  1. Find oplysningerne i NetBanken under ”Konti og forbrug” / ”Kontobevægelser”.
  2. Find oplysningerne på dine kontoudskrifter – fx i NetBanken eller NetBoks
  3. Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.

Opret konto – hvordan gør jeg?

Hvis du gerne vil oprette en bankkonto, skal du enten henvende dig i din lokale Sydbank-filial eller kontakte vores Sydbank Direkte.

Hvis ikke du er kunde hos os i forvejen, skal vi have billedlegitimation, en kopi af dit sundhedskort eller dåbsattest/navneattest samt oplysninger om dit navn, din adresse og dit CPR-nr., før vi kan oprette en konto til dig.

Opsig konto – hvordan gør jeg?

Hvis du ønsker at opsige en konto, skal du enten kontakte Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial. Vær opmærksom på, at nogle typer konti har en vis opsigelsesperiode.

Vil du opsige hele dit engagement med Sydbank, skal du først finde et nyt pengeinstitut, og så klarer de derefter alt det praktiske med overførsel af konti osv.

Fuldmagt – hvordan giver jeg en anden person fuldmagt til min konto?

Ønsker du at give en anden person fuldmagt til nogle af eller alle dine bankforretninger, skelner vi mellem

  • fuldmagt gældende i alle forhold
  • kontofuldmagt
  • dispositionsfuldmagt til depot.

Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial for at få tilsendt en blanket, som du herefter skal udfylde og returnere til banken.

Rådighedsbeløb – hvad er det?

Dit rådighedsbeløb er det beløb, du har tilbage hver måned, når du har betalt dine faste udgifter (afdrag på gæld, husleje, el, vand og varme, forsikringer, kontingenter osv.).

Rådighedsbeløbet er dermed det beløb, du selv kan disponere over til mad, tøj, rejser, fritidsaktiviteter osv.

Budget – hvordan laver jeg et privatbudget?

Når man laver et budget, laver man typisk en oversigt over ens faste indtægter (løn og evt. ydelser fra det offentlige, fx børnepenge og boligtilskud) og faste udgifter (afdrag på gæld, husleje, el, vand og varme, forsikringer, kontingenter osv.) fordelt ud over et helt år.

Det beløb, der er tilbage til forbrug, når de faste udgifter er betalt, kaldes rådighedsbeløbet.

Din rådgiver kan hjælpe dig – mod et gebyr – at lægge dit budget. Eller du kan lave dit eget budget i NetBanken under ”Konti og forbrug” / ”Budget”. Budgettet i NetBanken kan du derefter dele med din rådgiver, hvis du ønsker det.

NemKonto – hvad er en NemKonto?

Din NemKonto er den konto, som bl.a. det offentlige bruger til at udbetale penge til, hvis du fx modtager børnepenge eller har betalt for meget i skat.

NemKonto – hvordan opretter jeg en NemKonto?

NemKontoen er en ekstra betegnelse til en betalingskonto, du har i din primære bank. Du kan som kunde altid tilmelde din betalingskonto som Nem-konto. Tilmelding kan ske via Sydbank Direkte, din Sydbank-filial eller nemkonto.dk.

Ønsker du at få oplyst, hvilken konto der er din NemKonto, har du følgende muligheder:

  • I NetBanken under ”Tandhjulet” / ”Indstillinger” / ”Personlige oplysninger”, hvor du kan se, hvilken af dine konti der er din NemKonto.
  • Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.

NemKonto – hvordan ændrer jeg min NemKonto til en anden konto?

NemKontoen er en ekstra betegnelse til en af de helt almindelige konti, du har i din primære bank. Derfor har alle bankkunder automatisk en NemKonto.

Ønsker du at ændre din nuværende NemKonto til at være en af dine andre konti, har du følgende muligheder:

  • I NetBanken under ”Tandhjulet” / ”Indstillinger” / ”Personlige oplysninger”, hvor du selv kan vælge, hvilken af dine konti der skal være din NemKonto.
  • Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.
  • På nemkonto.dk

Opsparing – hvilken opsparingsform passer bedst til mig?

I Sydbank har vi mange forskellige opsparingskonti og andre opsparingsmuligheder, f.eks. pensionsopsparing eller investering i værdipapirer.

Vores anbefalinger til, hvilken opsparingsform du skal vælge, afhænger af om:

  • Skal opsparingen bruges inden for kort eller lang tid?
  • Drejer det sig om få eller mange penge?
  • Tør du satse lidt, eller vil du hellere have et sikkert afkast?

Kontakt din Sydbank-filial for at få konkret rådgivning om opsparing.


System Fejl



Genvejstaster