Hvad kan vi gøre for dig

 

 Betalingskort og checks

Nyt kort – hvilket skal jeg vælge, og hvordan bestiller jeg det?

I Sydbank har vi en række forskellige betalingskort – fx Dankort og Visa/Dankort. Om du skal have et eller flere betalingskort, og hvilke det skal være, afhænger af dit behov. Rejser du meget, anbefaler vi fx, at du mindst har to internationale kort med.

Du har også mulighed for at få rådgivning om valg af kort samt bestille et nyt kort ved at kontakte vores Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.

Aktivering af kort – hvordan gør jeg?

Har du fået nyt kort, skal du aktivere kortet på én af følgende måder:

  • I NetBanken – hvor du går ind under "Konti og forbrug", "Kortoversigt"
  • Via telefonen – følg vejledningen i det brev, du fik sammen med kortet
  • Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.

Husk at underskrive kortet, inden du tager det i brug.

Card activation

When you have received your new card, please activate it:

  • via Sydbank NetBank (not business cards)
  • via phone on (+45) 44 89 73 50:

    With CPR no:

    • Enter the 16-digit card number on the front of the card. Press # to end.
    • Enter 0 (zero) followed by the last 4 digits of your CPR no. Press # to end.

    Without CPR no:

    • Enter the 16-digit card number on the front of the card. Press # to end.
    • Enter the 5-digit activation number which you have received by separate letter. Press # to end.

Aktivierung Ihrer Karte

Nachdem Sie Ihre neue Karte erhalten haben, können Sie diese

  • über die Sydbank NetBank (keine Business-Karten)
  • unter der Telefonnr. (+45) 44 89 73 50 aktivieren:

    Mit Ihrer CPR-Nr.:

    • Geben Sie die 16-stellige Kartennummer ein, die auf der Vorderseite der Karte angeführt ist, und danach drücken Sie auf #.
    • Danach geben Sie 0 (null) und die letzten 4 Ziffer Ihrer CPR-Nr. ein und drücken abschließend auf #.

    Ohne Ihre CPR-Nr.:

    • Geben Sie die 16-stellige Kartennummer ein, die auf der Vorderseite der Karte angeführt ist, und danach drücken Sie auf #.
    • Geben Sie jetzt die 5-stellige Aktivierungsnummer ein, die Sie in einem getrennten Schreiben erhalten haben. Abschließend drücken Sie auf #.

Glemt pinkode – hvad gør jeg, når jeg har glemt min pinkode?

Har du tastet din pinkode forkert tre gange, bliver dit kort spærret.

I disse tilfælde skal du kontakte Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial, der i nogle tilfælde kan genbestille pinkoden. Og ellers kan de bestille et nyt kort med en ny kode til dig.

Samme pinkode – hvordan får jeg samme pinkode til alle mine kort?

Har du flere Sydbank-kort – f.eks. et Visa/Dankort og et MasterCard – kan du få den samme pinkode til alle kortene. På den måde slipper du for at skulle huske de mange forskellige pinkoder. Du bestemmer selv, hvilken af dine nuværende pinkoder du fremover ønsker at bruge til dine kort.

Kontakt Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial for nærmere information og bestilling.

Kort spærret – hvad gør jeg?

Har du selv spærret dit kort hos NETS – fordi du har fået det stjålet, eller har mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt – skal du kontakte Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial for at bestille et nyt.

Stjålet kort / misbrug af kort – hvad gør jeg?

Det er din pligt at spærre dit Dankort, Visa/Dankort, MasterCard Debit eller MasterCard (kreditkort) hvis:

  • du mister kortet
  • en anden får kendskab til din pinkode
  • du opdager, at kortet er blevet misbrugt
  • du får mistanke om, at kortet er blevet kopieret
  • du på anden måde får mistanke om, at kortet kan blive misbrugt.

Dankort eller Visa/Dankort

Ring til Sydbank Direkte på tlf.+45 70 10 78 79 inden for åbningstiden. Uden for åbningstiden på tlf. + 45 44 89 29 29. Når du vælger kortspærring, vil du blive bedt om at indtaste dit CPR-nummer. Opgiv dit navn og adresse og fortæl, at din bank er Sydbank. Kender du dit kortnummer, vil du blive bedt om at indtaste det.

Sydbank MasterCard

Ring + 45 44 232 232

Oplys dit navn, adresse og kortnummer, kontonummer eller CPR-nr., når du ringer.

Hvis du herefter finder kortet igen, kan du kontakte Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial og aftale med dem, hvordan du skal forholde dig.

Opdager du fx, at der er sket korttransaktioner på din konto, du ikke kan vedkende dig, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Indløsning af check – hvordan indløser jeg en check?

Pr. 1. januar 2017 var det slut med danske checks. Har du fået en check, skal du derfor kontakte afsenderen af checken, så du kan få pengene på anden vis.

Køb af gavecheck – hvordan køber jeg en gavecheck?

Har du brug for at købe en gavecheck? Kontakt din Sydbank-filial eller Sydbank Direkte.

  • Kontakt Sydbank Direkte eller en Sydbank-filial med kassebetjening.

Gavechecks kan kun købes ved henvendelse til Sydbank Direkte eller din Sydbank-filial.

Forbrugsgrænser – hvor og hvor meget kan jeg bruge mit kort?

Har du Dankort, kan det kun bruges i danske butikker, pengeautomater og internetsider. Visa/Dankort, MasterCard og MasterCard Debit kan også bruges i udlandet, hvor der skiltes med kortets logo.

Vær opmærksom på, at der er grænser for, hvor meget du kan bruge / hæve på kortet pr. dag og løbende 30 dage.

Betaling i udlandet – kan jeg betale i danske kroner?

Når du betaler med dit Sydbank-kort i forretninger i udlandet, kan du selv vælge, om du vil betale i den lokale valuta eller i danske kroner. Hvis du vil overvejer at betale i danske kroner, bør du dog først spørge forretningen, hvilken kurs de omregner til.

Betaler du i danske kroner, skal følgende oplysninger fremgå af bonen/notaen:

  • Varens pris i lokal valuta
  • Varens pris i danske kroner
  • Kurs, kurstillæg og kommission
  • Tekst, der dokumenterer, at du har foretaget et frivilligt valg af valuta.

Hvis du betaler i lokal valuta …

vil beløbet blive omregnet til den kurs, der fremgår af prislisten for dit kort.

Kortnummer og kontrolcifre – hvor finder jeg oplysningerne?

Handler du på internettet skal du typisk oplyse dit 16-cifrede kortnummer, kortets udløbsdato og kortets kontrolcifre. Kortnummeret og udløbsdatoen finder du på forsiden af dit betalingskort, mens kontrolcifrene er de tre sidste tal i det nummer, der står på bagsiden af dit betalingskort i underskriftfeltet.

Når du oplyser kontrolcifrene, kontrollerer systemet, at kontrolcifrene stammer fra samme betalingskort som kortnummer og udløbsdato. Er det ikke tilfældet, bliver betalingen afvist.

Manglende levering – hvad gør jeg, hvis den bestilte vare ikke bliver leveret?

Hvis du ikke får leveret den bestilte vare, selvom varen er betalt, skal du først prøve at kontakte forretningen. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Fortrydelse – hvad gør jeg, hvis jeg fortryder et køb?

Fortryder du et køb fra en internetforretning, kan du i langt de fleste tilfælde udnytte din fortrydelsesret i op til 14 dage efter handlen. Du kan udnytte din fortrydelsesret ved enten, førend der er foretaget levering af varen eller tjenesteydelsen, at gøre forretningen opmærksom på, at du har fortrudt købet, eller ved at returnere varen i samme stand, som du modtog den. Husk at få en kvittering for returneringen af varen.

Da du accepterede handlen, accepterede du også forretningens betingelser og vilkår. Og her var fortrydelsesretten for forretningen beskrevet.

Får du problemer med et køb, du fortryder, skal du først prøve at kontakte forretningen. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketter på denne side

Onlinespil - hvordan undgår jeg, at der trækkes penge på mit kort, uden at jeg har godkendt det?

  • Udlever aldrig din kode til bl.a. App Store, iTunes, udbydere af onlinespil eller andre services. Udlevering af koden svarer i princippet til, at du udleverer pinkoden til dit betalingskort, da koden giver adgang til at trække penge på dit betalingskort.
  • I indstillingerne på din telefon/tablet kan du lukke for køb af ekstra ting i spillet, også kaldet "in-app-purchases".
  • Giv evt. dit barn sin egen konto med et begrænset beløb. Du kan også vælge at oprette en særlig "App Store konto" til dit barn, og købe et gavekort, så barnet ikke kan købe for mere end det.
  • Husk at logge ud af din konto efter endt brug.

Hvis du pludselig oplever et stort træk på dit betalingskort for køb af apps eller andre indholdstakserede tjenester, så skal du først klage til udbyderen af spillet. Får du ikke det ønskede resultat ud af det, kan du lave en indsigelse ved at udfylde en af indsigelsesblanketterne på vores side om indsigelser.

Tilbagebetaling – hvornår har jeg mulighed for at få tilbageført en betaling?

Du har i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling foretaget med kort på internettet eller via post- eller telefonordre (fjernsalg). Læs mere om reglerne for tilbageførsel af betaling med vores forskellige kort her:

Verified by Visa og Mastercard ID Check – hvad er det?

En række webshops har indført Verified by Visa og Mastercard ID Check som et ekstra sikkerhedstjek, når du betaler med dit Visa/Dankort eller MasterCard. Du bestemmer naturligvis selv, om du vil tilmelde dig. Men du kan kun handle i de forretninger, der benytter sikkerhedsløsningen, hvis du har tilmeldt dig.

Fra forventeligt januar 2017 vil du også møde sikkerhedsløsningen ved handel i webshops med dit Dankort (Dankort Secured by Nets). Du kan dog allerede nu tilmelde dit Dankort til løsningen.

Sådan tilmelder du dig

Du kan tilmelde dig løsningen via nedenstående link. Alternativt vil du automatisk blive ledt ind på siden, når du handler i en netbutik, der anvender den. Du tilmelder dit mobilnummer og kortnummeret på de kort, du bruger til nethandel, og godkender dine valg ved hjælp af NemID. Vær opmærksom på, at du kun kan tilmelde dig fra en computer, da NemID ikke på nuværende tidspunkt kan bruges på tablets og smartphones. Når du først er tilmeldt løsningen, kan du igen handle problemfrit, hvor du ønsker det

Sådan fungerer løsningen

Hver gang du bruger dit tilmeldte kort i en netbutik, der er tilmeldt Verified by Visa, Mastercard ID Check og Dankort Secured by Nets, vil du modtage en sms med en engangskode, som du skal indtaste på websiden.


System Fejl



Genvejstaster